• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Betalningsföreläggande yrkande

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 551
Mottagna reaktioner
12 916
Poäng
9 787
Innebär det konkret att så länge denna skuld existerar kommer jag ha extremt svårt att söka och få sanering?
Ett bra tag i alla fall. Jag tycker det är ganska bra att inte staten ser så lätt på ekonomisk brottslighet och sanerar bort betalningsskyldighet. Det skulle kunna ge rent stötande följder.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

flowerguy

Aktiv medlem
Poäng: 127
Blev medlem
12 Augusti 2020
Meddelanden
37
Mottagna reaktioner
35
Poäng
127
Ett bra tag i alla fall. Jag tycker det är ganska bra att inte staten ser så lätt på ekonomisk brottslighet och sanerar bort betalningsskyldighet. Det skulle kunna ge rent stötande följder.
Jo det instämmer jag men sen är det inte så svart och vitt som du säger. Jag erbjöd sagt bolag en generös ackordsuppgörelse som de tackade nej till och hävdade att de skulle söka skadestånd istället.

Ok, vad bra, jag betalar gärna av skulden via löneutmätning tänker jag. Då går i alla fall 100% av pengarna till ekonomisk brottslighet och deras lidande, det är rättvist det ger ju trots allt sådana stötande följder. Förstår att de verkligen ska ha all av min utmätning för att betala av skulden så snabbt som möjligt.

Men nej, då är man inte längre intresserad av detta längre? Vad för möjligt syfte kan man ha än att skuldsätta mig så länge som möjligt och låta räntan löpa på? Räntan är redan x2 kapitalbeloppet. De vill ju inte ens driva in skulden på det snabbaste sättet? Inget intresse alls.

Om du tycker så synd om dessa företag som ser det så stötande, hur är det meningen att människor som har ordnat sitt liv och vill göra rätt för sig och trots allt har gjort allt rätt sedan det uppdagades från 2020 och framåt, inte ska lida?

Om det nu är tidsfristen som sätter kuggarna i hjulet för min skuldsanering varför skulle jag ens vidareutbilda mig, öka min lön från 20’ till 40+? Och bidra till samhället i större utsträckning i de ca 40 år jag kommer fortsätta arbeta.

Varför inte bara fortsätta vara sjukskriven och kosta staten pengar istället? Gud vet att det fanns fog för det när man hittar sin sambo livlös i sin gemensamma lägenhet med knivsår och blod överallt med piller och alkohol och ett brev där det står att hon inte vill vara till bekymmer och lånen försvinner med sagd persons avlidande. Ringa 112 och sedan leva med detta på sina axlar är en mindre rolig börda. Nu gick det ”bra” och hon överlevde - och vi är fortfarande tillsammans.

Jag är dömd för 8x fall av grovt bedrägeri mestadels urkundsförfalskning. Jag fick 900kr i böter och strafföreläggande med villkorlig dom.

Åklagaren har även underlåtit 5x fall då bankerna(målsägande):
A) ej hört av sig (under en 4årig polisutredning)
B) haft olaglig räntesats i sina kreditavtal

ofta både A och B.

Det sista åklagaren sa innan vi skiljdes åt var något i stil med
”jag hoppas verkligen det ordnar sig för dig jag har gett dig den lägsta möjliga straffskalan och böter, att detta kan sätta sådan prägel på unga människor med seriösa beroendeproblem är ett stort samhällsproblem men du har gjort allt exemplariskt sedan du erkänt”

Varför är så många andra borgenärer angelägna om att söka skadestånd och uppskattade att jag meddelade dem så fort domen vinnit laga kraft med allt underlag så de kunde söka in skadestånd (vilket de gjort).

Om du tror att det bara är stötande för de som lånar ut pengar så vet de precis vad de gör när de lånar ut 200k till 20% ränta utan säkerhet till 18åringar som sökt flertal lån under samma period och de livnär sig på människor som befinner sig i sina mörkaste och desperataste sig i stunden i årtionden framöver.
 
Senast ändrad:

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 551
Mottagna reaktioner
12 916
Poäng
9 787
Jo det instämmer jag men sen är det inte så svart och vitt som du säger. Jag erbjöd sagt bolag en generös ackordsuppgörelse som de tackade nej till och hävdade att de skulle söka skadestånd istället.

Ok, vad bra, jag betalar gärna av skulden via löneutmätning tänker jag. Då går i alla fall 100% av pengarna till ekonomisk brottslighet och deras lidande, det är rättvist det ger ju trots allt sådana stötande följder. Förstår att de verkligen ska ha all av min utmätning för att betala av skulden så snabbt som möjligt.

Men nej, då är man inte längre intresserad av detta längre? Vad för möjligt syfte kan man ha än att skuldsätta mig så länge som möjligt och låta räntan löpa på? Räntan är redan x2 kapitalbeloppet. De vill ju inte ens driva in skulden på det snabbaste sättet? Inget intresse alls.

Om du tycker så synd om dessa företag som ser det så stötande, hur är det meningen att människor som har ordnat sitt liv och vill göra rätt för sig och trots allt har gjort allt rätt sedan det uppdagades från 2020 och framåt, inte ska lida?

Om det nu är tidsfristen som sätter kuggarna i hjulet för min skuldsanering varför skulle jag ens vidareutbilda mig, öka min lön från 20’ till 40+? Varför inte bara fortsätta vara sjukskriven och kosta staten pengar istället?

Jag är dömd för 8x fall av grovt bedrägeri mestadels urkundsförfalskning. Jag fick 900kr i böter och strafföreläggande med villkorlig dom.

Åklagaren har även underlåtit 5x fall då bankerna(målsägande):
A) ej hört av sig (under en 4årig polisutredning)
B) haft olaglig räntesats i sina kreditavtal

ofta både A och B.

Det sista åklagaren sa innan vi skiljdes åt var något i stil med
”jag hoppas verkligen det ordnar sig för dig jag har gett dig den lägsta möjliga straffskalan och böter, att detta kan sätta sådan prägel på unga människor med seriösa problem är ett stort samhällsproblem men du har gjort allt exemplariskt sedan du erkänt”

Varför är så många andra borgenärer angelägna om att söka skadestånd och uppskattade att jag meddelade dem så fort domen vinnit laga kraft med allt underlag så de kunde söka in skadestånd (vilket de gjort).

Om du tror att det bara är stötande för de som lånar ut pengar så vet de precis vad de gör när de lånar ut 200k till 20% ränta utan säkerhet till 18åringar som sökt flertal lån under samma period och de livnär sig på människor som befinner sig i sina mörkaste och desperataste sig i stunden i årtionden framöver.

Det var väldigt mycket text.
Jag tycker inte synd om bankerna.
900 kr i böter lät lite fel nästan, lägsta dagsböter blir väl 1500 kr.
 

flowerguy

Aktiv medlem
Poäng: 127
Blev medlem
12 Augusti 2020
Meddelanden
37
Mottagna reaktioner
35
Poäng
127
Det var väldigt mycket text.
Jag tycker inte synd om bankerna.
900 kr i böter lät lite fel nästan, lägsta dagsböter blir väl 1500 kr.
Ja jag vet, kundtjänsten på KFM som tar emot mitt brev från igår kommer nog tänka likadant. 900kr är vad jag fick. Lägsta möjliga, det såg åklagaren till så att jag skulle få och han pratade mycket ”off the books” om hans synpunkt på dessa banker.

EDIT: Förlåt, inte 900kr, 9000kr.
Dagsböter 180 á 50kr.
 
Senast ändrad:

flowerguy

Aktiv medlem
Poäng: 127
Blev medlem
12 Augusti 2020
Meddelanden
37
Mottagna reaktioner
35
Poäng
127
Tycker att bankerna borde ha en viss skyldighet att se till så skulden som uppstår p.g.a.. brottslighet ska ge gärningsmannen (jag) möjligheten att betala tillbaka så fort som möjligt (via skadestånd). Jaja, det är väl bara att fortsätta kämpa vidare i det eviga maskineriet. Ibland undrar man hur konsekvenserna av ett spelberoende påverkar en, rent tidsmässigt, jämfört med att t.ex. dömas för dråp. Jag tror den som döms för dråp blir fri från sina aktioner och tjänar av sitt brott mycket tidigare än de med ekonomiska problem.

Sedan för att inte ens prata om hur räntan har tickat på under dessa 4 åren polisen tog sig på att utreda (vad jag kan utläsa från FUP:en tog utredningen ca 1år, 3år var den "inaktiv")
trots att vi försökt förhandla fryst ränta osv, påskyndat polisen, frågat hur det går osv.., tiotals gånger men blivit hänvisad till pågående utredning varje gång. Att det ska ta 4 år för en utredning av denna "enkla" kaliber har kostat mig över 250,000 i bara räntor. Nu ska jag ta mig morgonkaffe och sedan sluta vara så bitter. Är bara så jäkla förbannad på denna bank i fråga och deras agerande, de vill bara leva på min utmätning resten av tiden jag har i livet om det vore upp till dem.

Rent praktiskt vore det bättre om vi sket i polisanmälan, sökte skuldsanering både två. Då skulle såväl jag som henne varit skuldfria idag - men skulle aldrig utsätta henne för det. Skulderna var aldrig hennes. Oavsett är det en reflektion jag tänker ofta på och lite skrattretande hur systemet fungerar. Jag har betalt ca 150.000 i juristkostnader via familjehjälp, ackorduppgörelser på några hundra tusen osv. Detta kunde vi då också skitit i.

Så nu har jag fått ur mig allt för tillfället. Skönt.
 
Senast ändrad:

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 551
Mottagna reaktioner
12 916
Poäng
9 787
Ja jag vet, kundtjänsten på KFM som tar emot mitt brev från igår kommer nog tänka likadant. 900kr är vad jag fick. Lägsta möjliga, det såg åklagaren till så att jag skulle få och han pratade mycket ”off the books” om hans synpunkt på dessa banker.

EDIT: Förlåt, inte 900kr, 9000kr.
Dagsböter 180 á 50kr.
Atr dom kommer tänka så om ditt bestridande tänker du?
Ah, ja lägsta Är 30x50.
Då har du ingen inkomst i princip heller då?
 

flowerguy

Aktiv medlem
Poäng: 127
Blev medlem
12 Augusti 2020
Meddelanden
37
Mottagna reaktioner
35
Poäng
127
Atr dom kommer tänka så om ditt bestridande tänker du?
Ah, ja lägsta Är 30x50.
Då har du ingen inkomst i princip heller då?
Vid tillfället där de frågade om min inkomst var jag studerande med låg årsinkomst (det jag lyckades extrajobba på helger och kvällar men blev ändå ca 90.000kr/år)
Dock meddelade jag att jag har fast tjänst numera, direkt efter examen, och lön på höga 30 men det ville han inte veta av. Vi låter det vara som det är sa åklagaren.

Men, nyexaminerad, ingångslön höga 30, anställd INNAN examen (skrev examensarbete och arbetade samtidigt) tog semester 1v för opponering osv sedan tillbaka till arbetet. Sedan ca 9 månader senare på samma arbetsplats internrekryterad till en annan tjänst, ny lön på över 40. Löneökning på 6000/mån under ett år. Om det inte är ännu ett bevis på att jag gör allt i min makt för att få bukt på skulderna vet jag inte vad.

Mitt arbete är väldigt intensivt och jag arbetar, ironiskt, med ekonomi, affärsupplägg och förhandlingar samt mycket affärsjuridik. Vill inte ge exakt roll men ja. Tur de inte har begärt brottsregister, men det är inte krav för tjänsten :p
 

flowerguy

Aktiv medlem
Poäng: 127
Blev medlem
12 Augusti 2020
Meddelanden
37
Mottagna reaktioner
35
Poäng
127
Atr dom kommer tänka så om ditt bestridande tänker du?
Ah, ja lägsta Är 30x50.
Då har du ingen inkomst i princip heller då?
Nej mitt brev som jag skickade till dem och frågade vad i som är min bästa åtgärd (endast kundtjänsten, inte sökt skuldsanering).
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 551
Mottagna reaktioner
12 916
Poäng
9 787
Nej mitt brev som jag skickade till dem och frågade vad i som är min bästa åtgärd (endast kundtjänsten, inte sökt skuldsanering).
Ja är det lång text brukar man försöka hitta vad som är relevant om det finns något.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 551
Mottagna reaktioner
12 916
Poäng
9 787
Vid tillfället där de frågade om min inkomst var jag studerande med låg årsinkomst (det jag lyckades extrajobba på helger och kvällar men blev ändå ca 90.000kr/år)
Dock meddelade jag att jag har fast tjänst numera, direkt efter examen, och lön på höga 30 men det ville han inte veta av. Vi låter det vara som det är sa åklagaren.

Men, nyexaminerad, ingångslön höga 30, anställd INNAN examen (skrev examensarbete och arbetade samtidigt) tog semester 1v för opponering osv sedan tillbaka till arbetet. Sedan ca 9 månader senare på samma arbetsplats internrekryterad till en annan tjänst, ny lön på över 40. Löneökning på 6000/mån under ett år. Om det inte är ännu ett bevis på att jag gör allt i min makt för att få bukt på skulderna vet jag inte vad.

Mitt arbete är väldigt intensivt och jag arbetar, ironiskt, med ekonomi, affärsupplägg och förhandlingar samt mycket affärsjuridik. Vill inte ge exakt roll men ja. Tur de inte har begärt brottsregister, men det är inte krav för tjänsten :p

Uppfattar att du svarade "ja" nu
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp