• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Betalningsföreläggande yrkande

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 679
Mottagna reaktioner
12 964
Poäng
9 787
Ok, utan exekutionstitel kommer det inte gå så bra.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 679
Mottagna reaktioner
12 964
Poäng
9 787
Jaja. Dom lär väl märka hur det är utformat I strafföreläggandet helt enkelt, det kan gå om det står med, men enligt dig stod det inte med något om skadestånd och skulle ändå gå att använda..
Blir säkert bra.
 

flowerguy

Aktiv medlem
Poäng: 127
Blev medlem
12 Augusti 2020
Meddelanden
37
Mottagna reaktioner
35
Poäng
127
Ok, utan exekutionstitel kommer det inte gå så bra.
Det står gärningsbeskrivning i strafföreläggandet, dvs "Du har genom vilselett förmått målsägande bank att betala ut ett lån på xxxx" men jag blir också förvirrad nu. Min försvarare sa som du nämner att de behöver sin exekutionstitel vilket de söker via KFM och yrkar skadestånd och då min dom (SF).
Sedan ansöker de om verkställighet om skadestånd via KFM? Oavsett kanske de inte var så onda som jag trodde och tar avsteg från tidigare kommentarer, de vill verkligen driva in skulden som skadestånd.

Jag vet inte. Citerar advokaten igen

Det finns i dag inget civilrättsligt skuldförhållande mellan dig och bankerna. Vill bankerna kräva dig på pengar måste de skaffa sig en exekutionstitel, dvs antingen en dom i ett civilmål eller utslag i mål om betalningsföreläggande. I sin ansökan ska de uppge grunden för sin talan. Jag skulle tro att de i de flesta fall kommer att ange skadestånd som grund snarare än på avtal grundad fordran. Men det återstår att se.

Vi får väl se vad som händer!

Uppdatering från banken (spännande detta ju!): @Lasseman
Hej,

Jag har varit i kontakt med KFM och kollat med dem hur vi bör gå vidare. De bad oss återkalla BF och ansöka om VS. När de mottagit vår ansökan kommer de att göra en VS prövning och se om de går att verkställa direkt, om inte får vi ta om processen med BF.

Jag återkommer till dig om/när jag får återkoppling från dem.

Tack för ditt tålamod
 
Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp