• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Avslag skuldsanering

Jajajaja

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
22 Juni 2020
Meddelanden
89
Mottagna reaktioner
36
Poäng
137
Det är ändå nära att bli beviljad. Jag hade skickat in ny ansökan i början/mitten av maj och hoppas på bättre handläggare, Det är 6 månaders väntetid så du har typ 7-8 månaders mer skälighet. Kanske betala in en/någon tusenlapp på skatteskulden bara för att skriva med i ansökan att skatteskulden minskat sen senaste ansökan och du betalat allt du kunnat på den för att bättra på din skälighet, eftersom det var bidragande orsak till nekande.

Dessutom är det svar i November (mest troligt) om du skickar i Maj.

Får du i november (bästa månaden) så är det som sagt flera fördelar:

- Börjar på 2 betalfria månader (man betalar inte månaden man får inledande, december är alltid betalfri)
- Inledande i November precis innan förmodligen lägre skatt på lönen i Januari
- Inledande i November betyder förmodligen beslutad i Mars - Delvis: Man får behålla eventuell skatteåterbäring i April (Vilket man inte får under inledande)
- Precis efter beslutad i Mars så får de flesta löneökning i April. Man behöver inte ompröva om man inte tjänar 4000-5000 kr mer i månaden, delvis man får nästan omgående ett "automatiskt högre" förhållsbelopp
- Får du inledande i november och beslutad i mars så kommer ofta semestersättning för många i maj. Ett bra startkapital.

Varför pricka in November är bästa månaden på skuldsanering: Schema

November - Inledande
November - Betalfri
December - Betalfri
Januari - Sänkt inkomstskatt & möjligtvis högre förhållsbelopp
Februari - Vanlig månad
Mars - Förmodligen beslutad skuldsanering om November är inledande
April - Skatteåterbäring man får behålla (för skuldsaneringen är beslutad)
April - Facklig löneökning sker som inte behöver omprövas precis efter godkänd betalplan
Maj - Semestersättning för många (vilket inte behöver omprövas då det är ett högre engångsbelopp och man får behålla med beslutad skuldsanering)
Juni - Betalfri månad

Många som får inledande i November får potentiellt en väldigt bra start budgetmässigt av ett eller flera skäl. Därför tycker jag inte du har något att förlora på att skicka en ny ansökan nu i Maj
Förklara gärna för en som inte förstår..

Tiden mellan inledande (november) och ev beslut (mars) är ju fyra betalningstillfällen där man inte betalar på sina lån. Om sedan beslutet i mars landar i avslag så kommer man ju med mer eller mindre garanti hamnar hos krf med löneutmätning osv.
Om man har med näbbar och klor kämpat för att INTE hamna vid Krf under flera år så kanske alltså en inledande skuldsanering göra att man hamnar där iallafall? För att sedan få avslag...
Får man ett godkännande är det ju en annan sak, men det finns det ju inga garantier för. Har jag fattat det rätt då?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 821
Mottagna reaktioner
1 592
Poäng
1 117
Förklara gärna för en som inte förstår..

Tiden mellan inledande (november) och ev beslut (mars) är ju fyra betalningstillfällen där man inte betalar på sina lån. Om sedan beslutet i mars landar i avslag så kommer man ju med mer eller mindre garanti hamnar hos krf med löneutmätning osv.
Om man har med näbbar och klor kämpat för att INTE hamna vid Krf under flera år så kanske alltså en inledande skuldsanering göra att man hamnar där iallafall? För att sedan få avslag...
Får man ett godkännande är det ju en annan sak, men det finns det ju inga garantier för. Har jag fattat det rätt då?
När man får inledande så börjar man betala månaden efter inledande (förutsatt det inte är Juni eller December, då är det 2 månader efter det) och får man tillslut beslutad skuldsanering så räknas tiden (5 år) från inledande och inte från beslutad skuldsanering.
Man gör totalt 50 betalningar om betalningen är på 5 år. 40 betalningar om betalplanen är på 4 år och 30 betalningar om betalplanen är på 3 år. Inklusive dom betalningar man gör under inledande fram till beslut. Anmärkningen är dock alltid 5 år.

Får man inledande skuldsanering så är det dock ca 85% chans att man får beslutad skuldsanering. Statistiken ligger på ungefär 1 av 6 som får inledande men som inte får beslutad sa min handläggare. Men det du säger stämmer, om man får inledande men inte beslutad så hamnar man med stor sannolikhet på löneutmätning om man inte kan betala ikapp omedelbart.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 415
Mottagna reaktioner
12 850
Poäng
9 787
Haha folk lägger ner så mycket tanke i att försöka pricka in en skuldsanering precis för att få börja med betalfri månad.
Jag sitter och drömmer om en skuldsanering där jag mer än gärna hade betalat 12 månader per år för.
Ja det är helt meningslöst att planera sånt, det är så många parametrar man inte styr över att det är fullständigt bortkastad tid att ta fram sådana planeringar.
 

Tomtom72

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
23 April 2023
Meddelanden
427
Mottagna reaktioner
233
Poäng
407
Är det någon som gjort det? Tror de flesta vill ha sanering så fort det går.
 

Patron

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
417
Mottagna reaktioner
210
Poäng
407
Är det någon som gjort det? Tror de flesta vill ha sanering så fort det går.
Tror dom flesta blir nöjda ifall dom får skuldsanering och inte bryr sig nämnvärt om man får den fördelen eller inte. Planen lär ju vara aktuell vid ansöknings tillfället och inte ens då är det säkert att det blir vad man hoppas på.Kötiderna förändras hela tiden.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 415
Mottagna reaktioner
12 850
Poäng
9 787
Är det någon som gjort det? Tror de flesta vill ha sanering så fort det går.
Tror inte det är särskilt många som planerar på det viset och av de som planerar innebär ju inte att dom lyckas heller..
 

Thedouche

Aktiv medlem
Poäng: 32
Blev medlem
17 Februari 2022
Meddelanden
45
Mottagna reaktioner
9
Poäng
32
Fler kanske borde planera och tänka efter en gång extra, så kanske man skulle slippa 30-40% av alla ansökningar som inte är i närheten att uppfylla kriterierna. Detta istället för att bara höfta iväg ansökningar så fort man ligger efter med några räkningar, eller ha lån som går att betala av på några få år med bra planering, som vissa verkar göra.

Tummen upp till dig LånaUtanP som iallafall lägger tid och energi och vill hjälpa folk, även om du såklart inte exakt kan sia in i framtiden.
 

Frågvos

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
5 Juni 2022
Meddelanden
156
Mottagna reaktioner
90
Poäng
257
Att planera är jag för.

På rätt sätt!

Att planera pricka in betalfri månad känns märkligt. Jag med många fler är glada över skuldsanering och hade betalat även den betalfria månaden om det krävdes.
Är man i behov av en skuldsanering, betyder de betalningsfria månaderna inte särskilt mycket i långa loppet.
Vist är de välkomna, men inte avgörande för när man vill skicka in sin ansökan.

Kan faktiskt tycka det är lite fult att försöka betala så lite som möjligt, genom att planera så.
man ansöker om hjälp och är villig att försöka "fuska" sig till att betala så lite som möjligt för hjälpen. Då kanske man behöver ta sig en tankeställare innan man ansöker.

Sedan tycker jag som du nämner att man bör planera när man söker. Dvs kolla om man verkligen är berättigad om man kan lösa saker själv. Inte ta lån på måfå och tro att man kan få skuldsanering sen.
Eller ha 200 000 i lån, åh en inkomst på 400 00å och tro att man ska få skuldsanering.
Då har man helt missat poängen med skuldsanering.
 

Jajajaja

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
22 Juni 2020
Meddelanden
89
Mottagna reaktioner
36
Poäng
137
När man får inledande så börjar man betala månaden efter inledande (förutsatt det inte är Juni eller December, då är det 2 månader efter det) och får man tillslut beslutad skuldsanering så räknas tiden (5 år) från inledande och inte från beslutad skuldsanering.
Man gör totalt 50 betalningar om betalningen är på 5 år. 40 betalningar om betalplanen är på 4 år och 30 betalningar om betalplanen är på 3 år. Inklusive dom betalningar man gör under inledande fram till beslut. Anmärkningen är dock alltid 5 år.

Får man inledande skuldsanering så är det dock ca 85% chans att man får beslutad skuldsanering. Statistiken ligger på ungefär 1 av 6 som får inledande men som inte får beslutad sa min handläggare. Men det du säger stämmer, om man får inledande men inte beslutad så hamnar man med stor sannolikhet på löneutmätning om man inte kan betala ikapp omedelbart.
Tack för svar.

Säkert jag som missar något men den biten tycker jag är märklig. Att man "riskerar" hamna vid krf om man söker skuldsanering.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp