• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Avslag skuldsanering

Kallek1234

Kunnig medlem
Poäng: 52
Blev medlem
13 April 2022
Meddelanden
111
Mottagna reaktioner
8
Poäng
52
Usch vaf surt d här var! Någon med tips som fått avslag vad jag ska göra?
 

Bilagor

  • Screenshot_20240422_124458_Chrome.jpg
    Screenshot_20240422_124458_Chrome.jpg
    370.4 KB · Visningar: 180
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

zcripter

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
22 November 2022
Meddelanden
112
Mottagna reaktioner
96
Poäng
257
Hur stor är skatteskulden? Generellt är det svårt att få sanering med skatteskuld.
 

zcripter

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
22 November 2022
Meddelanden
112
Mottagna reaktioner
96
Poäng
257
50.000 OCh den är betald om 4 månader
När skulden är reglerad ansöker du igen helt enkelt. Om skatteskulden var det enda som talade emot en skuldsanering skulle jag säga att du har goda chanser när den är reglerad. Jag skulle inte ansöka igen redan nu bara för att handläggningstiderna är långa. Finns kanske en liten risk då att du inte hinner reglera skulden innan din ansökan behandlas och då får du avslag igen helt i onödan. Så ha tålamod och sök när du reglerat skulden så kommer det nog gå vägen.
 

Kallek1234

Kunnig medlem
Poäng: 52
Blev medlem
13 April 2022
Meddelanden
111
Mottagna reaktioner
8
Poäng
52
När skulden är reglerad ansöker du igen helt enkelt. Om skatteskulden var det enda som talade emot en skuldsanering skulle jag säga att du har goda chanser när den är reglerad. Jag skulle inte ansöka igen redan nu bara för att handläggningstiderna är långa. Finns kanske en liten risk då att du inte hinner reglera skulden innan din ansökan behandlas och då får du avslag igen helt i onödan. Så ha tålamod och sök när du reglerat skulden så kommer det nog gå vägen.
Tack för ett bra svar! Några månader till kan jag hålla ut.
 

onetwo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
15 Januari 2019
Meddelanden
2 432
Mottagna reaktioner
1 000
Poäng
897
Vänta och ansök efter sommaren igen, du lär ändå inte vinna när du överklagar det där gissar jag på.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 820
Mottagna reaktioner
1 591
Poäng
1 117
Det är ändå nära att bli beviljad. Jag hade skickat in ny ansökan i början/mitten av maj och hoppas på bättre handläggare, Det är 6 månaders väntetid så du har typ 7-8 månaders mer skälighet. Kanske betala in en/någon tusenlapp på skatteskulden bara för att skriva med i ansökan att skatteskulden minskat sen senaste ansökan och du betalat allt du kunnat på den för att bättra på din skälighet, eftersom det var bidragande orsak till nekande.

Dessutom är det svar i November (mest troligt) om du skickar i Maj.

Får du i november (bästa månaden) så är det som sagt flera fördelar:

- Börjar på 2 betalfria månader (man betalar inte månaden man får inledande, december är alltid betalfri)
- Inledande i November precis innan förmodligen lägre skatt på lönen i Januari
- Inledande i November betyder förmodligen beslutad i Mars - Delvis: Man får behålla eventuell skatteåterbäring i April (Vilket man inte får under inledande)
- Precis efter beslutad i Mars så får de flesta löneökning i April. Man behöver inte ompröva om man inte tjänar 4000-5000 kr mer i månaden, delvis man får nästan omgående ett "automatiskt högre" förhållsbelopp
- Får du inledande i november och beslutad i mars så kommer ofta semestersättning för många i maj. Ett bra startkapital.

Varför pricka in November är bästa månaden på skuldsanering: Schema

November - Inledande
November - Betalfri
December - Betalfri
Januari - Sänkt inkomstskatt & möjligtvis högre förhållsbelopp
Februari - Vanlig månad
Mars - Förmodligen beslutad skuldsanering om November är inledande
April - Skatteåterbäring man får behålla (för skuldsaneringen är beslutad)
April - Facklig löneökning sker som inte behöver omprövas precis efter godkänd betalplan
Maj - Semestersättning för många (vilket inte behöver omprövas då det är ett högre engångsbelopp och man får behålla med beslutad skuldsanering)
Juni - Betalfri månad

Många som får inledande i November får potentiellt en väldigt bra start budgetmässigt av ett eller flera skäl. Därför tycker jag inte du har något att förlora på att skicka en ny ansökan nu i Maj
 

Kallek1234

Kunnig medlem
Poäng: 52
Blev medlem
13 April 2022
Meddelanden
111
Mottagna reaktioner
8
Poäng
52
Vänta till skatteskulden är betald eller preskriberas.
Tack!! Gissar man kan ansöka efter sommaren då väntetiden är 6 månader också då är skatteskulden
Vänta till skatteskulden är betald eller preskriberas

Det är ändå nära att bli beviljad. Jag hade skickat in ny ansökan i början/mitten av maj och hoppas på bättre handläggare, Det är 6 månaders väntetid så du har typ 7-8 månaders mer skälighet. Kanske betala in en/någon tusenlapp på skatteskulden bara för att skriva med i ansökan att skatteskulden minskat sen senaste ansökan och du betalat allt du kunnat på den för att bättra på din skälighet, eftersom det var bidragande orsak till nekande.

Dessutom är det svar i November (mest troligt) om du skickar i Maj.

Får du i november (bästa månaden) så är det som sagt flera fördelar:

- Börjar på 2 betalfria månader (man betalar inte månaden man får inledande, december är alltid betalfri)
- Inledande i November precis innan förmodligen lägre skatt på lönen i Januari
- Inledande i November betyder förmodligen beslutad i Mars - Delvis: Man får behålla eventuell skatteåterbäring i April (Vilket man inte får under inledande)
- Precis efter beslutad i Mars så får de flesta löneökning i April. Man behöver inte ompröva om man inte tjänar 4000-5000 kr mer i månaden, delvis man får nästan omgående ett "automatiskt högre" förhållsbelopp
- Får du inledande i november och beslutad i mars så kommer ofta semestersättning för många i maj. Ett bra startkapital.

Varför pricka in November är bästa månaden på skuldsanering: Schema

November - Inledande
November - Betalfri
December - Betalfri
Januari - Sänkt inkomstskatt & möjligtvis högre förhållsbelopp
Februari - Vanlig månad
Mars - Förmodligen beslutad skuldsanering om November är inledande
April - Skatteåterbäring man får behålla (för skuldsaneringen är beslutad)
April - Facklig löneökning sker som inte behöver omprövas precis efter godkänd betalplan
Maj - Semestersättning för många (vilket inte behöver omprövas då det är ett högre engångsbelopp och man får behålla med beslutad skuldsanering)
Juni - Betalfri månad

Många som får inledande i November får potentiellt en väldigt bra start budgetmässigt av ett eller flera skäl. Därför tycker jag inte du har något att förlora på att skicka en ny ansökan nu i Maj
Tack för otroligt bra! Svar
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp