• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Anmärkningar pga skulder har hamnat hos KFM.

Jägob Lögoinen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 627
Blev medlem
16 Oktober 2019
Meddelanden
1 808
Mottagna reaktioner
598
Poäng
627
Hej.
Jag frågar åt min sambo som haft tre skulder som hamnat hos kronofogden (som hon betalat av innan förfallodatumet).

Dessa tre skulder står som betalningsanmärkningar när det kommer till kreditupplysningsföretagen, men visst är dessa vara tillfälliga och inte sådana som sitter i 3 år?

Jag hade liknade (tillfälligtvis) men den försvann efter någon vecka/månad. Dock den första av de anmärkningarna var i förra året under september vilket inte ploppade upp då utan nu, som dessutom ju varit avbetald i snart ett halvår.
Borde väl inte vara så att dessa sitter i 3 år? Annars skulle ju alla som hamnade hos KFM pga en CSN-skuld direkt få en betalningsanmärkning. Står ingenting om utslag heller när hon loggar in hos KFM. Tacksam för svar! (Hon är inte medlem på Lånforum) så jag frågar åt henne. Kronofogden, CSN och kreditupplysningsföretagen bara hänvisar till varandra hela tiden utan att svara.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 564
Mottagna reaktioner
12 923
Poäng
9 787
Uc ska svara på det, det är dom dom bestämmer hur det ska hanteras.
Är det skulder med gamla utslag i botten?
 

Jägob Lögoinen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 627
Blev medlem
16 Oktober 2019
Meddelanden
1 808
Mottagna reaktioner
598
Poäng
627
Uc ska svara på det, det är dom dom bestämmer hur det ska hanteras.
Är det skulder med gamla utslag i botten?
Ok, upplever att dom hänvisat min sambo då till kronofogden samt CSN.
Nej, alltså så här är det.
Hon har inte haft råd med att betala sina skulder gällande CSN, de har då hamnat hos KFM (såklart) väl där har hon betalat bort/av skulderna innan förfallodatum och har inte fått något/några utslag på skulderna eller någonting alls.
Men ändå står det så här i efterhand.
Jag hade ju liknande som jag nämnde i inlägget men jag hade en pågående skuld jag höll på att betala in till KFM under tiden en kreditupplysning togs och därför syntes det. När jag hade betalat av skulden hos KFM försvann den hos UC osv.
Men faktum är ju att sambons ärenden hos KFM (de två äldre) knappast är att ses som pågående hos KFM då de är avbetalda sedan cirka ett halvår tillbaka. Den här sista som är rätt så färsk kan jag förstå är att ses som pågående hos KFM då allt uppdateras i en lite segare takt än man önskat sig hehe…
Säg till om jag är oklar med någonting.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 564
Mottagna reaktioner
12 923
Poäng
9 787
Tror jag förstår. Det är nog tre år. Ni kan begära rättelse hos kfm om sekretess. Ingen aning om hur framgångsmöjligheterna ser ut där.
 

Jägob Lögoinen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 627
Blev medlem
16 Oktober 2019
Meddelanden
1 808
Mottagna reaktioner
598
Poäng
627
Tror jag förstår. Det är nog tre år. Ni kan begära rättelse hos kfm om sekretess. Ingen aning om hur framgångsmöjligheterna ser ut där.
Men hur kan hon ha fått en betalningsanmärkning bara genom att hamna hos kronofogden? Hon har ju betalat av skulden i tid också?
Har ju varit exakt samma för mig, säkert två gånger iallafall. Inte har jag fått någon anmärkning för det. Isåfall får ju alla en betalningsanmärkning som har en CSN skuld som går vidare till KFM, då spelar det ju ingen roll om man betalar av första dagen man hamnar där eller efter förfallodatum för att utfallet blir detsamma ändå…?
Verkar väldigt förvirrande och konstigt.
Ja, vi får begära rättelse om sekretess!
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 562
Mottagna reaktioner
6 145
Poäng
4 147
Men hur kan hon ha fått en betalningsanmärkning bara genom att hamna hos kronofogden? Hon har ju betalat av skulden i tid också?
Har ju varit exakt samma för mig, säkert två gånger iallafall. Inte har jag fått någon anmärkning för det. Isåfall får ju alla en betalningsanmärkning som har en CSN skuld som går vidare till KFM, då spelar det ju ingen roll om man betalar av första dagen man hamnar där eller efter förfallodatum för att utfallet blir detsamma ändå…?
Verkar väldigt förvirrande och konstigt.
Ja, vi får begära rättelse om sekretess!
Brukar det inte vara att första sekretessbeläggs om ingen ny skuld hamnar hos kfm inom ett år, kommer det fler inom den tiden så blir det en anmärkning.
Jag fick en för mååånga år sedan på tv licensen som skickats till min gamla adress och med gråt i halsen ringde jag kfm och de sa att om jag betalar omgående så försvinner det men ingen ny får tillkomma inom ett år
Ödets ironi att många år senare hamnade allt där men det är en annan historia
 

Jägob Lögoinen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 627
Blev medlem
16 Oktober 2019
Meddelanden
1 808
Mottagna reaktioner
598
Poäng
627
Brukar det inte vara att första sekretessbeläggs om ingen ny skuld hamnar hos kfm inom ett år, kommer det fler inom den tiden så blir det en anmärkning.
Jag fick en för mååånga år sedan på tv licensen som skickats till min gamla adress och med gråt i halsen ringde jag kfm och de sa att om jag betalar omgående så försvinner det men ingen ny får tillkomma inom ett år
Ödets ironi att många år senare hamnade allt där men det är en annan historia
Ja, jag tror att det kan vara så när du väl nämner det..
Dock helt sjukt, förstår inte ens vad de har med saken att göra?
En skuld är en skuld för sig och håller man sina förfallodatum väl hos KFM dvs betalar bort direkt så bör du absolut INTE få en anmärkning…punkt.
:facejoy:
Sjukt ologiskt…
Är som att man ska bli dömd för något brott men senare inte blir det pga man blir friad men sen åker man dit för två brott till inom ett år och då åker du tydligen dit på det första brottet också…….
Kanske konstig jämförelse men den mest relevanta jag kunde komma på.
Jaja så här är reglerna.
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 792
Mottagna reaktioner
1 777
Poäng
1 277
Ja, jag tror att det kan vara så när du väl nämner det..
Dock helt sjukt, förstår inte ens vad de har med saken att göra?
En skuld är en skuld för sig och håller man sina förfallodatum väl hos KFM dvs betalar bort direkt så bör du absolut INTE få en anmärkning…punkt.
:facejoy:
Sjukt ologiskt…
Är som att man ska bli dömd för något brott men senare inte blir det pga man blir friad men sen åker man dit för två brott till inom ett år och då åker du tydligen dit på det första brottet också…….
Kanske konstig jämförelse men den mest relevanta jag kunde komma på.
Jaja så här är reglerna.
Kreditupplysningsföretagen ser det väl som en viss indikation på viljan / förmågan att betala i tid...
 

Perrrr

Viktig medlem
Poäng: 62
Blev medlem
18 Februari 2023
Meddelanden
83
Mottagna reaktioner
18
Poäng
62
Men hur kan hon ha fått en betalningsanmärkning bara genom att hamna hos kronofogden? Hon har ju betalat av skulden i tid också?
Har ju varit exakt samma för mig, säkert två gånger iallafall. Inte har jag fått någon anmärkning för det. Isåfall får ju alla en betalningsanmärkning som har en CSN skuld som går vidare till KFM, då spelar det ju ingen roll om man betalar av första dagen man hamnar där eller efter förfallodatum för att utfallet blir detsamma ändå…?
Verkar väldigt förvirrande och konstigt.
Ja, vi får begära rättelse om sekretess!

Skulder till staten såsom exempelvis CSN och underhållsbidrag ger en anmärkning (3år) direkt när dessa når kronofogden.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp