• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Wästgötafinans, kreditupplysning är Bisnode.

A27

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
7 September 2018
Meddelanden
1 073
Mottagna reaktioner
445
Poäng
557
Avsluta dem!

Det är positivt att ha ett kreditkort som buffert. Bankerna räknar dina kreditkort som fullutnyttjade när de gör sina kalkyler!
väldigt många har fått ett sämre betyg efter att dom har avslutat sina kort. ja bankerna räknar med att korten är maxade i deras kalkyler, ser kalkylen dålig ut ja då är det bra att avsluta dom annars inte.
jag hade 0,1 i betyg med 5 kreditkort på totalt 230.000 för ett år sedan
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Roy47

Medlem
Poäng: 26
Blev medlem
10 Oktober 2019
Meddelanden
17
Mottagna reaktioner
8
Poäng
26
Hmmm här kom det olika råd, Frågan är ju vilket som är bäst?
Har ju förstått att kreditkorten har väldigt stor betydelse för chanserna till samlingslån. Totalt har jag 15 krediter/blanco med 11 kreditgivare så det finns lite att samla...
 

slugger

Viktig medlem
Poäng: 102
Blev medlem
19 Mars 2019
Meddelanden
78
Mottagna reaktioner
24
Poäng
102
Hmmm här kom det olika råd, Frågan är ju vilket som är bäst?
Har ju förstått att kreditkorten har väldigt stor betydelse för chanserna till samlingslån. Totalt har jag 15 krediter/blanco med 11 kreditgivare så det finns lite att samla...
Helt klart bäst att nolla och behålla dom..
 

IHope

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 587
Blev medlem
18 Oktober 2017
Meddelanden
1 783
Mottagna reaktioner
415
Poäng
587
Hmmm här kom det olika råd, Frågan är ju vilket som är bäst?
Har ju förstått att kreditkorten har väldigt stor betydelse för chanserna till samlingslån. Totalt har jag 15 krediter/blanco med 11 kreditgivare så det finns lite att samla...
Av dem 15 kreditgivare hur många är kreditkort?
Kanske avsluta vissa och behålla endel.
 

Roy47

Medlem
Poäng: 26
Blev medlem
10 Oktober 2019
Meddelanden
17
Mottagna reaktioner
8
Poäng
26
Av dem 15 kreditgivare hur många är kreditkort?
Kanske avsluta vissa och behålla endel.

3 st kreditkort varav 2 maxade (50 resp 60) och ett outnyttjat (20)
På sikt vill jag behålla det på 60, sen är frågan om man ska avsluta dom andra två nu eller senare? Det på 20 som ej är utnyttjat är BN, dumt att ta bort ifall BN kommer med förslag på samlingslån?
 

PontusG

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
8 Oktober 2018
Meddelanden
107
Mottagna reaktioner
53
Poäng
177
3 st kreditkort varav 2 maxade (50 resp 60) och ett outnyttjat (20)
På sikt vill jag behålla det på 60, sen är frågan om man ska avsluta dom andra två nu eller senare? Det på 20 som ej är utnyttjat är BN, dumt att ta bort ifall BN kommer med förslag på samlingslån?

Jag förstår ärligt inte varför du ska behålla fler än 1 kreditkort. Oavsett om du kan få ett låg UC-betyg så är det betydligt större chans om du har få kreditgivare och få kreditkort.

I en bedömning av ens betalningsförmåga är mönster en viktigt aspekt. En person som ansöker om lån som har flertalet kreditkort och kreditgivare utgör en större riskfaktor än en person som inte har det. Risk = Sämre UC-betyg.

Med det sagt så är det klokt att behålla ett kreditkort som är nollat för att ha som buffert.
 

Roy47

Medlem
Poäng: 26
Blev medlem
10 Oktober 2019
Meddelanden
17
Mottagna reaktioner
8
Poäng
26
Jag förstår ärligt inte varför du ska behålla fler än 1 kreditkort. Oavsett om du kan få ett låg UC-betyg så är det betydligt större chans om du har få kreditgivare och få kreditkort.

I en bedömning av ens betalningsförmåga är mönster en viktigt aspekt. En person som ansöker om lån som har flertalet kreditkort och kreditgivare utgör en större riskfaktor än en person som inte har det. Risk = Sämre UC-betyg.

Med det sagt så är det klokt att behålla ett kreditkort som är nollat för att ha som buffert.

Tack för rådet, har även pratat med min bankman (kvinna) och fått rådet att avsluta kreditkort för det är längst ner på listan hos bankerna.
Så jag tänker avsluta 2 kreditkort och nolla det tredje och sen avsluta 3 blancolån så att jag vid nästa uppdatering (per 30/10) har 10 krediter varav ett nollat kreditkort och 6 kreditgivare. Många fortfarande men klart bättre än idag...så får vi se var det landar. Går betyget upp för att jag avslutar 2 kreditkort så får jag vänta tills det sjunker isf.
 

Gtuik

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
27 Februari 2017
Meddelanden
232
Mottagna reaktioner
62
Poäng
197
Nån som sökt hos dessa nyligen och kan säga mig ifall underskottet syns i den upplysning dom tar ??

Jag har läst lite olika att den syns på vissa och inte på andra .
 

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 684
Mottagna reaktioner
839
Poäng
747
Nån som sökt hos dessa nyligen och kan säga mig ifall underskottet syns i den upplysning dom tar ??

Jag har läst lite olika att den syns på vissa och inte på andra .

Varför skulle det inte göra det? Det känns som en konstig uppgift att inte ha med på en kreditupplysning, särskilt i och med att det är en offentlig uppgift som vem som helst skulle kunna kolla gratis.
 

IHope

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 587
Blev medlem
18 Oktober 2017
Meddelanden
1 783
Mottagna reaktioner
415
Poäng
587
Nån som sökt hos dessa nyligen och kan säga mig ifall underskottet syns i den upplysning dom tar ??

Jag har läst lite olika att den syns på vissa och inte på andra .
Det står bara 0 kr på över/underskott
Men det borde stå högre än så :eek::D
Jo läste också att det var någon annan som det stod 0 kr på.
Jag trodde det stämde mina uppgifter. Kollade nu och det står 0 kr :rolleyes:
Betyg 4, 3 ff då, avslag ändå :p
(Hade betyg 5 innan upplysningen tror jag)
 
Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp