• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Vill bara må bra!

Ångestdeluxe.

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
25 Februari 2023
Meddelanden
6
Mottagna reaktioner
4
Poäng
6
Tack för alla svar och hjälpsamma ord

Fortfarande väldigt jobbigt och mycket tankar går att jag bara vill spola tillbaka tiden. Jag jämkar inget nu och klart att det skulle göra lite skillnad men tanke på typ 160 tkr i räntekostnader på ett år…..men samtidigt kanske det är bättre att leva på marginalen för att verkligen känna av konsekvenserna? Pytsa in allt på lånen när återbäringen kommer om typ 1 år….. Får tillbaka typ 20 tkr nu i april tror jag.

-Leasingbilen är typ 1,5 år kvar på och har inga pengar att köpa en nu bil och även fast den är dyr så kan det inte komma några oförutsedda kostnader iaf/reparationer iaf.

-Jag har ikväll gått igenom alla kostnader och hittade kanske en 1000-lapp att få undan mer så då har jag typ 6 000 att leva för vilket jag ska/måste klara efter att allt är betalt. Bor i ett rätt nybyggt hus så finns garantikostnader för det mesta åtminstone de kommande 3 åren tror jag. Ska inte vara något som behövs göras heller.

-Har kollat runt på extrajobb men kommer bli svårt att parera med framförallt barnen eftersom de flesta krävde lite flexibilitet. Något förslag här? Extra under semestern borde jag kunna lösa dock. Däremot har jag bestämt mig för att försöka hyra ut huset under så många veckor det går i sommar och under mina barnfria helger när det passar. Borde inte vara några problem i sommar iaf då det är ganska bra tryck här vilket skulle kunna generera en bra peng.

Förstår helt att så helt är fallet med spelandet, kollade upp och det fanns en stödgrupp i min stad och är en början i sådana fall…… Jag samlar kraft och mod att berätta för mamma tror någonstans att det kommer kännas bättre oavsett den förväntade reaktionen.

Tack igen.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Merksh

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
23 Oktober 2022
Meddelanden
93
Mottagna reaktioner
37
Poäng
137
Nu vet jag inte vart du bor och hur bostadsmarknaden ser ut.. men du skriver att det finns ett övervärde i huset på ca 2mkr.. Här finns ju dina tillgångar.. även om du har skulder så har du ju också tillgångar som överstiger detta vilket du på något sätt bör utnyttja.

Du skulle kunna vänta tills din UC är clean. Sedan sälja huset med tillträde några månader framåt så du hinner lösa alla UC-lån med kontantinsatsen som du får. Sedan när det gått 2-3 månader med en skuldfri UC och det är dags att lämna huset så köper du en fin rymlig bostadsrätt som jag utgår från är mycket billigare än huset. Du ska då ha ca 1,3 mkr kvar till kontantinsats för bostadsrätten. Med en helt skuldfri UC så lär du då kunna ta bolån och få en bostadsrätt för 3,5 mkr - 4 mkr. Om du förlorar några hundra tusen på huset så får du tänka att du får bostadsrätten några hundra tusen billiggare (köper o säljer på samma marknad) samt att du ganska snabbt sparar in dessa pengar på räntan som du slipper betala till BN. Kan även vara värt eventuell förlust på huset för att må bra och ha pengar över till nöjen&barnen.

Sen förstår jag att det inte bara är att flytta. Antar att barnen har kompisar i området eller går i skola / förskola etc. Men tåls att tänka på. Du kan ju alltid förklara en flytt med att huset blir för stort för dig ensam.. eller att du känner dig nedstämd i huset efter separationen och behöver något nytt etc..kanske att du ensam inte vill ha så stora bolån.. finns ju säkert mycket fina och bra lägenheter som lär uppfattas som minst lika fina som huset men är någon miljon billigare.

Jag föreslog bostadsrätt för att du inte ville flytta till hyresrätt.. som kanske skulle vara bättre just nu. Du skriver att du nästan får samma månadskostnad i en hyresrätt som en bostadsrätt. Dock är ju skillnaden att du skulle vara skuldfri samt har ca 1,3 mkr i kontanter över på banken.

Om du mot förmodan skulle få större kontantbelopp över en kortare tid från husförsäljning eller vid flytt. Se till att ha en plan för dessa pengar innan du får tillgång till pengarna.. du måste då se till att du inte kan använda dom för spel. Sjukt lätt att trilla dit.. särskilt om man har större belopp på kontot.
 

Merksh

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
23 Oktober 2022
Meddelanden
93
Mottagna reaktioner
37
Poäng
137
Alternativt att du krigar på 2-3 år.. får normal löneökning på jobbet och sedan kanske kan lyfta in skulden i befintiligt bolån.
 

MissbrukARN

Kunnig medlem
Poäng: 317
Blev medlem
26 November 2021
Meddelanden
170
Mottagna reaktioner
131
Poäng
317
Jag skulle kanske pratat med banken och sett om du kunde få baka in några av dina skulder i bostaden, kanske värdet på den har ökat?

Du kan ju också be om amorteringsfritt till en viss % tror jag, beroende på vad du betalar i ränta kan det ju bli några tusenlappar du kan få undan.
 

Squashen

V.I.P
Poäng: 657
Blev medlem
22 December 2021
Meddelanden
767
Mottagna reaktioner
734
Poäng
657
Om du mot förmodan skulle få större kontantbelopp över en kortare tid från husförsäljning eller vid flytt. Se till att ha en plan för dessa pengar innan du får tillgång till pengarna.. du måste då se till att du inte kan använda dom för spel. Sjukt lätt att trilla dit.. särskilt om man har större belopp på kontot.
Det här. Lita aldrig på dig själv. Har sett flera fall i min stödgrupp där folk behövt göra så här och sen spelat bort pengarna som skulle räddat dem! Och hamnat på gatan med barn.

Du måste ha säkerhetsmekanism på plats innan du får tillgång till en stor summa, det är en enorm risksituation. Se till att pengarna hamnar där du inte kommer åt dem eller att någon har insyn. Det räcker faktiskt oftast att någon kan upptäcka vad man gör för att man ska hålla sig borta. Bäst såklart att inte ge sig själv möjligheten ens. För spelsidan av oss är en helt annan person som vi inte kan kontrollera, det har du redan fått erfara.
 

Kraputt

V.I.P
Poäng: 687
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
694
Mottagna reaktioner
824
Poäng
687
Jag har inte spelberoende, så jag kan inte ge dig råd om hur du ska hantera det. Men om spelberoende är en mental sjukdom, så har jag erfarenhet av mentala sjukdomar. Jag tappade bort åren mellan 2013 och 2019 till en depression. Och just depression angriper en där det är svårast att bemöta attacken – självbilden och självvärdet.

Jag ser mental sjukdom som en cancer i huvudet, och lika lite som det går att bota cancer genom att ”gå av det” eller ”ta en tredagars med ipren och vila” så går det inte att bli frisk själv. Man måste ha hjälp av andra. Det hjälper förstås inte att hela ens väsen säger ”du är en skit, du duger ingenting till, ingen kommer att vilja hjälpa dig”. Det är det jag menar med att depression angriper en där det är svårast att bemöta attacken, för depressionen gör ju att man tror att det den lögnaktiga rösten i huvudet säger är rena rama sanningen.

Det hjälper heller inte att omgivningen säger ”ah men ryck upp dig, sjåpa dig inte nu” hela tiden. Och sen är man övertygad om att mentala sjukdomar är att ha intellektuella funktionshinder, så det vill man ju inte erkänna för någon.

Men, alla de här orden är till för att säga det här. Om spelberoende är en mental sjukdom, så är det en cancer i huvudet och du behöver tillgång till medicin och vård och stöd från din omgivning. Du kan inte klara det själv. Ju snabbare du berättar för de dina om ditt spelmissbruk, och ju snabbare du söker vård, desto snabbare kan du komma på andra sidan av det här.
 

Ångestdeluxe.

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
25 Februari 2023
Meddelanden
6
Mottagna reaktioner
4
Poäng
6
Finns många alternativ helt klart….. Det bästa hade väl vart att hitta en dam och flytta ihop med så får du lite delade kostnader men känns oerhört långt borta .

Ja alltså det som väger för att sälja är ju trots allt att jag troligtvis skulle må så mycket bättre och kanske börja om…. Inse att pengarna är borta och sluta jaga skulder. Tror mycket handlar om att jag haft en väldigt välbärgad uppväxt och nu förväntar jag mig att jag ska kunna leva ett liknande liv för mina barn typ. Är ju dock verkligen inte det som styr lycka för fem jävla öre.

Kollade runt lite på lägenheter och säg att jag skulle kunna gå in med 1,5 miljoner och köpa en stor 3a/4a för runt 3,5 mkr. Skulle väl behöva amortera 2 tkr och kanske ha en ränta på runt 7 tkr samt säkert lägre övriga kostnader? Skulle ändå slå på typ minst 10 tkr per månad och då är ekonomin plötsligt väldigt bra i jämförelse med idag ‍♂️

men som ni vettiga människor skriver så handlar ju allt om att jag tar tag i mitt missbruk och beteende för annars är allt jag skriver helt oväsentligt och fantasi om jag ändå hamnar i samma sak igen om 1,2, 10 år…….

Tack för er input.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp