• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Zmarta - Jämför lån (ny)
3. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC
4. Binly - Lån utan UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Nätlån - Lån utan UC
9. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
10. Viaconto - Lån utan UC
11. Vivus - Lån utan UC

Viaconto, hur är dom?

AB76

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
17 Januari 2023
Meddelanden
9
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
De är inte bra alls, jag har 50000 kredit.
Du kan inte göra uttag på flera månader om du missar en månad betalning
Betalar 1360kr bara ränta varje månad
Hur länge nekade dom?...va sen i december med en... totalstopp nu o maj o varit det sen januari
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Göteborgarn

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
13 Maj 2023
Meddelanden
11
Mottagna reaktioner
3
Poäng
7
Hur länge nekade dom?...va sen i december med en... totalstopp nu o maj o varit det sen januari
Viaconto har väldigt märklig policy.

De har som affärsidé att man ska bli ny kund hela tiden, för att på så vis kunna få ta ut maximalt med avgifter. (de har skyhöga sådana för att komma runt räntegräns på 29%)

Man får höjt kredit och när man fått det (efter att betalt in hela skulden i förtid första inbetalning) så får man inte ta ut mer än hälften av pengarna. (trots upprepade försök under en veckas tid)

Då jag har bra inkomst och fick än högre vid nya deklarationen och endast ett par hundralappar minus på balansräkning, samt betyget "hög" på kreditbetyg hos Creditsafe (som de anlitar) så, fick jag till svar, att "det är vårt egna interna kreditbedömningssystem, som bedömt att du fått lägre kreditscore" (på 1.5månads tid när min inkomst höjts...)

De är ett jävla bluffbolag i mitt tycke.

Avråder starkt från det här företaget!
 

AB76

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
17 Januari 2023
Meddelanden
9
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Viaconto har väldigt märklig policy.

De har som affärsidé att man ska bli ny kund hela tiden, för att på så vis kunna få ta ut maximalt med avgifter. (de har skyhöga sådana för att komma runt räntegräns på 29%)

Man får höjt kredit och när man fått det (efter att betalt in hela skulden i förtid första inbetalning) så får man inte ta ut mer än hälften av pengarna. (trots upprepade försök under en veckas tid)

Då jag har bra inkomst och fick än högre vid nya deklarationen och endast ett par hundralappar minus på balansräkning, samt betyget "hög" på kreditbetyg hos Creditsafe (som de anlitar) så, fick jag till svar, att "det är vårt egna interna kreditbedömningssystem, som bedömt att du fått lägre kreditscore" (på 1.5månads tid när min inkomst höjts...)

De är ett jävla bluffbolag i mitt tycke.

Avråder starkt från det här företaget!
Men kan man göra uttag efter ett tag eller blir man nekad för gott nu?...pga av en sen inbetalning i december
 

kalle33

Kunnig medlem
Poäng: 62
Blev medlem
21 Juni 2022
Meddelanden
109
Mottagna reaktioner
10
Poäng
62
Men kan man göra uttag efter ett tag eller blir man nekad för gott nu?...pga av en sen inbetalning i december
Kunde ta ut 1000 förut.. fick höjt till 8000 men inte kunnat ta ut en krona sedan december pga ”dåligt kreditscore ”
 

AB76

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
17 Januari 2023
Meddelanden
9
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Låter oseriöst att dom godkänner krediter, sen när det passar dom stryper dom uttag, kanske på väg o lägga ner? Dom är ju inte första där precis... upplever samma med Ferratum, kan inte göra uttag o inte varit sen en gång...o fairlo går ju över till UC så där blir det kört med höjning....Vivus är klart dom smidigaste för mig just nu...
 

Göteborgarn

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
13 Maj 2023
Meddelanden
11
Mottagna reaktioner
3
Poäng
7
Låter oseriöst att dom godkänner krediter, sen när det passar dom stryper dom uttag, kanske på väg o lägga ner? Dom är ju inte första där precis... upplever samma med Ferratum, kan inte göra uttag o inte varit sen en gång...o fairlo går ju över till UC så där blir det kört med höjning....Vivus är klart dom smidigaste för mig just nu...
De har satt det i system att göra så.
Läste på här i forumet men gjorde det efter att jag skaffat krediten tyvärr. (tror det var bla signaturen "Terry" som tog upp det här, att det inte är någon kontokredit utan egentligen bara en chimär till beviljad kredit)

Såg nu i min egna historik, att jag haft krediten i 2månader och fått höjt den vid 2st tillfällen efter att ha betalat in hela skulden i förtid båda månaderna.
Sedan får man inte ens ta ut hälften av kreditbeloppet, mao mindre än tidigare med lägre beviljad kredit.

De sysslar med falsk marknadsföring ( de har nu lagt till en liten tilläggsinf,o om att de förbehåller sig rätten att neka uttag vid försämrad kreditscore, dock nämner de inte att det är deras egna hemliga och inte Creditsafe som avses och som de egentligen officiellt använder)
 

AB76

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
17 Januari 2023
Meddelanden
9
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
De har satt det i system att göra så.
Läste på här i forumet men gjorde det efter att jag skaffat krediten tyvärr. (tror det var bla signaturen "Terry" som tog upp det här, att det inte är någon kontokredit utan egentligen bara en chimär till beviljad kredit)

Såg nu i min egna historik, att jag haft krediten i 2månader och fått höjt den vid 2st tillfällen efter att ha betalat in hela skulden i förtid båda månaderna.
Sedan får man inte ens ta ut hälften av kreditbeloppet, mao mindre än tidigare med lägre beviljad kredit.

De sysslar med falsk marknadsföring ( de har nu lagt till en liten tilläggsinf,o om att de förbehåller sig rätten att neka uttag vid försämrad kreditscore, dock nämner de inte att det är deras egna hemliga och inte Creditsafe som avses och som de egentligen officiellt använder)
Ta bort autogiro då.... varför ligga o betala på nått man aldrig får nått ut av?... otroligt...hade enklare erfarenhet av lumify...o dom är väl helvetet på marknaden
 

Göteborgarn

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
13 Maj 2023
Meddelanden
11
Mottagna reaktioner
3
Poäng
7
Ta bort autogiro då.... varför ligga o betala på nått man aldrig får nått ut av?... otroligt...hade enklare erfarenhet av lumify...o dom är väl helvetet på marknaden
Nja, jag kommer istället att betala in skulden i sin helhet nu igen eller möjligen nästa månad.
Har kommit tillbaks från historisk skuldsättning på 20år (betalade av 430k sista 3åren som skuldsatt), så kommer aldrig mer att dra på mig en betalningsanmärkning och än mindre skuld hos fogde.

Men kund hos Viaconto kommer jag definitivt aldrig mer att bli.
Man ska heller inte sänka sig till deras nivå, utan hålla vad som är avtalat.
 

AB76

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
17 Januari 2023
Meddelanden
9
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Nja, jag kommer istället att betala in skulden i sin helhet nu igen eller möjligen nästa månad.
Har kommit tillbaks från historisk skuldsättning på 20år (betalade av 430k sista 3åren som skuldsatt), så kommer aldrig mer att dra på mig en betalningsanmärkning och än mindre skuld hos fogde.

Men kund hos Viaconto kommer jag definitivt aldrig mer att bli.
Man ska heller inte sänka sig till deras nivå, utan hålla vad som är avtalat.
Jo...men missade det där med att dom sj kan sänka score utan o ta hjälp av Creditsafe när jag skrev på avtalet...men skulden försvinner ju o blir mindre månadskostnad när man inte kan göra uttag....ett skitställe borta till hösten...o aldrig mer viaconto
 

Göteborgarn

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
13 Maj 2023
Meddelanden
11
Mottagna reaktioner
3
Poäng
7
Har nu lusläst avtalet jag ingått med dem och där i finns nada om det som de har lagt till som info om på sin startsida, gällande att de "Vi förbehåller sig rätten att neka uttag vid låg creditscore". (den som tydligen är en intern och inte Creditsafes...)

Så i min värld borde avtalet gälla och inte vad de skriver för yada yada på sin hemsidas startsida.

Följande återfinns i avtalet jag ingått med Viaconto, angående när man fått beviljad kredit och nyttjandet av densamma:

4. Kreditgräns, kredittid och avtalstid Beviljad Kredit är
en så kallad löpande kontokredit med en kreditgräns som är fastställd till ett visst belopp mellan
1000 kr och 20 000 kr och framgår av avtalet samt av kontoutdragen. Inom ramen för befintligt
kreditavtal kan Kredittagaren ansöka om en höjning av kreditgräns, varpå ny kreditprövning sker.
Beviljad kredit gäller i ett (1) år från och med den dag Krediten beviljas. (Kredittid). ViaConto kan
härefter medge förnyad Kredittid med ett (1) år i taget från och med den dag Krediten löpt ut,
varpå ny kreditprövning kan komma att ske.


Samt nedan vad som skulle kunna vara enda legitima skälet att neka uttag till alla oss som skött oss med inbetalningar men det skälet åberopar de ej, eftersom de ej har någon substans i sina nekande av uttag vid beviljad och skött kredit. (vi verkar vara rätt så många här som delar samma upplevelse.....)

8. Kreditgivarens rätt att avbryta utnyttjandet av krediten
Kreditgivaren får med omedelbar verkan avbryta Kredittagares rätt att utnyttja krediten och neka
uttag av nya belopp, om någon av följande omständigheter föreligger:
Kredittagaren har inte fullgjort sina skyldigheter enligt avtalet eller i övrigt mot
Kreditgivaren;
Kredittagaren har återkallat autogiromedgivandet eller autogirot har av annan
anledning upphört;
det finns skälig anledning att anta att Kredittagaren inte kommer att fullgöra sina
betalningsförpliktelser mot Kreditgivaren.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp