• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Verifiera inkomst

noninoni

Kunnig medlem
Poäng: 112
Blev medlem
31 Augusti 2013
Meddelanden
104
Mottagna reaktioner
29
Poäng
112
Jag har bytt bank och har således ingen historik på det nya kontot.
Frågar därför er om någon av er bytt bank och därefter ansökt om ett lån och hur det har gått när långivaren vill verifiera inkomst?
Det kommer ju inte att ge någonting vid den automatiska verifieringen så jag undrar om man då får möjlighet att manuellt skicka in lönespecifikatiomer eller om det blir avslag direkt? Har ni erfarenheter och av hur olika banker hanterar detta? (Det kallas inkomstverifiering men sanningen är att de fokuserar på speltransaktioner och betalning av inkasso).
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

noninoni

Kunnig medlem
Poäng: 112
Blev medlem
31 Augusti 2013
Meddelanden
104
Mottagna reaktioner
29
Poäng
112
Ska tillägga att jag inte har speltransaktioner men däremot div inkassobetalningar vilka gör att jag nekas lån när de ska "verifiera inkomst". Lånets syfte är just att ta bort inkassoskulder. Men har nu öppnat ett konto i annan bank där jag endast sätter in lön. Betalningar gör jag i nuvarande bank. Men min fråga är mer att när kan jag ansöka om ett lån i nya banken där kreditz tas när jag ännu inte hunnit få in någon lön? Någon som varit med om något liknande?
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 007
Mottagna reaktioner
6 181
Poäng
3 937
Jag har bytt bank och har således ingen historik på det nya kontot.
Frågar därför er om någon av er bytt bank och därefter ansökt om ett lån och hur det har gått när långivaren vill verifiera inkomst?
Det kommer ju inte att ge någonting vid den automatiska verifieringen så jag undrar om man då får möjlighet att manuellt skicka in lönespecifikatiomer eller om det blir avslag direkt? Har ni erfarenheter och av hur olika banker hanterar detta? (Det kallas inkomstverifiering men sanningen är att de fokuserar på speltransaktioner och betalning av inkasso).
Vill ALLA banker/låneinstitut göra detta nuförtiden, dvs. verifiera ens "inkomst" genom att gå in och "snoka" på ens konto?
 

noninoni

Kunnig medlem
Poäng: 112
Blev medlem
31 Augusti 2013
Meddelanden
104
Mottagna reaktioner
29
Poäng
112
Vill ALLA banker/låneinstitut göra detta nuförtiden, dvs. verifiera ens "inkomst" genom att gå in och "snoka" på ens konto?
Ja, Collector med PSD2 gör det helt omöjligt. Nekas alltid.
Nu skulle jag ansöka om höjning hos GF Money där jag hade en kredit på 15.000 kr och där jag skött betalningarna perfekt i 4 månader. Redan efter månad 3 fick jag upp knappen om att ansöka om en höjning. Men döm om min förvåning när även dom börjat med kontoscanning (Kreditz) och därmed blev jag nekad höjning. Det var inte Kreditz när jag tog lånet ursprungligen, då räckte det tydligen med Creditsafe. Mitt betyg där är mycket hög kreditvärdighet.
MorrowBank tog inte Kreditz när jag fick ett samlingslån av dom via Sambla.
 

Janmar

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
17 Oktober 2023
Meddelanden
6
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Vet inte men Norion (tidigare Collector) gör det
Vet du om man kan "gömma" sina inkasso betalningar om man till exempel har 2 konton på seb. Ett vanlig lönekonto och ett extra konto. Varje månad för man över pengar till extra kontot för att sedan betala till inkasso. Sedan kan man avsluta kontot när man väl behöver verifiera inkomst.
 

Dukemo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
5 Mars 2020
Meddelanden
1 333
Mottagna reaktioner
940
Poäng
757
Det har blivit alltid vanligare "tyvärr". Det är ju positivt på ett sätt för det är ett sätt att neka folk som sätter sig mer i skiten om man har shoppat/spelat eller dylikt men när man försöker samla lån för att faktiskt förbättra situationen är det riktigt surt.
 

noninoni

Kunnig medlem
Poäng: 112
Blev medlem
31 Augusti 2013
Meddelanden
104
Mottagna reaktioner
29
Poäng
112
Vet du om man kan "gömma" sina inkasso betalningar om man till exempel har 2 konton på seb. Ett vanlig lönekonto och ett extra konto. Varje månad för man över pengar till extra kontot för att sedan betala till inkasso. Sedan kan man avsluta kontot när man väl behöver verifiera inkomst.
De går ju igenom varje konto i den bank du väljer men hinner du avsluta ett konto du betalat inkasso ifrån så kanske du klarar dig.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp