• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Vad händer om man drar ett ärende till tinget?

gran

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 417
Blev medlem
3 Juni 2012
Meddelanden
1 876
Mottagna reaktioner
153
Poäng
417
Idle

Jag tycker det är fruktansvärt tråkigt att få skuldsaldo
Det var creditlink weblån
Och nej ingen anmärkning
Utan jag har skuldsaldo
Så alla ni som har lån hos dom betala eller försök tala med dom
Eller se till att betala Er skuld
Det går inte att göra upp med dom i efterhand och inte under tiden för den delen håller
Idle..jag har inget hus men bra inkomst
Creditlink svarade bara mig att ärendet har sin gång
Så antingen betala eller låta det gå så det blir utmätning
Hade jag däremot inte bestridit utan skickat in Kfm delgivning direkt då hade det blivit en anmärkning och ett skuldsaldo
Jag vet inte riktigt hur jag mer ska förklara för att du ska förstå
Jag har ett skuldsaldo men ingen anmärkning
Varför skulle jag ljuga om det.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

gran

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 417
Blev medlem
3 Juni 2012
Meddelanden
1 876
Mottagna reaktioner
153
Poäng
417
Och det är ju inte ett misslyckat utmätningsförsök
Man har ju tid på sig att betala om man kan
Annars går det via lönen och det vill man inte helst
Du har spekulerat vilt i varför det inte är en anmärkning
Jag vet inte mer hur jag ska förklara för dig att det inte är en anmärkning
 

Idle

Kunnig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
14 December 2011
Meddelanden
286
Mottagna reaktioner
5
Poäng
42
Gran

I all välmening. Du missförstår mig. Jag hävdar inte att du ljuger. Anledningen till att jag kollade upp det är för att jag kan komma i samma sits själv och vill Veta exakt vad som gäller EFTER att tre veckor gått från det att skulden stadfästes av tingsrätten. Jag tyckte det lät helt otroligt osannolikt att man kunde ha ett skuldsaldo hos kfm utan att det renderade en betalningsanmärkning det erkänner jag. Jag har full koll på at man inte kan göra annat än att medge om skuld finns annars åker man på en treskodom. Vi känner inte varandra därför ville jag kolla upp så det inte var olika utfall beroende på hur skulden kommit till, bestridits mm. aldrig fel att vara kritisk. Och då tingsrätten inte kunde redogöra, eller ville redogöra för vad som gäller, de vill väl inte att man utnyttjar systemet även om det verkar ok om systemet utnyttjar individen...

Ber om ursäkt då jag märker att du tog illa upp. Detta var aldrig min mening utan ville bara veta hela gången EFTER att man medgivit skulden tills det att den var betald eller hamnade hos KFM igen vilket du nu redogjort.

Skall inte älta detta mer men kommer att lägga upp en fullständig guide för hur man får en betalningsanmärkning eller missbruksregistrering. En sådan ger även en vägledning hur man undviker skiten.
 
Senast ändrad:

tt2

V.I.P
Poäng: 42
Blev medlem
14 Februari 2012
Meddelanden
558
Mottagna reaktioner
1
Poäng
42
Hoppas det kommer en lag snart mot ocker!
 
Senast redigerad av en moderator:

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 707
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 140
Mottagna reaktioner
2 525
Poäng
1 707

conwen

Aktiv medlem
Poäng: 2
Blev medlem
9 Februari 2012
Meddelanden
20
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Det beror på att man blandar ihop korten. Man kan inte använda begreppet effektiv årsränta som media gör. Exempel: om du lånar 100 kr av mig idag och betalar tillbaka 101 kr i morgon så är den effektiva årsräntan 3 678%. Är det ocker att låna ut 100 kr en dag mot 1 kr i ränta?
 

Mini

Viktig medlem
Poäng: 7
Blev medlem
9 Februari 2012
Meddelanden
69
Mottagna reaktioner
0
Poäng
7
Medger du skulden så kan de fastställa i dom att du är skyldig..skulden blir då utmätningsbar.
Därefter kan och brukar sökanden bevilja en avbetalning
Sköter man inte den eller inte får en amorteringsplan upprättad så är skulden
Så att säga utmätningsbar..sökanden skickar då till kronofogden och får ett skuldsaldo tills skulden är reglerad.
Hör du inte av dig eller bestrider även hos tingsrätten kan de utfärda en tredskodom och den genererar i en anmärkning som ligger kvar i 3 år.
Så jag kan väl tycka enl egen erfarenhet att medge skulden så brukar det lösa sig
Man vill inte ha tredskodom på sig.

Gran (eller nån annan som vet..). Om jag medger skulden hos Tingsrätten tex den 14/10 men kan inte betala hela skulden förrän den 25/10.. Kommer jag att få en betalningsanmärkning då.. Om jag gör så?? Jag vet att företaget som jag har skulden hos inte går med på någon avbetplan..
Tacksam för svar från er som vet!!
 

gran

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 417
Blev medlem
3 Juni 2012
Meddelanden
1 876
Mottagna reaktioner
153
Poäng
417
Nej du får ingen anmärkning..
Inte om du medger skulden
Se till att betala skulden om du inte an göra upp med dom
Oftast brukar de gå med på avbetalning bara skulden blir fastställd i dom
 

xrap

Viktig medlem
Poäng: 7
Blev medlem
6 Mars 2013
Meddelanden
85
Mottagna reaktioner
0
Poäng
7
Hej, ja fick precis ett brev från kronofogden om att dem beslutat att sända ärendet till tingsrätten. Jag hade bestridit för att köpa tid. Va händer nu? Kan jag betala avgiften utan att något händer? Eller kan man inte betala nu när den gått tingsrätt och slippa anmärkning osv?
 

tt2

V.I.P
Poäng: 42
Blev medlem
14 Februari 2012
Meddelanden
558
Mottagna reaktioner
1
Poäng
42
Betala in det du är skyldg och meddela Tinget att du har gjort fullständig betalning.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp