• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Vad händer om man drar ett ärende till tinget?

gran

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 417
Blev medlem
3 Juni 2012
Meddelanden
1 876
Mottagna reaktioner
153
Poäng
417
Medger du skulden så kan de fastställa i dom att du är skyldig..skulden blir då utmätningsbar.
Därefter kan och brukar sökanden bevilja en avbetalning
Sköter man inte den eller inte får en amorteringsplan upprättad så är skulden
Så att säga utmätningsbar..sökanden skickar då till kronofogden och får ett skuldsaldo tills skulden är reglerad.
Hör du inte av dig eller bestrider även hos tingsrätten kan de utfärda en tredskodom och den genererar i en anmärkning som ligger kvar i 3 år.
Så jag kan väl tycka enl egen erfarenhet att medge skulden så brukar det lösa sig
Man vill inte ha tredskodom på sig.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Idle

Kunnig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
14 December 2011
Meddelanden
286
Mottagna reaktioner
5
Poäng
42
Medger du skulden så kan de fastställa i dom att du är skyldig..skulden blir då utmätningsbar.
Därefter kan och brukar sökanden bevilja en avbetalning
Sköter man inte den eller inte får en amorteringsplan upprättad så är skulden
Så att säga utmätningsbar..sökanden skickar då till kronofogden och får ett skuldsaldo tills skulden är reglerad.
Hör du inte av dig eller bestrider även hos tingsrätten kan de utfärda en tredskodom och den genererar i en anmärkning som ligger kvar i 3 år.
Så jag kan väl tycka enl egen erfarenhet att medge skulden så brukar det lösa sig
Man vill inte ha tredskodom på sig.

Tack för ditt svar.

Gällande skuld var reglerad och kvitto på betalning inkom till Tinget innan sista dag för yttrande. Problemet var bara att Inkassobolaget inte verkar se en återkallelse som högsta prioritet. Har varken medgivit eller motsatt mig deras krav utan mitt svar blev likt förr ett kvitto på att skulden var betald. Oftast så är ju de snabba med att återkalla så fort de ser att skulden är betald och göres inte det så skickar tingsrätten ett brev till kärande där jag bevisar att fordran är reglerad samt att alla uppgifter stämmer.

En till fråga. Om vi säger att käranden är illvillig och efter dom väljer att sända in restbelopp, tex tvist kring ränta mm direkt till fogden. Betyder detta direkt en prick eller ses det som ett föreläggande med domstolsbevis? Dvs man får ett par dagar på sig att reglera skulden.
 

Mini

Viktig medlem
Poäng: 7
Blev medlem
9 Februari 2012
Meddelanden
69
Mottagna reaktioner
0
Poäng
7
När du fått handlingarna från Tingsrätten så anses du ha mottagit handlingarna när 14 dagar har gått från det att du fick dom. Därefter har du oftast 14 dagar på dig att komma in med bevis på (ex kvitto) på att du har betalat. Så från att du fått handlingarna så har du ju 14+14 dagar på dig att betala och gör du det så händer inget vad gäller anmärkning eller så. Jag vet, jag har varit där flera ggr. Man kan i slutet (ex dag 26/27) maila in ett kvitto om man har betalat. Hinner du inte få loss pengar inom 14+14 dagar så ring handläggaren på TIngsrätten och fråga om du kan få anstånd en vecka eller vad du nu önskar. Dom brukar vara tillmötesgående.
Har man verkligen 14 + 14 dagar på sig? Som jag uppfattat det i brevet från Tingsrätten så måste jag inom 14 dagar från brevets datum inkomma med ett yttrande till dem om jag medger skulden eller ej... Om jag då motsätter mig skulden.. Så måste jag väl skicka med ett kvitto som bevis att jag har betalat skulden?? Eller hur fungerar det? Hur lång tid har man på sig att inkomma med kvittot? Problemet är nämligen att jag inte har betalat ännu men kommer att göra det men kan inte betala förrän om ca 10 dagar och brevet från Tingsrätten är utskrivet för snart 14 dagar sen... NÄR senast måste jag skicka in kvittot för att inte få en treskedom????
Tacksam för svar!!
 

tt2

V.I.P
Poäng: 42
Blev medlem
14 Februari 2012
Meddelanden
558
Mottagna reaktioner
1
Poäng
42
Jag tror du endast har 14 dagar på dig att inkomma med svar.

Om det är 14+14 så är brukar det stå 28 dagar på pappret annars.
 

ikarom

Ny medlem
Poäng: 2
Blev medlem
21 Februari 2012
Meddelanden
4
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Antal dagar

Så här är det. Du har 14 dagar på dig att skriva under och skicka in delgivningen. Från det datumet Tingsrätten sedan tog emot delgivningen har du ytterligare 14 dagar på dig att komma in med ett yttrande, eller om du kan betala in skulden till långivaren så att ärendet därmed är avslutat.
 

tt2

V.I.P
Poäng: 42
Blev medlem
14 Februari 2012
Meddelanden
558
Mottagna reaktioner
1
Poäng
42
Så här är det. Du har 14 dagar på dig att skriva under och skicka in delgivningen. Från det datumet Tingsrätten sedan tog emot delgivningen har du ytterligare 14 dagar på dig att komma in med ett yttrande, eller om du kan betala in skulden till långivaren så att ärendet därmed är avslutat.


Fast TR har ju ingen delgivning man skall skriva under? På mina TR brev står det att man skall svara och ge yttrande inom 14 dagar from att mottagit sitt TR brev.
 

gran

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 417
Blev medlem
3 Juni 2012
Meddelanden
1 876
Mottagna reaktioner
153
Poäng
417
Det är ett delgivningkvittto från Tingsrätten
Du ska svara inom rätt tid om du motsätter dig eller medger
Medge skulden och försök få en avbetalning med sökanden
En tredskodom utfärdas annars och den är lika med anmärkning
 

Idle

Kunnig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
14 December 2011
Meddelanden
286
Mottagna reaktioner
5
Poäng
42
Gången i detta beror helt på om du delges via ett delgivningsbrev som skall undertecknbas och skickas in. Skickar du inte in det blir du uppsökt för delgivning. Du är alltså inte delgiven INNAN du skrivit på papperet.

Det andra sättet och vanligaste är förenklad delgivning. Den är enligt praxis ALLTID 14 + 14 och om någon tingsrätt har mer eller mindre dagar i denna så skall detta framgå på stämningens första sida.

Ser även att flertalet skriver att dem få till en avbetalningsplan hos käranden/inkasso efter att man medgivit skulden hos tingsrätten.

Här vill jag höja ett varningens finger! Efter att ni medgivit skulden så skall tingsnotarien utfärda en exutiontitel, dvs bekräfta skulden giltlighet. Den kan efter tre veckor användas av käranden genom att den skickas in till KFM för utmätning och indrivning. Den kan alltså användas när som helst oavsett om ni har en avbetalningsplan.

Så min fråga är hur ni lagt upp det? Är det

1. Ni medger skulden, exutiontitel fastställs, kärande medger avbetalningsplan.

2. Ni medger skuld, käranden medger avbetalningsplan samt återkallar ärendet från tinget.

3. Ni medger skulden, exutiontitel fastställs, kärande medger avbetalningsplan men avtal kring när exutionstiteln får användas regleras.

Min sista fråga är om ni själva kontaktar käranden kring avbetalningsplanen eller sker det via juristen som handlägger ärendet?

Jag är mycket intresserrad kring detta och hoppas därför på svar. Min fundering kring exutiontitel är dock oroande och jag hoppas att ni som har gått den vägen har ett avtal att den av kärande endast får användas om ni missköter er avbetalningsplan. Detta då det i annat fall betyder en utmätningsanmärkning och då är ni köra i 3 år.
 

Idle

Kunnig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
14 December 2011
Meddelanden
286
Mottagna reaktioner
5
Poäng
42
Är det verkligen ingen av er som medgivit skulden, fått en exutiontitel men samtidigt fått avbetalningsplan till tingsrätten?
 

Idle

Kunnig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
14 December 2011
Meddelanden
286
Mottagna reaktioner
5
Poäng
42
Någon här måste väl medgivit en skuld hos tingsrätten?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp