• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Vad händer om man drar ett ärende till tinget?

sol

Kunnig medlem
Poäng: 22
Blev medlem
14 September 2011
Meddelanden
121
Mottagna reaktioner
3
Poäng
22
lite olika 11/2 v-2v ibland längre
när du får från tinget kan du mejla dom om att du vill ha posten på e-mejl
om du vill det
Så du menar ca. två veckor från bestridande? Jag har inte hört något från någon på mer än tre veckor nu. Kan ju vara lagt på bevakning kanske? Bör få info från kronofogden att ärendena är avslutade då väl?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Idle

Kunnig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
14 December 2011
Meddelanden
286
Mottagna reaktioner
5
Poäng
42
Det beror helt och hållet på vilken handläggare de har på tingsrätten. Vissa godkänner "XXX är skuldig mig pengar" med hänvisning till tidigare betalningsföreläggande andra kräver att samtliga siffror i ansökan stämmer till FULLO INNAN man sänder dig föreläggandet.

Den sistnämde är att föredra!
 

sol

Kunnig medlem
Poäng: 22
Blev medlem
14 September 2011
Meddelanden
121
Mottagna reaktioner
3
Poäng
22
Så du menar ca. två veckor från bestridande? Jag har inte hört något från någon på mer än tre veckor nu. Kan ju vara lagt på bevakning kanske? Bör få info från kronofogden att ärendena är avslutade då väl?
Har nu fått ett beslut från kronofogden att ärendet är skickat till tingsrätt! Vad händer nu? Hur skall jag göra för att klara mig från bet.anm? Kommer ej kunna betala skulden nu
 

sol

Kunnig medlem
Poäng: 22
Blev medlem
14 September 2011
Meddelanden
121
Mottagna reaktioner
3
Poäng
22
Jo du, har läst den många gånger, men blir inte mycket klokare för det. Förstår att jag ska medge skulden till tingsrätten inom föreskriven tid, sen då? Kontaktas jag av den som tagit ärendet till tinget för ev. betalplan? Eller förväntas det att jag ska ta kontakt?
 

Idle

Kunnig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
14 December 2011
Meddelanden
286
Mottagna reaktioner
5
Poäng
42
Jo du, har läst den många gånger, men blir inte mycket klokare för det. Förstår att jag ska medge skulden till tingsrätten inom föreskriven tid, sen då? Kontaktas jag av den som tagit ärendet till tinget för ev. betalplan? Eller förväntas det att jag ska ta kontakt?

Efter att du medgivit skulden så delges käranden dit medgivande och får lämna ett yttrande. I ditt yttrande nämner du självklart att du medger skulden och att du vill ha en avbetalningsplan. Du kan även nämna att du vill ha en stadfästdom där TR skriver villkoren i domen. Brukar vara praxis gällande de mindre aktörerna men de stora brukar bara vilja ha en dom och att du kontaktar dem efter att du fått domen. Vissa hör även av sig till dig efter att domen är klar.

Sedan har vi kräken som enligt uppgift skickar domen till KFM för indrivning samma dag som de mottager den. De tillhör även nämnda skara som varken svarar på mejl eller i telefon under din förklaringstid utan svaret brukar komma efter dit medgivande. Detta då de måste yttra sig i för tingsrätten. Mitt råd är att OM man vet att aktören har varit svår att nå, verkar ovillig till avbetalningsplan så se till att dra ärendet såpass länge att ni hinner betala i samband med domen. Efter att den inkommer till KFM så har du ca 3 veckor på dig att betala, efter det kommer de göra en rsgisterkoll på dig och den kommer ge dig svårigheter till lån inom 3 år.

I den sista delen råder det oklarheter och kontakt med KFM gör det inte enklare. Vissa menar att två TR domar till KFM inom 18 månader ger dig en anmärkning, andra hävda motsatsen.

Så att för sista gången klargöra detta.

NI som vet med er att NI fått två TR-domar ( tex sms skulder) inskickade till KFM pga av att ni inte lyckats sluta ett avtal med käranden. Om ni loggar in på er UC! Vad står det där? Har dessa domar gett er anmärkningar!?

KFM ger olika svar, kompetensen är int vad den varit, TR ger en annan, men vad säger de drabbade?
 

sol

Kunnig medlem
Poäng: 22
Blev medlem
14 September 2011
Meddelanden
121
Mottagna reaktioner
3
Poäng
22
Tingsrätt

Kort och gott, svarar ni tingsrätt per brev, telefon eller mejl?
 

svalan

V.I.P
Poäng: 317
Blev medlem
18 Oktober 2011
Meddelanden
607
Mottagna reaktioner
119
Poäng
317
Du kan medge skuld på mejlen och
även be om att få all post från dom dit
 

xrap

Viktig medlem
Poäng: 7
Blev medlem
6 Mars 2013
Meddelanden
85
Mottagna reaktioner
0
Poäng
7
Möjligt att denna fråga redan blivit besvarad men hittade inte riktigt. Jag har ett ärrende hos tinget. Jag betalade den idag. Vad ska jag isåfall svara till dem på mail vad ska jag skriva? Att jag medger skulden ovh att den är betald och skickar kvitto. Eller ska jag skriva att jag inte medger skulden för att den är betalad? Är någon vänlig och svarar för måste maila dem imorgon.

Tack på förhand.
 

pellegj

Kunnig medlem
Poäng: 22
Blev medlem
18 Januari 2013
Meddelanden
115
Mottagna reaktioner
4
Poäng
22
Möjligt att denna fråga redan blivit besvarad men hittade inte riktigt. Jag har ett ärrende hos tinget. Jag betalade den idag. Vad ska jag isåfall svara till dem på mail vad ska jag skriva? Att jag medger skulden ovh att den är betald och skickar kvitto. Eller ska jag skriva att jag inte medger skulden för att den är betalad? Är någon vänlig och svarar för måste maila dem imorgon.

Tack på förhand.
Finns ingen anledning att skriva annat än att den är betald, såvida du inte tänker fortsätta tvista om den vill säga. Skicka också till fordringsägare och inkassobolag (om de inte är fordringsägare) att du betalt. I mailet till tinget skriver du också att du meddelat övriga parter att det nu är betalt. Det bästa är om du kan bifoga någon form av bevis på betalningen.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp