• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Vad händer om man drar ett ärende till tinget?

xrap

Viktig medlem
Poäng: 7
Blev medlem
6 Mars 2013
Meddelanden
85
Mottagna reaktioner
0
Poäng
7
Hej, när man bestridit så länge som möjligt och ärendet har gått tingsrätten vad händer då? För jag fick brev från kronofogden för drygt 2 veckor sedan om att ärendet har lämnats över till tingsrätten men har inte fått något alls från tingsrätten. Kommer jag få något brev från tingsrätten? Om att jag måste betala och slippa anmärkning?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

xrap

Viktig medlem
Poäng: 7
Blev medlem
6 Mars 2013
Meddelanden
85
Mottagna reaktioner
0
Poäng
7
Ja det stämmer. Du slipper en betalningsanmärkning i detta. Men ligger din skuld hos kfm längre än 1 månad så får du ett historisk skuldsaldo = Lika illa i seriösa aktörers ögon.

För att slippa eventuella problem med att någon handläggare slöa hos kfm så betala i tid, dvs egentligen innan kärande har laglig rätt att skicka in ärendet för indrivning.

Når man en uppgörelse med kärande om avbetalningsplan så får kärande INTE skicka in till kfm såvida man inte bryter mot överenskommelsen.

Man skall även tänka på att ett historisk skuldsaldo även leder till utmättningsförsök och detta blundar inte ens smsbolagen för.

Se era skulder som en dålig investering, en sådan måste även den vårdas så den inte blir värre. Lägger man upp det lite smart så kan man därmed lägga upp en budget för månatliga betalningar och på detta sätt ta sig ur träsket utan betalningsanmärkningar eller liknande. Så håll koll på datum för betalningsförelägganden, TR-yttranden mm. När du mottog dem och sista dag för inskickning mm. Hur ofta kommer delgivningsmannen mm(Har du nya ärende så kommer du tvingas skriva under dem på plats och med enkel matematik så kommer även dina bestridanden eller krav på betalningar sammanfalla samtidigt vilket blir väldigt kostsamt.)

Detta förutsätter dock att man inte har ett spelmissbruk då detta bevisligen leder än tillbaka in i ekonomisk missär lika fort som man kommer ur. Då behöver man professionell hjälp.


Du skrev här att man inte ska sina ärenden längre än en månad osv, men gäller det även när man drar ut på tiden genom att skriva på delgivningen efter man fått påminnelse och sedan att man bestrider eller hur menar du?

För jg har haft blandade ärenden runt 7 st samtidigt och visa återkallades och visa har jag bestridit och 2 av dem gick till tingsrätten varav en av dem var pga av återvinning men de andra ärendet har jag inte fått något från tingsrätten alltså inga handlingar förutom från kronofogden om att ärendet har lämnats över till tingsrätten. Är det dåligt ? Alltså att ärendet lämnats över där? Eller räcker det efter man fått handlingar och man betalar innan tiden gått it så försvinner ärendet som att det aldrig funnits?
 

Idle

Kunnig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
14 December 2011
Meddelanden
286
Mottagna reaktioner
5
Poäng
42
Du skrev här att man inte ska sina ärenden längre än en månad osv, men gäller det även när man drar ut på tiden genom att skriva på delgivningen efter man fått påminnelse och sedan att man bestrider eller hur menar du?

För jg har haft blandade ärenden runt 7 st samtidigt och visa återkallades och visa har jag bestridit och 2 av dem gick till tingsrätten varav en av dem var pga av återvinning men de andra ärendet har jag inte fått något från tingsrätten alltså inga handlingar förutom från kronofogden om att ärendet har lämnats över till tingsrätten. Är det dåligt ? Alltså att ärendet lämnats över där? Eller räcker det efter man fått handlingar och man betalar innan tiden gått it så försvinner ärendet som att det aldrig funnits?

Ibland tar det längre tid för TR att delge dig ärendet. Kan bero på allt möjligt. Jag hade dock ring TR inom 28 dagar från det att de enligt kfm mottagit skulden. Detta för att de inte skall ha slarvat bort fordran och därmed ge dig en treskodom. Du kan ha 1-100 ärenden hos tingsrätten. Det är lika "dålig" , men riktigt blir det när domen är fastslagen och du inte kan betala inom den bestämda tiden eller lyckas få en avbetalningsplan med sökanden. Då åker du på en historisk skuldsaldo.
 

sol

Kunnig medlem
Poäng: 22
Blev medlem
14 September 2011
Meddelanden
121
Mottagna reaktioner
3
Poäng
22
Ibland tar det längre tid för TR att delge dig ärendet. Kan bero på allt möjligt. Jag hade dock ring TR inom 28 dagar från det att de enligt kfm mottagit skulden. Detta för att de inte skall ha slarvat bort fordran och därmed ge dig en treskodom. Du kan ha 1-100 ärenden hos tingsrätten. Det är lika "dålig" , men riktigt blir det när domen är fastslagen och du inte kan betala inom den bestämda tiden eller lyckas få en avbetalningsplan med sökanden. Då åker du på en historisk skuldsaldo.
Hur lång tid brukar det ta från bestridan hos kronofogden tills ärendet hamnar i tingsrätt? (sms-lån)
 

xrap

Viktig medlem
Poäng: 7
Blev medlem
6 Mars 2013
Meddelanden
85
Mottagna reaktioner
0
Poäng
7
Ibland tar det längre tid för TR att delge dig ärendet. Kan bero på allt möjligt. Jag hade dock ring TR inom 28 dagar från det att de enligt kfm mottagit skulden. Detta för att de inte skall ha slarvat bort fordran och därmed ge dig en treskodom. Du kan ha 1-100 ärenden hos tingsrätten. Det är lika "dålig" , men riktigt blir det när domen är fastslagen och du inte kan betala inom den bestämda tiden eller lyckas få en avbetalningsplan med sökanden. Då åker du på en historisk skuldsaldo.

Jag pratade med tingsrätten som sa att dem bett fordringsägaren om kompletteringar. Frågade varför dem inte skickat några papper till mig då sa hon att hon inte visste. Så om dem väntar på kompletteringar från den som vill ha pengar så är det lugnt för tingsrätten har inte delger mig något osv.
 

Idle

Kunnig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
14 December 2011
Meddelanden
286
Mottagna reaktioner
5
Poäng
42
Hur lång tid brukar det ta från bestridan hos kronofogden tills ärendet hamnar i tingsrätt? (sms-lån)

Sökanden har 30 dagar på sig från det att du bestrider att lägga ner eller skicka till tingsrätt.

Räkna med att enbart de stora låter dig inkomma med svar varför du bestred. Hans mos och korv samt utlåning kommer skicka direkt till TR och på sin höjd skicka dig ett mejl eller tydligt sms att du skall betala.
 

Idle

Kunnig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
14 December 2011
Meddelanden
286
Mottagna reaktioner
5
Poäng
42
Jag pratade med tingsrätten som sa att dem bett fordringsägaren om kompletteringar. Frågade varför dem inte skickat några papper till mig då sa hon att hon inte visste. Så om dem väntar på kompletteringar från den som vill ha pengar så är det lugnt för tingsrätten har inte delger mig något osv.

Ok då är det lugnt. Sannolikt har man inte godkänt sökandes "bevis" att du är skyldig pengar och vill ha in mer underlag för att kunna gå vidare i ärendet.

Det finns mycket svin i branschen och jag har märkt att både KFM och tingsrätt allt mer håller med om att marknaden rensas. En sa att det har blivit så illa att de inte ens delger tingsrätten eller KFM ett telefonnummer för korrespondens...

Tror vi kommer få ett uttalande snart från Sveriges tingsrätter. Vi har blivit bättre på att freda oss och de badar i ärenden.
 

xrap

Viktig medlem
Poäng: 7
Blev medlem
6 Mars 2013
Meddelanden
85
Mottagna reaktioner
0
Poäng
7
Ok då är det lugnt. Sannolikt har man inte godkänt sökandes "bevis" att du är skyldig pengar och vill ha in mer underlag för att kunna gå vidare i ärendet.

Det finns mycket svin i branschen och jag har märkt att både KFM och tingsrätt allt mer håller med om att marknaden rensas. En sa att det har blivit så illa att de inte ens delger tingsrätten eller KFM ett telefonnummer för korrespondens...

Tror vi kommer få ett uttalande snart från Sveriges tingsrätter. Vi har blivit bättre på att freda oss och de badar i ärenden.

Ja precis, då får jag vänta på handlingar från dem för då hinner det bli den 25/10 och jag kan betala.
 

Idle

Kunnig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
14 December 2011
Meddelanden
286
Mottagna reaktioner
5
Poäng
42
VIKTIGT!

Efter kontakt med KFM som säger olika varje gång!

Enligt lag så har vinnande part i ett mål rätt att skicka in domen till KFM trots att tiden för verkställdhet ej påbörjats.( Tiden du kan överklaga domen, 3 veckor).

För oss betyder detta att om två aktörer efter utslag i tingsrätten väljer att göra detta så får vi två betalningsanmärkningar då sekretessen bryts.

Både tingsrätten och KFM menar att vinnande part normalt inväntar verkställdhetsdatumet och även kontakta förlorande part efter dom och på så sätt ger oss möjligheten att betala innan man tar hjälp av KFM.

Då alltmer oseriösa aktörer etablerar sig på marknaden, ja typ korvmedbrödochutlåning.se så tar dessa det personligt och alltmer ärenden går med vändande post till KFM.

Mitt råd är!

Efter ni medgivit domen. Kontakta tingsnotarien och be om att bli kontaktade via telefon samma dag som domen faller. Ni kan INTE lita på att dessa aktörer kontakter er trots att ni skriver detta i medgivandet. Vissa aktörer underlåter sig även att bli kontaktade under hela förklaringstiden hos tingsrätten, eller efter dom vare sig det gäller mejl eller telefon.
 

tt2

V.I.P
Poäng: 42
Blev medlem
14 Februari 2012
Meddelanden
558
Mottagna reaktioner
1
Poäng
42
Som jag förstått det så kan man då alltså få betalningsanmärkning trots att man har bestridit? Om 2 st olika aktörer skickar tillbaka till KFM samtidigt?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp