• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Vad händer om man drar ett ärende till tinget?

Idle

Kunnig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
14 December 2011
Meddelanden
286
Mottagna reaktioner
5
Poäng
42
Tack för ditt svar,

Bara så att jag vet att jag förstått dig rätt. Om jag betalar min skuld som gått tingsrätten inom denna tidsram du skrev så som 1.3 månader så slipper jag betalningsanmärkning?

Vill bara bekräfta att jag förstått rätt.

Ja det stämmer. Du slipper en betalningsanmärkning i detta. Men ligger din skuld hos kfm längre än 1 månad så får du ett historisk skuldsaldo = Lika illa i seriösa aktörers ögon.

För att slippa eventuella problem med att någon handläggare slöa hos kfm så betala i tid, dvs egentligen innan kärande har laglig rätt att skicka in ärendet för indrivning.

Når man en uppgörelse med kärande om avbetalningsplan så får kärande INTE skicka in till kfm såvida man inte bryter mot överenskommelsen.

Man skall även tänka på att ett historisk skuldsaldo även leder till utmättningsförsök och detta blundar inte ens smsbolagen för.

Se era skulder som en dålig investering, en sådan måste även den vårdas så den inte blir värre. Lägger man upp det lite smart så kan man därmed lägga upp en budget för månatliga betalningar och på detta sätt ta sig ur träsket utan betalningsanmärkningar eller liknande. Så håll koll på datum för betalningsförelägganden, TR-yttranden mm. När du mottog dem och sista dag för inskickning mm. Hur ofta kommer delgivningsmannen mm(Har du nya ärende så kommer du tvingas skriva under dem på plats och med enkel matematik så kommer även dina bestridanden eller krav på betalningar sammanfalla samtidigt vilket blir väldigt kostsamt.)

Detta förutsätter dock att man inte har ett spelmissbruk då detta bevisligen leder än tillbaka in i ekonomisk missär lika fort som man kommer ur. Då behöver man professionell hjälp.
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

xrap

Viktig medlem
Poäng: 7
Blev medlem
6 Mars 2013
Meddelanden
85
Mottagna reaktioner
0
Poäng
7
Ja det stämmer. Du slipper en betalningsanmärkning i detta. Men ligger din skuld hos kfm längre än 1 månad så får du ett historisk skuldsaldo = Lika illa i seriösa aktörers ögon.

För att slippa eventuella problem med att någon handläggare slöa hos kfm så betala i tid, dvs egentligen innan kärande har laglig rätt att skicka in ärendet för indrivning.

Når man en uppgörelse med kärande om avbetalningsplan så får kärande INTE skicka in till kfm såvida man inte bryter mot överenskommelsen.

Man skall även tänka på att ett historisk skuldsaldo även leder till utmättningsförsök och detta blundar inte ens smsbolagen för.

Se era skulder som en dålig investering, en sådan måste även den vårdas så den inte blir värre. Lägger man upp det lite smart så kan man därmed lägga upp en budget för månatliga betalningar och på detta sätt ta sig ur träsket utan betalningsanmärkningar eller liknande. Så håll koll på datum för betalningsförelägganden, TR-yttranden mm. När du mottog dem och sista dag för inskickning mm. Hur ofta kommer delgivningsmannen mm(Har du nya ärende så kommer du tvingas skriva under dem på plats och med enkel matematik så kommer även dina bestridanden eller krav på betalningar sammanfalla samtidigt vilket blir väldigt kostsamt.)

Detta förutsätter dock att man inte har ett spelmissbruk då detta bevisligen leder än tillbaka in i ekonomisk missär lika fort som man kommer ur. Då behöver man professionell hjälp.


Tusen tack för hjälpen och informationen nu förstår jag mer:)
 

xrap

Viktig medlem
Poäng: 7
Blev medlem
6 Mars 2013
Meddelanden
85
Mottagna reaktioner
0
Poäng
7
Hej alla,

Jag fick reda på idag att jag hade på mig till igår att bestrida ett ärende:(:(:( vad händer nu? Kan jag inte bestrida nu på mailen? Finns det ingen chans ? Är det helt slut kommer jag gå en prick? Snälla någon som vet.
 

Idle

Kunnig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
14 December 2011
Meddelanden
286
Mottagna reaktioner
5
Poäng
42
Ställer en fråga.

Någon som vet vad som händer om man får in flera ärenden/domar samtidigt från vinnande parter till kfm?

En dom skall ju inte kunna ge en betalningsanmärkning men ger ett historisk skuldsaldo om man inte betala innan utsatt tid vilket skall framgå i bilagan.

Tycker det är riktigt uselt att detta inte framgår på ett klart och tydligt sätt på kfm:s hemsida. Detta vill man veta innan det drabbar än.
 

tt2

V.I.P
Poäng: 42
Blev medlem
14 Februari 2012
Meddelanden
558
Mottagna reaktioner
1
Poäng
42
Inte en aning, just nu har jag skuldosaldo, men saknar historiskt skuldsaldo.
Jag har flera ärenden.
 

svalan

V.I.P
Poäng: 317
Blev medlem
18 Oktober 2011
Meddelanden
607
Mottagna reaktioner
119
Poäng
317
kan inte mejla tingsrätten
mejlen kommer tillbaks ,är det någon annan som har samma fel?
kan man mejla en annan tingsrätt?
 

Idle

Kunnig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
14 December 2011
Meddelanden
286
Mottagna reaktioner
5
Poäng
42
Inte en aning, just nu har jag skuldosaldo, men saknar historiskt skuldsaldo.
Jag har flera ärenden.

Ok. Men har dina skuldsaldon renderat i betalningsanmärkningar? Bara så att vi tänker på samma nu, är dina skuldsaldo uppkomna genom att du bestridit en fodran och sedan medgivit innan dom fallit i tingsrätten?

Är det ett skuldsaldo som uppkommit genom betalningsanmärkning och som du sedan inte kunnat reglera så är saken en annan.
 

sol

Kunnig medlem
Poäng: 22
Blev medlem
14 September 2011
Meddelanden
121
Mottagna reaktioner
3
Poäng
22
Ärenden som gått till tingsrätt

Undrar ni som fått något smslån till tinget, om ni inte kunnat betala, vad har hänt? Har ni fått betalplan av inkassobolagen? Om, har ni själva begärt detta? Någon som fått ärendet lagt på långtidsbevakning? Undrar också hur lång tid efter bestridan hos kronofogden som ni fått brev från tingsrätt?
 

Idle

Kunnig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
14 December 2011
Meddelanden
286
Mottagna reaktioner
5
Poäng
42
Undrar ni som fått något smslån till tinget, om ni inte kunnat betala, vad har hänt? Har ni fått betalplan av inkassobolagen? Om, har ni själva begärt detta? Någon som fått ärendet lagt på långtidsbevakning? Undrar också hur lång tid efter bestridan hos kronofogden som ni fått brev från tingsrätt?

Antingen går de med på avbetalningsplan eller så skickar de ärendet till KFM för hjälp med indrivning. Vissa skickar domen till KFM samma dag som de mottager domen.

Större kreditgivare brukar efter att domen är fastställd skicka dig en uppmaning via brev att du skall betala in summan innan xx datum eller göra av dig för diskussion om avbetalningsplan.

Snabblånsbranschen avskräden brukar skicka direkt( redan innan 3 veckor gått från domen) och det är inte ovanligt att folk inte kan nå dem alls för diskussion kring avbetalningsplan.
 

Idle

Kunnig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
14 December 2011
Meddelanden
286
Mottagna reaktioner
5
Poäng
42
Inte en aning, just nu har jag skuldosaldo, men saknar historiskt skuldsaldo.
Jag har flera ärenden.

Har du fått registrerade betalningsanmärkningar i samband med att du fått mer än ett skuldsaldo? Du måste fått brev från KFM där man uppmanar dig om att betala inom xx datum? Gör du i te det riskerar du ett historiskt skuldsaldo och det ses som en form av anmärkning.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp