• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Vad bör jag ta mig till? 1.4 miljoner i blanco

FunderligFinurlare

Kunnig medlem
Poäng: 146
Blev medlem
5 Augusti 2024
Meddelanden
109
Mottagna reaktioner
35
Poäng
146
Lite synd att skuldsanering är så svårt att få när du är så ung. Låneföretagen ser din unga ålder + höga inkomst och tänker att de kan mjölka dig på ränta och avgifter i 20 år framöver, mycket lukrativt för dem. Om de skulle behöva skriva kreditförlust på sitt balansark så hade de kanske tänkt om....

Gör en riktigt budget för att se om du kan lösa det. Om det står minus i budgeten så kommer du bara gräva hålet djupare. Personligen så ser jag inte hur det är möjligt för dig att gå runt?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Kraputt

V.I.P
Poäng: 687
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
694
Mottagna reaktioner
824
Poäng
687
Som de andra har sagt, skadan i din relation med din partner är redan skedd. Det som KAN rädda relationen är om du är ärlig nu och berättar. Ju längre du drar på det, desto värre blir det. Kommer relationen att hålla? Det vet jag inte. Kanske inte. Men det är garanterat separation om du fortsätter att dölja och ljuga. Men det kan ju också bli att hen köper ut dig ur lägenheten och då kan du reducera dina skulder med de pengarna. Hen vill nog lika lite som du att lägenheten går på exekutiv auktion hos KFM vilket är en risk om det här fortsätter.

Sen, om du inte vill hamna hos kronofogden får du dra in på allt och reglera alla de där småskulderna. Och hur lång löptid har du egentligen på ditt Swedbanklån? Ring dem och be dem förlänga lånet – de har en maxlängd på tio år. Använd de pengarna för att ta bort skitlånen. Du bör ju betala flera tusen i månaden för dem även om de var och en bara är på några hundra per månad.

Inse att du har en tuff tid framför dig om du vill ta tag i det och hålla dig undan KFM. Förbered dig på det. Men det går att fixa med din inkomst.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Otroligt jobbig situation att se och väldigt dyra lån. Verkligheten kommer att bli hård här.

Med 7 UC och nekad samlingslån så enda realistiska lösningen jag ser är att berätta, sälja lägenheten och använda din del av pengarna till att betala på skulderna. Flytta till en hyresrätt.

Sen ta det från där. Går budgeten fortfarande inte ihop efter det för att kunna amortera extra och köra igång snöbollsmetoden så är det jobba sig mot en skuldsanering (vilket bara kommer vara möjligt från hyresrätt i detta fall, pga övervärde i er befintliga bostad).

Släpper du dina lån nu eller inte kan betala så blir det en otroligt jobbig utmätning. Bättre att sälja själva medan ni fortfarande kan.

Det blir än svårare kommande 2 åren när ränteavdraget halveras först och sen försvinner (med stor sannolikhet). Jämkning/Skatteåterbäring från räntan kommer troligen inte vara möjlig länge till.

Om relationen går att rädda lämnar jag osagt.

Tufft att höra: Men berätta och sen sälja kommer att ske på ett eller annat sätt är jag rätt övertygad om.
 

Överbelånad65

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
15 September 2024
Meddelanden
14
Mottagna reaktioner
3
Poäng
6
Du behöver berätta för din partner. Ni är två som kan jobba för att förbättra er (din) ekonomiska situation, så ni tjänar båda på det. Givetvis kräver det en stark relation med samma drivkraft och målsättning.
Tänk på att hålla dina större lån i schack då du inte vill ha dessa hos inkasso och riskera kronofogden. Det är korta avbetalningsplaner hos inkasso och du / ni kommer inte kunna rodda runt det. Det är i så fall bättre att släppa på de mindre skitkrediterna till inkasso eller till och med KFM och lägga krut på att betala bort dessa.

Ditt spelmissbruk är det viktigaste att jobba med och du måste söka hjälp. Berätta för familj och vänner då det kan öppna vägar du inte tänkt på.

Jag förstår att jag behöver berätta för min partner, vi har snart 2-siffriga år bakom oss, men det är ju ingen som har ett facit hur någon reagerar på ett svek liknande detta.
Större lånen försöker jag hålla i schack, med någon betalningsfri månad härodär.
Spelmissbruket har jag försökt ta tag i, jag vet att återfallsrisken är enormt hög och att jag behöver stöd utifrån också för att hålla mig ifrån.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 5 137
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
11 298
Mottagna reaktioner
7 557
Poäng
5 137
Jag ska börja ringa runt imorgon.. Tack.
Swedbank var ett av de första lånen som togs, och därför inte på så lång återbetalningstid, då jag tänkte att denna lilla månadskostnaden gör ju inget..
Då hoppas jag att de hjälper dig genom att förlänga återbetalningstiden! Halverar du den kostnaden så är det välkommet. Men du behöver en plan och disciplin! Hårt arbete väntar!!!!
Läs på om snöbollsmetoden!
 

Överbelånad65

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
15 September 2024
Meddelanden
14
Mottagna reaktioner
3
Poäng
6
Otroligt jobbig situation att se och väldigt dyra lån. Verkligheten kommer att bli hård här.

Med 7 UC och nekad samlingslån så enda realistiska lösningen jag ser är att berätta, sälja lägenheten och använda din del av pengarna till att betala på skulderna. Flytta till en hyresrätt.

Sen ta det från där. Går budgeten fortfarande inte ihop efter det för att kunna amortera extra och köra igång snöbollsmetoden så är det jobba sig mot en skuldsanering (vilket bara kommer vara möjligt från hyresrätt i detta fall, pga övervärde i er befintliga bostad).

Släpper du dina lån nu eller inte kan betala så blir det en otroligt jobbig utmätning. Bättre att sälja själva medan ni fortfarande kan.

Det blir än svårare kommande 2 åren när ränteavdraget halveras först och sen försvinner (med stor sannolikhet). Jämkning/Skatteåterbäring från räntan kommer troligen inte vara möjlig länge till.

Om relationen går att rädda lämnar jag osagt.

Tufft att höra: Men berätta och sen sälja kommer att ske på ett eller annat sätt är jag rätt övertygad om.
Ja verkligheten är hård, och det är bara att inse att det är så det är.
Det finns lite pengar i lägenheten, men summan som det står på mitt namn är närmare 100k och resterande ett stort arv efter min partners farfar.

Ja jag får berätta och se hur min partner tar det. Jag uppskattar din kommentar och jag hoppas att jag en dag kan titta tillbaka på tråden skuldfri.
 

Överbelånad65

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
15 September 2024
Meddelanden
14
Mottagna reaktioner
3
Poäng
6
Som de andra har sagt, skadan i din relation med din partner är redan skedd. Det som KAN rädda relationen är om du är ärlig nu och berättar. Ju längre du drar på det, desto värre blir det. Kommer relationen att hålla? Det vet jag inte. Kanske inte. Men det är garanterat separation om du fortsätter att dölja och ljuga. Men det kan ju också bli att hen köper ut dig ur lägenheten och då kan du reducera dina skulder med de pengarna. Hen vill nog lika lite som du att lägenheten går på exekutiv auktion hos KFM vilket är en risk om det här fortsätter.

Sen, om du inte vill hamna hos kronofogden får du dra in på allt och reglera alla de där småskulderna. Och hur lång löptid har du egentligen på ditt Swedbanklån? Ring dem och be dem förlänga lånet – de har en maxlängd på tio år. Använd de pengarna för att ta bort skitlånen. Du bör ju betala flera tusen i månaden för dem även om de var och en bara är på några hundra per månad.

Inse att du har en tuff tid framför dig om du vill ta tag i det och hålla dig undan KFM. Förbered dig på det. Men det går att fixa med din inkomst.
Ja, du likt de andra har helt rätt. Man döljer väl det för att man vill försöka in i det sista att rädda upp situationen på egen hand.
Jag unnar mig själv ingenting längre, vilket utifrån borde se ganska konstigt ut, pga en någorlunda lön.
Jag ska ringa swedbank imorgon. Jag tror det var på 3-4 år när jag införskaffade mig det, det amorteras ioförsig i en väldans takt, men tar mycket av lönen.
Tack för orden. jag ska göra allt vad jag kan..
 

Överbelånad65

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
15 September 2024
Meddelanden
14
Mottagna reaktioner
3
Poäng
6
Lite synd att skuldsanering är så svårt att få när du är så ung. Låneföretagen ser din unga ålder + höga inkomst och tänker att de kan mjölka dig på ränta och avgifter i 20 år framöver, mycket lukrativt för dem. Om de skulle behöva skriva kreditförlust på sitt balansark så hade de kanske tänkt om....

Gör en riktigt budget för att se om du kan lösa det. Om det står minus i budgeten så kommer du bara gräva hålet djupare. Personligen så ser jag inte hur det är möjligt för dig att gå runt?

Jag vet inte hur skuldsanering är, ser dem ofta ner på unga som hamnat i träsket?
Jag ska göra en riktig budget, det kommer stå minus i den, jag går inte runt, jag vet knappast själv hur jag håller mig flytande.
 

FunderligFinurlare

Kunnig medlem
Poäng: 146
Blev medlem
5 Augusti 2024
Meddelanden
109
Mottagna reaktioner
35
Poäng
146
Jag vet inte hur skuldsanering är, ser dem ofta ner på unga som hamnat i träsket?
Jag ska göra en riktig budget, det kommer stå minus i den, jag går inte runt, jag vet knappast själv hur jag håller mig flytande.
Ser ner vet jag inte, men du har 40 år kvar i arbetsför ålder som du kan använda för att betala tillbaka skulderna.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp