• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Vad är mitt bästa alternativ?

spelmissbrukande

Viktig medlem
Poäng: 51
Blev medlem
4 September 2023
Meddelanden
58
Mottagna reaktioner
10
Poäng
51
Jag har skapat en liknande tråd och jag har 900,000:- i skulder men får inte skuldsanering har sökt 2 gånger. Det verkar rätt kört för våran del, känns som att de vill att man släpper allt och får löneutmätning men det är jag inte sugen på.

Söka skuldsanering tar ett halvår innan du får svar bara så du vet.

Om du släpper allt och låter det gå till löneutmätning ett tag har du säkert bättre förutsättningar men som du säger man får betalningsanmärkningar och blir helt låst och sedan kanske man inte får hjälp ändå samtidigt som skuldberget växer.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

JohannaJo

Viktig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
29 Augusti 2022
Meddelanden
84
Mottagna reaktioner
7
Poäng
42
Jag har skapat en liknande tråd och jag har 900,000:- i skulder men får inte skuldsanering har sökt 2 gånger. Det verkar rätt kört för våran del, känns som att de vill att man släpper allt och får löneutmätning men det är jag inte sugen på.

Söka skuldsanering tar ett halvår innan du får svar bara så du vet.

Om du släpper allt och låter det gå till löneutmätning ett tag har du säkert bättre förutsättningar men som du säger man får betalningsanmärkningar och blir helt låst och sedan kanske man inte får hjälp ändå samtidigt som skuldberget växer.
Men hur gjorde du under tider du sökte om skuldsanering då?
betalade du alla dina räkningar som vanligt?
Då måste du fått nekat direkt efter första steget då antar jag? För vad jag förstår så går man vidare första steget så betalar du till kf? Till du får veta om du blir helt godkänd
 

spelmissbrukande

Viktig medlem
Poäng: 51
Blev medlem
4 September 2023
Meddelanden
58
Mottagna reaktioner
10
Poäng
51
Men hur gjorde du under tider du sökte om skuldsanering då?
betalade du alla dina räkningar som vanligt?
Då måste du fått nekat direkt efter första steget då antar jag? För vad jag förstår så går man vidare första steget så betalar du till kf? Till du får veta om du blir helt godkänd
Jag har ingenting hos kronofogden, antar att du har det? Har råd att betala mina räkningar precis men höjs räntan igen är det rökt.

Så våra situationer är ändå lite annorlunda då du inte kan betala alls, mycket möjligt att det kommer till en punkt där jag släpper allt och låter det gå till löneutmätning.

Har testat allt, finns ingen hjälp att få innan man redan är på botten.


Kolla med en ekonomisk rådgivare via kommunen ska finnas gratis hjälp där, de kommer ge råd hur man bör göra.

För att få skuldsanering brukar det behöva ha gått rätt långt med skulder som är omöjliga att betala av inom 10år.
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 907
Mottagna reaktioner
1 089
Poäng
867
Men hur gjorde du under tider du sökte om skuldsanering då?
betalade du alla dina räkningar som vanligt?
Då måste du fått nekat direkt efter första steget då antar jag? För vad jag förstår så går man vidare första steget så betalar du till kf? Till du får veta om du blir helt godkänd
Får du inledande så får du en summa du ska betala in själv till KFM. Inget dras på lön. Och när man fått inledande får man inte betala på några skulder då det blir gynnande av borgenär. Du ska bara betala dina fasta kostnader som boende, resor till o från jobb osv.
 

JohannaJo

Viktig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
29 Augusti 2022
Meddelanden
84
Mottagna reaktioner
7
Poäng
42
Jag har ingenting hos kronofogden, antar att du har det? Har råd att betala mina räkningar precis men höjs räntan igen är det rökt.

Så våra situationer är ändå lite annorlunda då du inte kan betala alls, mycket möjligt att det kommer till en punkt där jag släpper allt och låter det gå till löneutmätning.

Har testat allt, finns ingen hjälp att få innan man redan är på botten.


Kolla med en ekonomisk rådgivare via kommunen ska finnas gratis hjälp där, de kommer ge råd hur man bör göra.

För att få skuldsanering brukar det behöva ha gått rätt långt med skulder som är omöjliga att betala av inom 10år.
Nej jag har inget hos kf. Men jag släpar med flera fakturor från förra månaden då jag blev sjukskriven en månad som drogs på lönen i augusti. Men får liksom alltid välja vissa fakturor att betala varannan månad så släpar alltid med något. Men denna månad är värst och jag kommer inte kunna fortsätta så här. Har aldrig pengar över till mat osv. Så har fått tagit någon kredit här och där så skulderna har bara ökat.
 

JohannaJo

Viktig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
29 Augusti 2022
Meddelanden
84
Mottagna reaktioner
7
Poäng
42
Får du inledande så får du en summa du ska betala in själv till KFM. Inget dras på lön. Och när man fått inledande får man inte betala på några skulder då det blir gynnande av borgenär. Du ska bara betala dina fasta kostnader som boende, resor till o från jobb osv.
Okej, så då vet man att under tiden kommer alla skulder gå till inkasso och sen kf antar jag?
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 907
Mottagna reaktioner
1 089
Poäng
867
Okej, så då vet man att under tiden kommer alla skulder gå till inkasso och sen kf antar jag?
Om du menar innan du ev får ett inledande så ja, släpper du allt så går det till inkasso o så småningom till KF. En del är snabba på att skicka vidare skulder, andra inte.
 

JohannaJo

Viktig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
29 Augusti 2022
Meddelanden
84
Mottagna reaktioner
7
Poäng
42
Om du menar innan du ev får ett inledande så ja, släpper du allt så går det till inkasso o så småningom till KF. En del är snabba på att skicka vidare skulder, andra inte.
Okej så det är efter inledande som du får en summa att betala till kf? Innan dess så gör du som du vill med skulderna? Finns det någon fördel eller nackdel med att släppa alla skulderna? Jag kände en sån lättnande när jag ändå bestämde mig för att söka skuldsanering och tanken på att jaga varenda peng till alla skulder jag har och sen står där på minus innan nya månaden ens har börjat.
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 907
Mottagna reaktioner
1 089
Poäng
867
Okej så det är efter inledande som du får en summa att betala till kf? Innan dess så gör du som du vill med skulderna? Finns det någon fördel eller nackdel med att släppa alla skulderna? Jag kände en sån lättnande när jag ändå bestämde mig för att söka skuldsanering och tanken på att jaga varenda peng till alla skulder jag har och sen står där på minus innan nya månaden ens har börjat.
Släpper du dina skulder nu så är det ju chans att du först hinner få löneutmätning o då dras det ju på lönen. Får du inledande så avslutas ev löneutmätning o du får ist en summa du själv ska betala in. Vid sanering har man också en buffertpeng (jag hade 700 kr) plus bet.fritt juni o december.
Får du det inte att gå runt nu så kanske det inte finns så mkt att annat att göra än att börja släppa skulderna. Så var det för oss. Vi försökte få till olika betalplaner men det är knepigt då man har många bolag. Räcker med att ett el två bolag inte går med på el kräver att de så mkt per månad så faller alltihopa.
Se till att betala dina fasta kostnader i första hand. Spara lite i en buffert så du har. Sen kan du ju välja att betala bort om du har små skulder/lån, så slipper du dom. När du får löneutmätning så kommer du inte kunna betala något extra till något bolag.
 

autismaddict

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
17 September 2023
Meddelanden
149
Mottagna reaktioner
42
Poäng
157
Löneutmätning och sen skuldsanering.

Om du räknar på förbehålls beloppet så kanske det inte är värre än nuvarande situation ?

Isof skulle jag lätt satsa på det om jag var du
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp