• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Väntetider efter inledande skuldsanering

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Flingan

Kunnig medlem
Poäng: 317
Blev medlem
6 Augusti 2022
Meddelanden
206
Mottagna reaktioner
129
Poäng
317
Det går till ungefär såhär


- Du ansöker om skuldsanering
- någon månad senare får du ett samtal, där ni går igenom ansökan.
Efter detta får du besked om du får inledande eller inte
- får du inledande _får du inte betala på ev lån/skulder etc längre_. Du får ett belopp som du ska betala in till kfm varje månad, med start månaden därpå.
- du får invänta betalplan, vilket tar ytterligare flera veckor. Under denna tid hämtar de in information från de du har skulder/lån till.
- när du får betalplan, ska du godkänna den. För att sedan vänta ytterligare några veckor på beslut.
- efter beslut har dina fordringsägare 3 veckor på sig att bestrida.
- när dessa tre veckor gått vet du slutligen om allt gått vägen eller inte.

Denna process tar runt 6-10 månader. Det varierar kraftigt, beroende på antal skulder, arbetsbelastning på kfm osv.
 

Pidde

V.I.P
Poäng: 457
Blev medlem
11 Februari 2020
Meddelanden
864
Mottagna reaktioner
254
Poäng
457
Det går till ungefär såhär


- Du ansöker om skuldsanering
- någon månad senare får du ett samtal, där ni går igenom ansökan.
Efter detta får du besked om du får inledande eller inte
- får du inledande _får du inte betala på ev lån/skulder etc längre_. Du får ett belopp som du ska betala in till kfm varje månad, med start månaden därpå.
- du får invänta betalplan, vilket tar ytterligare flera veckor. Under denna tid hämtar de in information från de du har skulder/lån till.
- när du får betalplan, ska du godkänna den. För att sedan vänta ytterligare några veckor på beslut.
- efter beslut har dina fordringsägare 3 veckor på sig att bestrida.
- när dessa tre veckor gått vet du slutligen om allt gått vägen eller inte.

Denna process tar runt 6-10 månader. Det varierar kraftigt, beroende på antal skulder, arbetsbelastning på kfm osv.
Tack för sammanfattningen:) mycket bra o veta ,processen tar sin lilla tid men man får sitta lungt i båten som jag förstår det iaf :)
 

Elsin

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 447
Blev medlem
9 Mars 2020
Meddelanden
1 315
Mottagna reaktioner
244
Poäng
447
Vad spännande! Hur lång tid tog det från inledande till betalplan? Har väntat 12 v om några dagar.
Tror de landade på 11-12 veckor min handläggare skickade de vidare till en annan då han inte hade tid verkade som så fick en ny :)
 

It's me

Viktig medlem
Poäng: 136
Blev medlem
24 Januari 2023
Meddelanden
60
Mottagna reaktioner
41
Poäng
136
Tror de landade på 11-12 veckor min handläggare skickade de vidare till en annan då han inte hade tid verkade som så fick en ny :)
Jaha, ja så kan det ju bli. De har väl mkt att göra, och värre lär det väl bli med denna sjuka inflation vi har nu.
 

Gamblewhore

V.I.P
Poäng: 417
Blev medlem
5 Juli 2019
Meddelanden
571
Mottagna reaktioner
230
Poäng
417
Nu har det gått 3veckor sen jag fick mitt beslut. Skulle jag ha fått notis på kivra om överklagan kommit in? Får man ytterligare besked på kivra att det vunnit laga kraft?
 

wiran

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
4 Juni 2015
Meddelanden
830
Mottagna reaktioner
304
Poäng
497
Nu har det gått 3veckor sen jag fick mitt beslut. Skulle jag ha fått notis på kivra om överklagan kommit in? Får man ytterligare besked på kivra att det vunnit laga kraft?
Hör du inget så är det klart.
Inget på Kivra att det vunnit laga kraft.
 

Jeni

Kunnig medlem
Poäng: 236
Blev medlem
7 Januari 2023
Meddelanden
170
Mottagna reaktioner
87
Poäng
236
Ringde min handläggare i fredags eftersom det varit tyst sen jag godkände betalplanen innan jul.
Fick besked att alla borgenärer svarat utom 1. Jag blev så chockad redan? Jag har väldigt måååååånga borgenärer tål att sägas.
Hittills har ingen heller invänt. jag skulle vänta mig ett slutgiltigt besked nu i Feb .
Sökte Okt 22, inledande Nov, betalplan dec, och förhoppningsvis klart nu i Feb det känns sjukt smidigt ! Jätte förvånad efter att jag läst om alla som fått vänta super länge här inne.. Men jag är iförsig inte i mål ännu... Hoppas ni andra som väntar också får positiva besked inom snar framtid
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp