• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Två stora skulder kvar med kass ränta, samlingslån?

flaskhals

Aktiv medlem
Poäng: 91
Blev medlem
25 Juni 2024
Meddelanden
42
Mottagna reaktioner
27
Poäng
91
Efter många års kämpande har jag nu blivit mig av med alla smålån/krediter.

Kreddy appen: 1.2 i kreditbetyg (Bra, med en pinne under Mycket bra)
UC förfrågningar senaste 12 månader: 2 st men inga nya lån tagna

Kvar sitter jag med två stora lån hos två olika aktörer och ingen av dessa har bra ränta och månadskostnaden är rätt stor mot min lön.
Hade tidigare: 29.700 i lön men fick just en höjning till: 32.700 vilket hjälper mig enormt mycket nu. Då får man en årsinkomst på: 392.400 kr

Lånen ser ut på följande sätt:

Lånegivare 1:

Lån: 234.309
Ränta: 12.02%
månadskostnad: 4.380

Lånegivare 2:

Lån: 335.837
Ränta: 16.10%
månadskostnad: 5.141

Totalt lån: 570.147
Betalar alltså 9.502 kr i månaden just nu på dessa.

Min tanke är följande:

Ett Samlingslån på båda lånen och då möjligtvis få ner månadskostnaden med minst 2000 kr eller mer, månadskostnaden är det viktiga här.
Har dock läst att det är svårt att få lån över årsinkomsten allmänt och till en bra ränta (I norra Sverige har vi ju inte lika stora inkomster som i städerna söderut).

Vad är eran erfarenhet i detta läge, ska jag chansa på att göra en förfrågning via Lendo på ett samlingslån på 570.000 hos en aktör?
Eller ska jag fokusera på att få ner räntorna på de enskilda lånen? eller få en av lånen till bättre deal och sedan fokusera på den andra separat?
Eller ska jag bara hålla ut och invänta (1-2år, överleva) på att inflationen går över och man möjligtvis då har ett bättre kreditomdöme?

Vad skulle ni gjort i min situation?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lånhajen

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
17 Augusti 2023
Meddelanden
159
Mottagna reaktioner
31
Poäng
147
Övriga förutsättningar? Bolån? Inga anmärkningar eller så?

1. Har du kollat med långivarna om de kan sänka din ränta? Då kan du få utrymme och amortera extra.

2. Ring din bank, berätta dina förutsättningar och se över möjligheten att samla lån utan att de tar en upplysning.

3. Ring runt till andra aktörer och berätta dina förutsättningar innan du söker och se om de kan hjälpa dig.

4. När går dina förfrågningar ut? Går de ut i närtid så vänta och sök sen 500k hos Lendo om steg 1-3 inte ger dig något. Du kan be dom sänka beloppet om du inte får något erbjudande för att eventuellt samla ett av lånen om du får ett bättre erbjudande.
 

Zaozi

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 677
Blev medlem
27 April 2020
Meddelanden
1 364
Mottagna reaktioner
715
Poäng
677
Om månadskostnaden är det viktigaste så kan du få ner den flera tusenlappar genom att ringa till dina långivare och höja upp återbetalningstiden till max.
Du får nog inget samlingslån, inte till en bättre ränta iaf. Däremot finns det nog en chans att få bättre än 16% på det större lånet. Men flest tusenlappar ”sparar” du genom det första jag skrev.
 

flaskhals

Aktiv medlem
Poäng: 91
Blev medlem
25 Juni 2024
Meddelanden
42
Mottagna reaktioner
27
Poäng
91
Övriga förutsättningar? Bolån? Inga anmärkningar eller så?

1. Har du kollat med långivarna om de kan sänka din ränta? Då kan du få utrymme och amortera extra.

2. Ring din bank, berätta dina förutsättningar och se över möjligheten att samla lån utan att de tar en upplysning.

3. Ring runt till andra aktörer och berätta dina förutsättningar innan du söker och se om de kan hjälpa dig.

4. När går dina förfrågningar ut? Går de ut i närtid så vänta och sök sen 500k hos Lendo om steg 1-3 inte ger dig något. Du kan be dom sänka beloppet om du inte får något erbjudande för att eventuellt samla ett av lånen om du får ett bättre erbjudande.

1.
Inget bolån.
Aldrig fått en anmärkning, räkningar och lån har Alltid betalts i tid.

2.
Lånegivarna verkar inte ha någon direkt information på deras sida om att man kan omförhandla lån endast ansöka nya lån vilket blir +-0 i mitt fall.. Och endast "support" för nuvarande lån.
MEN hos en av lånegivarna kan jag själv ändra lånet med 3 år mer i tid, vilket ger 266 kr mindre i månaden.

3.
Att kolla med min bank kan kanske vara en väg att gå, skadar ju inte att testa om det ändå inte kostar mig en UC, om inte hela att de kan lösa ut ett av lånen kanske till bättre ränta...
Har faktiskt inte ens haft tanken på att man kan köra "old school" och manuellt söka upp och ta kontakt med enskilda banker för att kringå UC. Bra tips, tack.

4.
Min senaste förfrågning fyller 12 månader i januari 2025.
 

flaskhals

Aktiv medlem
Poäng: 91
Blev medlem
25 Juni 2024
Meddelanden
42
Mottagna reaktioner
27
Poäng
91
Om månadskostnaden är det viktigaste så kan du få ner den flera tusenlappar genom att ringa till dina långivare och höja upp återbetalningstiden till max.
Du får nog inget samlingslån, inte till en bättre ränta iaf. Däremot finns det nog en chans att få bättre än 16% på det större lånet. Men flest tusenlappar ”sparar” du genom det första jag skrev.
Är det verkligen så enkelt att förhandla med nuvarande lånegivare trots att de inte ens omnämner på deras sida att detta är möjligt.
 

Zaozi

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 677
Blev medlem
27 April 2020
Meddelanden
1 364
Mottagna reaktioner
715
Poäng
677
Är det verkligen så enkelt att förhandla med nuvarande lånegivare trots att de inte ens omnämner på deras sida att detta är möjligt.
Förhandla om vad? Att höja återbetalningstiden gör det lättare för en kund att betala tillbaka och banken vinner på det. Den som tjänar mest på en lång återbetalningstid är ju banken. Att höja återbetalningstiden är inga problem. Såvida man inte är för gammal.
 

Perrrr

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
18 Februari 2023
Meddelanden
124
Mottagna reaktioner
32
Poäng
147
Förhandla om vad? Att höja återbetalningstiden gör det lättare för en kund att betala tillbaka och banken vinner på det. Den som tjänar mest på en lång återbetalningstid är ju banken. Att höja återbetalningstiden är inga problem. Såvida man inte är för gammal.
Plus att banken kan bokföra högre ränteintäkter om återbetalningstiden förlängs..
 

flaskhals

Aktiv medlem
Poäng: 91
Blev medlem
25 Juni 2024
Meddelanden
42
Mottagna reaktioner
27
Poäng
91
4. När går dina förfrågningar ut? Går de ut i närtid så vänta och sök sen 500k hos Lendo om steg 1-3 inte ger dig något. Du kan be dom sänka beloppet om du inte får något erbjudande för att eventuellt samla ett av lånen om du får ett bättre erbjudande.
Finns det en tanke bakom ditt förslag om att ansöka 500k istället för 570k som totala skulden ligger på?
 

Lånhajen

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
17 Augusti 2023
Meddelanden
159
Mottagna reaktioner
31
Poäng
147
1.
Inget bolån.
Aldrig fått en anmärkning, räkningar och lån har Alltid betalts i tid.

2.
Lånegivarna verkar inte ha någon direkt information på deras sida om att man kan omförhandla lån endast ansöka nya lån vilket blir +-0 i mitt fall.. Och endast "support" för nuvarande lån.
MEN hos en av lånegivarna kan jag själv ändra lånet med 3 år mer i tid, vilket ger 266 kr mindre i månaden.

3.
Att kolla med min bank kan kanske vara en väg att gå, skadar ju inte att testa om det ändå inte kostar mig en UC, om inte hela att de kan lösa ut ett av lånen kanske till bättre ränta...
Har faktiskt inte ens haft tanken på att man kan köra "old school" och manuellt söka upp och ta kontakt med enskilda banker för att kringå UC. Bra tips, tack.

4.
Min senaste förfrågning fyller 12 månader i januari 2025.

Angående p.2, ring och fråga om de kan sänka din ränta utan att en upplysning tas. Tryck på att du betalat i tid och du kan dra en fuling att du fått ett bättre erbjudande hos en annan bank. Skadar inte att ringa att fråga, inget att förlora.

Angående p3, så har några fått hjälp av Nordea med ett större samlingslån efter personlig kontakt. Värt att kolla upp.

Enkla saker som går snabbt att göra för att potentiellt spara tusenlappar i månaden. Kör!
 

flaskhals

Aktiv medlem
Poäng: 91
Blev medlem
25 Juni 2024
Meddelanden
42
Mottagna reaktioner
27
Poäng
91
Ett samlingslån tror jag är uteslutet än, väntar nog till januari då min sista UC förfrågan går ut.

Har påbörjat med att fråga båda mina lånegivare om att få en längre ränta på lån utan UC-koll eller så får man kolla bättre bud via Lendo inom kort framtid.

Ska även boka ett möte med min bank och se om de kan göra något bättre för mig med någon av lånen då man har rätt till fri ekonomisk rådgivning personligt på plats.

Uppdaterar här när man fått resultat eller inte utifall någon skulle vara intresserad.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp