• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Tråden om löneutmätning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Anam

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 677
Blev medlem
8 Maj 2020
Meddelanden
2 774
Mottagna reaktioner
2 689
Poäng
1 677
Är det max 14k netto man får tjäna om man ska ansöka om CSN ?
Fribeloppet på CSN är väl borttaget fram till sista juni 2021. Men regeringen har väl gett förslag till att det ska slopas hela 2021.
Fast du kanske pratar om att man inte får tjäna mer pga löneutmätning :p
 

Lotten 37

Aktiv medlem
Poäng: 2
Blev medlem
18 November 2014
Meddelanden
22
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Det stämmer.Har haft själv och din CSN inkomst påverkar inte löneutmätning på något sätt.
Oj hade ingen aning om detta, så låt säga att jag har vanlig lön som utmäts och studerar parallellt med jobb då och får jag alltså behålla CSN bidrag /lån (hela summan utöver förbehållet)?
 

Jappp

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
10 December 2016
Meddelanden
591
Mottagna reaktioner
290
Poäng
447
Oj hade ingen aning om detta, så låt säga att jag har vanlig lön som utmäts och studerar parallellt med jobb då och får jag alltså behålla CSN bidrag /lån (hela summan utöver förbehållet)?
Jappp säger japp.
 

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
963
Mottagna reaktioner
520
Poäng
577
Oj hade ingen aning om detta, så låt säga att jag har vanlig lön som utmäts och studerar parallellt med jobb då och får jag alltså behålla CSN bidrag /lån (hela summan utöver förbehållet)?
Jag ställde nästan samma fråga, fast utifrån skuldsanering med en betalplan på 0:-. Mitt förbehållsbelopp ligger dessutom på minus, dvs enligt deras uträkning så får jag in för lite än vad jag har i kostnader.
Min tanke var att studera 100% med fullt csn och jobba upp till fribeloppet utöver, eftersom teoretiskt så är de båda enskilt ingen grund för ny betalplan, dvs csn räknas inte som inkomst och inkomst upp till 14000:- understiger förbehållet.
Svaret jag fick var att det förmodligen ändå var grund till omprövning.
 

Lotten 37

Aktiv medlem
Poäng: 2
Blev medlem
18 November 2014
Meddelanden
22
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Jag ställde nästan samma fråga, fast utifrån skuldsanering med en betalplan på 0:-. Mitt förbehållsbelopp ligger dessutom på minus, dvs enligt deras uträkning så får jag in för lite än vad jag har i kostnader.
Min tanke var att studera 100% med fullt csn och jobba upp till fribeloppet utöver, eftersom teoretiskt så är de båda enskilt ingen grund för ny betalplan, dvs csn räknas inte som inkomst och inkomst upp till 14000:- understiger förbehållet.
Svaret jag fick var att det förmodligen ändå var grund till omprövning.
Med risk för verka ”dum” vad menar du med omprövning? Jag har idag en ganska ”saftig” utmätning och jobbar hemifrån vilket innebär att tid till studier finns….jag har inte sökt CSN pga jag trodde kfm bara skulle dra mer på min lön! Men nu börjar jag inse att jag ev skulle få behålla CSN pengar samt den bit som finns kvar när jag betalat kfm
 

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
963
Mottagna reaktioner
520
Poäng
577
Med risk för verka ”dum” vad menar du med omprövning? Jag har idag en ganska ”saftig” utmätning och jobbar hemifrån vilket innebär att tid till studier finns….jag har inte sökt CSN pga jag trodde kfm bara skulle dra mer på min lön! Men nu börjar jag inse att jag ev skulle få behålla CSN pengar samt den bit som finns kvar när jag betalat kfm
Omprövning av inkomst på så sätt att det ev skulle gå från 0:- betalplan till att börja betala något med kombon jobb upp till 14tkr och csn. Med det resonemanget räknas tydligen csn som inkomst, och förstår väl inte skillnaden på varför det inte då gör det i ditt fall.
 

Lotten 37

Aktiv medlem
Poäng: 2
Blev medlem
18 November 2014
Meddelanden
22
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Omprövning av inkomst på så sätt att det ev skulle gå från 0:- betalplan till att börja betala något med kombon jobb upp till 14tkr och csn. Med det resonemanget räknas tydligen csn som inkomst, och förstår väl inte skillnaden på varför det inte då gör det i ditt fall.
Ojoj detta känns snurrigt …..min fråga var egentligen OM CSN räknas som inkomst och läggs på lönen så löneutrymmet blir ännu större, känns ju konstigt att det är olika regler iofs med skuldsanering och löneutmätning men detta kanske @Lasseman kan hjälpa oss förklara?
 

Jappp

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
10 December 2016
Meddelanden
591
Mottagna reaktioner
290
Poäng
447
Ojoj detta känns snurrigt …..min fråga var egentligen OM CSN räknas som inkomst och läggs på lönen så löneutrymmet blir ännu större, känns ju konstigt att det är olika regler iofs med skuldsanering och löneutmätning men detta kanske @Lasseman kan hjälpa oss förklara?
Jag har svarat dig väldigt tydligt.Din CSN inkomst räknas inte som inkomst och det kan inte utmättas.Det betyder att din löneutmättning blir samma belopp som innan.Hoppfull gör dig bara förvirrad eftersom hon skriver om skuldsaneringen.Tack vore tipset på forumet har jag tagit CSN lånet och har utökat min inkomst(hade löneutmätningen).Min löneutmätning hade inte ändrats.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp