• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Tråden om löneutmätning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 007
Mottagna reaktioner
6 181
Poäng
3 937
Tack för ditt svar! Tänker och känner ungefär som du gjorde, att det här kommer jag leva med för resten av mitt liv och måste preppa... Hur upplever du att det är att leva med skuldsanering? Är det alltid tight ekonomiskt eller vänjer man sig? Vad lade du din 40k-buffert på? Ursäkta 1000 frågor men all förberedelse är tacksam.

Jag har ALDRIG mått så bra som jag nu gör med skuldsanering. Äntligen ett liv ”fri från skulder och en jäkla massa olika lån att betala på”.

Då jag betalar ett högt belopp till KF varje månad, så kan jag lägga undan en hel del pengar vid de betalningsfria månaderna, vilket gör att övriga månader inte är speciellt betungande.
ALLT är bättre än livet innan med konstant ångest över alla lån som skulle betalas...

Jag använde inte upp alla mina ”madrasspengar” under löneutmätnings- perioden, men en del pengar gick till extrautgifter pga min lilla vovve samt lite annat som förgyllde tillvaron.

Jag känner fortfarande en enorm tacksamhet över att ja beviljades skuldsanering. Tacksam över slippa ångest och oro över alla skulder. Tacksam över att jag även på detta sätt faktiskt likväl gör rätt för mig!

Livet på det stora hela är såå mycket enklare och roligare idag... :)
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

TourettesGuy

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
23 April 2012
Meddelanden
1 396
Mottagna reaktioner
381
Poäng
517
Jag har ALDRIG mått så bra som jag nu gör med skuldsanering. Äntligen ett liv ”fri från skulder och en jäkla massa olika lån att betala på”.

Då jag betalar ett högt belopp till KF varje månad, så kan jag lägga undan en hel del pengar vid de betalningsfria månaderna, vilket gör att övriga månader inte är speciellt betungande.
ALLT är bättre än livet innan med konstant ångest över alla lån som skulle betalas...

Jag använde inte upp alla mina ”madrasspengar” under löneutmätnings- perioden, men en del pengar gick till extrautgifter pga min lilla vovve samt lite annat som förgyllde tillvaron.

Jag känner fortfarande en enorm tacksamhet över att ja beviljades skuldsanering. Tacksam över slippa ångest och oro över alla skulder. Tacksam över att jag även på detta sätt faktiskt likväl gör rätt för mig!

Livet på det stora hela är såå mycket enklare och roligare idag... :)
Grattis! Hade du löneutmätning först ett tag och hur länge?(hittade svaret) Är det stor skillnad på att leva med löneutmätning el skuldsanering?
 

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
963
Mottagna reaktioner
520
Poäng
577
Jag har ALDRIG mått så bra som jag nu gör med skuldsanering. Äntligen ett liv ”fri från skulder och en jäkla massa olika lån att betala på”.

Då jag betalar ett högt belopp till KF varje månad, så kan jag lägga undan en hel del pengar vid de betalningsfria månaderna, vilket gör att övriga månader inte är speciellt betungande.
ALLT är bättre än livet innan med konstant ångest över alla lån som skulle betalas...

Jag använde inte upp alla mina ”madrasspengar” under löneutmätnings- perioden, men en del pengar gick till extrautgifter pga min lilla vovve samt lite annat som förgyllde tillvaron.

Jag känner fortfarande en enorm tacksamhet över att ja beviljades skuldsanering. Tacksam över slippa ångest och oro över alla skulder. Tacksam över att jag även på detta sätt faktiskt likväl gör rätt för mig!

Livet på det stora hela är såå mycket enklare och roligare idag... :)
Ja jag kan tänka mig det, gläds verkligen med dig!
Själv har jag haft en riktigt bra ekonomi fram till för drygt ett år sedan när covid kom och tuggade i sig alltihop, och därav mina största skulder, så jag är väl lite mer bitter ännu. Men kan tänka mig att det är vidrigt att behöva jaga lån och den konstanta inre stressen det medför.

Bara att vara fd företagare och arbetslös är en omställning och mitt kommande belopp tillgängligt för KFM blir 90:- (tjoho!) tills jag hittar ett arbete, även om jag inte kan jobba mer än 75% då mitt barn har ett funktionshinder och är lite begränsad. Gick ju att laborera med arbetstiden på ett helt annat sätt som egen och är nu rätt torsk som företagare på nytt, både skuldmässigt och döende bransch.
Hoppas innerligt att det ska få lösa sig som det gjort för dig.
 

TourettesGuy

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
23 April 2012
Meddelanden
1 396
Mottagna reaktioner
381
Poäng
517
Snabb fråga, går långivarna back el drabbas negativt om en skuldsatt kund får löneutmätning el är det bara vid skuldsanering skulden delvis avskrivs? Är summan man får kvar att leva på ungefär samma vid utmätning elt sanering?
 

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 517
Mottagna reaktioner
1 021
Poäng
867
Snabb fråga, går långivarna back el drabbas negativt om en skuldsatt kund får löneutmätning el är det bara vid skuldsanering skulden delvis avskrivs? Är summan man får kvar att leva på ungefär samma vid utmätning elt sanering?

Dom går ju knappast back med alla hutlösa räntor.

Den är ungefär densamma förutom 2 betalningsfria månader per år och några hundra i buffert.
 
Senast ändrad:

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 007
Mottagna reaktioner
6 181
Poäng
3 937
Grattis! Hade du löneutmätning först ett tag och hur länge?(hittade svaret) Är det stor skillnad på att leva med löneutmätning el skuldsanering?

Tack !
Vid skuldsanering tilldelas du även en sk. ”buffert peng”, som i mitt fall ligger på 800kr/mån utöver sedvanligt förbehållsbelopp.
Sen är ju skillnaden även att vid skuldsanering så har man även två betalfria månader per år och beroende på vad man betalar till KF, så kan man ju lägga undan pengar vid betalfria månader och därmed säkra upp ett litet bättre leverne de månader man betalar till KF alternativt skapa sig en buffert som tryggar oförutsedda utgifter... :)
 

TourettesGuy

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
23 April 2012
Meddelanden
1 396
Mottagna reaktioner
381
Poäng
517
Dom går ju knappat back med alla hutlösa räntor.

Den är ungefär densamma förutom 2 betalningsfria månader per år och några hundra i buffert.
Haha, inte back kanske nej men dom får mindre än dom räknat med i båda fallen? Undrar för om dom får mindre även vid utmätning kanske dom lyssnar för en gångs skull när man försöker få ned sina kostnader. Att dom hellre sänker ens ränta än att kunden släpper allt å får utmätning.
 

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
963
Mottagna reaktioner
520
Poäng
577
Snabb fråga, går långivarna back el drabbas negativt om en skuldsatt kund får löneutmätning el är det bara vid skuldsanering skulden delvis avskrivs? Är summan man får kvar att leva på ungefär samma vid utmätning elt sanering?
Känns som löneutmätning snarare gynnar långivare i form av räntor men jag kanske har fel, däremot förlorar kreditgivarna vid en skuldsanering, såklart beroende på vad man hunnit betala in fram till beslut. Dock har kreditinstitut och inkassobolag detta med i sina beräkningar, vinster och förluster, och personligen bryr jag mig inte om dem när de lånat ut till personer som inte borde fått möjlighet att ta lån från början.

Mina kreditgivare skiter jag också i då de valde att dumpa skulden på mig personligen (borgenärsåtagande så helt befogat) men försökte inte ens ta det via företagskonkursen trots att det fanns medel som räckt i den, och struntade i mina försök till dialog. Jag kommer i smyg njuta av att de kommer förlora rätt mycket på det.

Har fattat det som att det bör vara lika med sanering som utmätning men upplever ändå att många verkar få mer kvar vid sanering, kanske beroende på att det är ett ”permanent”/mer långsiktigt beslut än en aggressiv betalplan som löneutmätning.
 

TourettesGuy

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
23 April 2012
Meddelanden
1 396
Mottagna reaktioner
381
Poäng
517
Tack !
Vid skuldsanering tilldelas du även en sk. ”buffert peng”, som i mitt fall ligger på 800kr/mån utöver sedvanligt förbehållsbelopp.
Sen är ju skillnaden även att vid skuldsanering så har man även två betalfria månader per år och beroende på vad man betalar till KF, så kan man ju lägga undan pengar vid betalfria månader och därmed säkra upp ett litet bättre leverne de månader man betalar till KF alternativt skapa sig en buffert som tryggar oförutsedda utgifter... :)
Ok, så annars ar det samma förutom den buffertpengen och betalningsfria månaderna. Skuldena skrivs inte av nåt?
 

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 517
Mottagna reaktioner
1 021
Poäng
867
Ok, så annars ar det samma förutom den buffertpengen och betalningsfria månaderna. Skuldena skrivs inte av nåt?


Skulderna skrivs av när skuldsaneringen är avslutad. Löneutmätning kan i princip pågå hur länge som helst och kreditgivarna tjänar förmodligen på att någon har utmätning, förhandlingsläget är nog näst intill obefintligt.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp