• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Tråden om löneutmätning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Förbehållet är ju ett vid löneutmätning och ett vid utmätning av bankmedel även om man här har fått för sig att det också är löneutmätning.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Ninna245

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
3 December 2019
Meddelanden
777
Mottagna reaktioner
395
Poäng
497
Nej utbetalning av barnbidrag kan inte utmätas. Fkassan kan fatta beslut om avdrag i barnbidraget om man har skulder dit.
Har man tillräckligt med pengar så det överstiger förbehållet på bankkonto/konton går det att utmäta.
Jag vet att utbetalningen av barnbidrag inte kan utmätas. Indirekt säger du att barnbidraget alltså utmäts om man har det på sitt konto där också förbehållsbeloppet sitter som betalats ut efter löneutmätning?

Jag är bara intresserad av hur detta går till, eftersom barnbidrag inte får utmätas och förbehållet minskas med summan av barnbidraget för att man förväntas få det från annat håll. Det måste ju vara en paragraf-fuling kfm gör då för att komma runt regeln att barnbidrag inte får utmätas och ändå utmäta de pengar som överstiger förbehållet som sitter på kontot (som alltså är barnbidraget).

Jag vill bara veta om jag i fortsättningen ska tvingas ta ut barnbidraget eller ej om det finns risk att den summan utmäts från mitt konto.
 

Ninna245

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
3 December 2019
Meddelanden
777
Mottagna reaktioner
395
Poäng
497
Förbehållet är ju ett vid löneutmätning och ett vid utmätning av bankmedel även om man här har fått för sig att det också är löneutmätning.
Hur tar jag reda på vad förbehållet är vid utmätning av bankmedel?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Jag vet att utbetalningen av barnbidrag inte kan utmätas. Indirekt säger du att barnbidraget alltså utmäts om man har det på sitt konto där också förbehållsbeloppet sitter som betalats ut efter löneutmätning?

Jag är bara intresserad av hur detta går till, eftersom barnbidrag inte får utmätas och förbehållet minskas med summan av barnbidraget för att man förväntas få det från annat håll. Det måste ju vara en paragraf-fuling kfm gör då för att komma runt regeln att barnbidrag inte får utmätas och ändå utmäta de pengar som överstiger förbehållet som sitter på kontot (som alltså är barnbidraget).

Jag vill bara veta om jag i fortsättningen ska tvingas ta ut barnbidraget eller ej om det finns risk att den summan utmäts från mitt konto.

Jag har inte indirekt sagt något alls.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Hur tar jag reda på vad förbehållet är vid utmätning av bankmedel?

Normalbelopp för 1-2 vuxna, plus normalbelopp för barn, sjukdomskostnad barnomsorg resor till arbete osv. Hyra räknas med under del av månaden. Allt dividerat på 2 om det är 2 vuxna
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Kan du snälla svara på frågan bara...

"Jag vet att utbetalningen av barnbidrag inte kan utmätas. Indirekt säger du att barnbidraget alltså utmäts om man har det på sitt konto där också förbehållsbeloppet sitter som betalats ut efter löneutmätning?"

Det var enda frågetecknet, jag svarade på det. Har inte indirekt sagt något.
 

Ninna245

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
3 December 2019
Meddelanden
777
Mottagna reaktioner
395
Poäng
497
"Jag vet att utbetalningen av barnbidrag inte kan utmätas. Indirekt säger du att barnbidraget alltså utmäts om man har det på sitt konto där också förbehållsbeloppet sitter som betalats ut efter löneutmätning?"

Det var enda frågetecknet, jag svarade på det. Har inte indirekt sagt något.
Du svarade i nästa inlägg på frågan jag försökte komma fram till.
 

Ninna245

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
3 December 2019
Meddelanden
777
Mottagna reaktioner
395
Poäng
497
En bekant frågade mig hur det skulle bli med löneutmätning om man arbetar extra under pågående studier. Under tiden inkomsten är från CSN så utmäts ju ingen inkomst, men hur blir det om personen arbetar extra några dagar per månad? Vi kan säga att personen får 4000 kr/mån efter skatt för sitt extrajobb. Personens förbehållsbelopp är över 10000kr/mån. Skulle de extra pengarna utmätas eller få behållas? Räknas inkomsterna ihop med CSN lån/bidrag eller hur fungerar det?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
En bekant frågade mig hur det skulle bli med löneutmätning om man arbetar extra under pågående studier. Under tiden inkomsten är från CSN så utmäts ju ingen inkomst, men hur blir det om personen arbetar extra några dagar per månad? Vi kan säga att personen får 4000 kr/mån efter skatt för sitt extrajobb. Personens förbehållsbelopp är över 10000kr/mån. Skulle de extra pengarna utmätas eller få behållas? Räknas inkomsterna ihop med CSN lån/bidrag eller hur fungerar det?

Csn utbetalning är inte utmätningsbar och är inte med i beräkningen alls.

Ditt scenario förutsätter att du är ensamstående, har du make/sambo är inte ditt förbehåll statiskt
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp