• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Spara pengar under en pågående skuldsanering?

karamellkungen92

Aktiv medlem
Poäng: 6
Blev medlem
27 September 2023
Meddelanden
20
Mottagna reaktioner
5
Poäng
6
Skulle man föredra att spara i ett ISK över AF under en skuldsanering? Funderar på att AF lär ju inte slå ut på någon skatt förens man sålt sina fonder.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

mek77

Viktig medlem
Poäng: 61
Blev medlem
13 December 2023
Meddelanden
56
Mottagna reaktioner
15
Poäng
61
Kronan kan givetvis ompröva ditt ärende, joe de har den insynen om ni inte förstod det.

Det är inte mer än rätt att ditt ärende omprövas om det är så att du mer eller mindre kan investera på ditt förbehållsbelopp. Om du nu talar sanning eller inte mena summor som en 20-lapp i månaden.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 007
Mottagna reaktioner
6 181
Poäng
3 937
Kronan kan givetvis ompröva ditt ärende, joe de har den insynen om ni inte förstod det.

Det är inte mer än rätt att ditt ärende omprövas om det är så att du mer eller mindre kan investera på ditt förbehållsbelopp. Om du nu talar sanning eller inte mena summor som en 20-lapp i månaden.
Jaha... vad bygger Du detta påstående på? Vilken insyn har dom som Du gör gällande??
Kronofogden omprövar ingenting om inte en borgenär eller personen som själv har skuldsanering begär omprövning...

Faktum är att en skuldsanering är en form av ekonomisk rehabilitering och Kronofogden uppmuntrar så klart till sparande. Jag betalar över 23tkr på min skuldsanering varje månad. Jag har 2 betalfria månader/år. Klart som korvspad att jag kan spara pengar... Sen sparar jag även den semesterersättning som jag får utbetalt en gång/år om ca 8000kr netto...
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Jag tänker att ni som inte är så insatta i vad en skuldsanering är och vad som gäller kan googla lite och få information.
Jag kan hålla med om att villkoren för löneutmätning och en skuldsanering kan tyckas vara orättvisa och jag hoppas innerligt att de med löneutmätning får en betalningsfri månad per år i framtiden.
Det är inte vi som har eller haft skuldsanering som bestämt kring villkoren och som sagts innan så är det en ekonomisk rehabilitering och att spara är en del i det.
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 707
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 140
Mottagna reaktioner
2 525
Poäng
1 707
Kronan kan givetvis ompröva ditt ärende, joe de har den insynen om ni inte förstod det.

Det är inte mer än rätt att ditt ärende omprövas om det är så att du mer eller mindre kan investera på ditt förbehållsbelopp. Om du nu talar sanning eller inte mena summor som en 20-lapp i månaden.
Jag hade skulder hos KFM, men lyckades få ihop hela summan som jag var skyldig för alla mina skulder, 24 stycken tror jag det var. Jag förhandlade ett ackord med varje långivare och på det fick jag 300 tkr över som blev grundplåten för mitt sparande, var är skillnaden tycker du? Skuldsanering är också en form av ackord.
Kan tillägga att genom årens lopp har jag betalt så mycket ränta att skulderna är betalda många gånger om.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Jag hade skulder hos KFM, men lyckades få ihop hela summan som jag var skyldig för alla mina skulder, 24 stycken tror jag det var. Jag förhandlade ett ackord med varje långivare och på det fick jag 300 tkr över som blev grundplåten för mitt sparande, var är skillnaden tycker du? Skuldsanering är också en form av ackord.
Kan tillägga att genom årens lopp har jag betalt så mycket ränta att skulderna är betalda många gånger om.
Ja precis, samma känner jag. Jag vet inte om du såg inlägget med mitt lån där det har mer än fördubblats på dessa fem åren och då är det bara ett lån av 29.
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 707
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 140
Mottagna reaktioner
2 525
Poäng
1 707
Ja precis, samma känner jag. Jag vet inte om du såg inlägget med mitt lån där det har mer än fördubblats på dessa fem åren och då är det bara ett lån av 29.
Jag såg, många av oss har betalt tillräckligt. Jag betalade 300 tkr/år på sammanlagt 1,2 Mkr skulder och ändå så sjönk inte skulden till KFM. Vågar inte ens räkna på vad man betalt genom årens lopp, det gäller bara att blicka framåt nu.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Jag såg, många av oss har betalt tillräckligt. Jag betalade 300 tkr/år på sammanlagt 1,2 Mkr skulder och ändå så sjönk inte skulden till KFM. Vågar inte ens räkna på vad man betalt genom årens lopp, det gäller bara att blicka framåt nu.
Precis, jag hade sjukt dåligt samvete när jag släppte alla mina skulder men med facit i hand så har de fått tillbaka allt bortsett från räntorna ja dvs bortsett från alla räntor jag betalat innan jag släppte allt
 

Turbo

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
18 December 2023
Meddelanden
2
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Har lite frågor till de som har skuldsanering.
Jag studerar just nu och klar med utbildningen om ett år. Jag har svårt ekonomisk situation just nu och inte klarar av betala lånet längre. Tanken är nu att bara betala hyran och det som är viktigast och bara skita i de andra räkningar, tills jag ansöker om skuldsanering runt i juni eller juli nästa år. Hur är processen tills man hamnar i kronafongden, det är första gången jag är i sånt sits och är lite faktiskt. Om nån har bra info om det jagskulle vara väldig tacksam .
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp