• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Släppa till KFM en längre tid - frågor

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 938
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Jag räknade lite, jag skulle spontant säga att du inte kvalificerar dig för skuldsanering, dina skulder är lite i minsta laget för att du ska vara kvalificerat insolvent. Dom ska ju kolla på om du har en möjlighet att reda ut din situation på 10-15 år. Jag läste något om att du tänkte ev jobba 50-75%, men om det är på rätt frivillig basis och inte på grund av någon funktionsnedsättning eller liknande skulle jag tippa på att kfm när dom ska pröva om du är kval ins kommer räkna på att du kan jobba på heltid. En skuldbörda på 285000 plus det löpande från CSN skulle jag ha svårt att se att man inte skulle kunna reda ut på 10-15 år.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Bortfrånallt

Medlem
Poäng: 2
Blev medlem
20 Juni 2015
Meddelanden
14
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Nu vet jag inte om folk svarat men

"hur snabbt växer skulderna" går inte att svara på, det beror på vilken dröjsmålsränta som gäller, är det 6§ räntelagen är det i år 8% per år, men det kan finnas avtalade dröjsmålsräntesatser på 30% också, det måste du kolla upp med varje långivare.

Du bör veta att vid en skuldsanering så är CSN undantagna, det är bara de delar som redan förfallit till betalning som ingår i skuldsaneringen, resten åker du på att betala antingen under skuldsaneringen eller efter den är slutförd.

Dom kan göra löneutmätningar och utmätningar på konto utan att ha fått tag i dig. Kruxet blir att delge dig skulder, men skulder från det allmänna, böter, skatter och CSN behöver du inte delges, det driver kfm in ändå.

Om du varit besvärlig under tid med utmätning/motsvarande så kan det vara en klar nackdel vid skuldsanering, man ska ha gjort vad som stått i ens makt för att betala det man ska ha betalat osv, att hålla sig undan o krångla så mycket som möjligt för att komma undan utmätning och så vidare är knappast att "göra vad som står i ens makt för att betala"

Men visst kan väl KFM inte driva in CSN om jag inte har pengar för det?
Tänker även på det här att vara besvärlig. Räknas jag som besvärlig och att inte ha gjort allt i min makt om jag inte har en inkomst? Är att inte söka heltidsjobb "ha gjort allt i min makt"?

Skuldsanering är väl kanske inte att tala om längre, efter att Kryss har svarat så bra på mina frågor
 

Bortfrånallt

Medlem
Poäng: 2
Blev medlem
20 Juni 2015
Meddelanden
14
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Jag räknade lite, jag skulle spontant säga att du inte kvalificerar dig för skuldsanering, dina skulder är lite i minsta laget för att du ska vara kvalificerat insolvent. Dom ska ju kolla på om du har en möjlighet att reda ut din situation på 10-15 år. Jag läste något om att du tänkte ev jobba 50-75%, men om det är på rätt frivillig basis och inte på grund av någon funktionsnedsättning eller liknande skulle jag tippa på att kfm när dom ska pröva om du är kval ins kommer räkna på att du kan jobba på heltid. En skuldbörda på 285000 plus det löpande från CSN skulle jag ha svårt att se att man inte skulle kunna reda ut på 10-15 år.

Jag förstår, lasseman!
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 938
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Men visst kan väl KFM inte driva in CSN om jag inte har pengar för det?
Tänker även på det här att vara besvärlig. Räknas jag som besvärlig och att inte ha gjort allt i min makt om jag inte har en inkomst? Är att inte söka heltidsjobb "ha gjort allt i min makt"?

Skuldsanering är väl kanske inte att tala om längre, efter att Kryss har svarat så bra på mina frågor

"Det går inte att lugga en flintskallig"
Nej, dom kan inte driva in pengar om du inte har några pengar.

Frågan om du kan få csn trots att du har misskött tidigare lån är jag inte helt säker på, jag tror en bekant har ett återkrav från CSN som ligger hos kfm, och han får trots det ut CSN vad jag förstått i alla fall.

Besvärlighetsgrejjen är ju mest aktuell när det kommer till skuldsanering, om det inte var aktuellt så ere ju strunt samma, men att inte försöka ha heltidsjobb skulle nog kunna ligga dig i fatet också..
 

Bortfrånallt

Medlem
Poäng: 2
Blev medlem
20 Juni 2015
Meddelanden
14
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Håller på å läsa på nu men fattar inte riktigt vad som sker mellan att KFM meddelar utslag - skulden blir fastställd och då utmätning sker. Är utmätningen det nästa steget i processen?

Hur brukar KFM ställa sig till dator (4 år gammal) och mobiltelefon (använd i tre månader) i utmätningen?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 938
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Håller på å läsa på nu men fattar inte riktigt vad som sker mellan att KFM meddelar utslag - skulden blir fastställd och då utmätning sker. Är utmätningen det nästa steget i processen?

Hur brukar KFM ställa sig till dator (4 år gammal) och mobiltelefon (använd i tre månader) i utmätningen?

Det som händer däremellan är att utslaget inregistreras för verkställighet, du får hem ett inbetalningskort, iaf för din första skuld, betalar du inte på den, som är på 14 dagar och sedan väntar utredning för att se om det är något som kan mätas ut.
KFM är inte intresserad av vare sig din telefon eller din dator, jag törs snudd på lova det
kolla på kronofogdens hemsida, auktionstorget, så ser du vad det är för grejjer dom säljer, på det hela taget säljer dom kanske lösöresgrejjer, ett hundratal, för hela landet, så utmätning av saker är sällsynt.
 

hopo

Kunnig medlem
Poäng: 62
Blev medlem
15 November 2013
Meddelanden
177
Mottagna reaktioner
17
Poäng
62
När jag låg hos kf med utmätning så tog dom cd-skivor,filmer stereo. Dom frågade även om datorn jag hade. Eftersom den var en såkallad "jobb pc" som jag betalade via löneavdrag så kunde dom inte ta den. Dock var ju detta för ca 15 år sen.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 938
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
När jag låg hos kf med utmätning så tog dom cd-skivor,filmer stereo. Dom frågade även om datorn jag hade. Eftersom den var en såkallad "jobb pc" som jag betalade via löneavdrag så kunde dom inte ta den. Dock var ju detta för ca 15 år sen.

en schyst stereo eller hemmabioanlägging kan dom absolut ta, det sorterar väl in under lite "lyx" och inte något man måste ha för daglig livsföring.
 

turnaround

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 777
Moderator
Blev medlem
10 Februari 2014
Meddelanden
2 322
Mottagna reaktioner
821
Poäng
777
en schyst stereo eller hemmabioanlägging kan dom absolut ta, det sorterar väl in under lite "lyx" och inte något man måste ha för daglig livsföring.

Fast fortfarande måste de ju ha en anledning att tro att det finns en värdefull stereo att utmäta (och att löneutmätningen inte ger tillräckligt), eller?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 938
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Fast fortfarande måste de ju ha en anledning att tro att det finns en värdefull stereo att utmäta (och att löneutmätningen inte ger tillräckligt), eller?

Ersätter du "måste" med "bör" så är du någorlunda på spåret.
Jag skulle inte vara så jätteorolig, det är som ni ser om ni kollar auktionstorget otroligt sällsynt att det görs förättningsutmätning, kronofogden måste färdigställa någonstans mellan hundratals och tusentals utredningsrapporter per dag, och att döma av hur mycket grejjor dom vill sälja så kan dom inte ens vara ute en gång per dag, över hela landet räknat, för att hitta grejjer..
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp