• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Släppa allt till KFM eller fortsätta kämpa och ta nya krediter?

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Maria76

Viktig medlem
Poäng: 62
Blev medlem
13 Oktober 2022
Meddelanden
58
Mottagna reaktioner
15
Poäng
62
csn brukar normalt sett inte ingå i skuldsanering, utan pausas under saneringen, utan den skulden så tror jag inte att du uppfyller kraven för skuldsanering

7 år är inte speciellt lång tid och frågan är hur lätt det blir att hitta t.ex billigare boende när fogden kräver att du flyttar samt leva på 5700:- resten av livet.

kronofogden kan även utmäta tjänstepension, så om 5 år när du är 55 kan den ryka om du har utmätning då.

sen kommer där en hel del tråkiga konsekvenser t.ex svårt att få all sorts abonnemang/avbetalning.

Hur stort är varje lån? Borde gå att slå ihop några stycken till ett lån och få ner månadskostnaden lite iaf. Sen hade jag omgående börjat jämka. Med tanke på månadsbetalningarna, så blir det nog minst ett par tusen i lägre skatt varje månad.

så där har du förmodligen 3000 mer i månaden på dem åtgärderna, sen hade jag lagt undan skatteåterbäringen nästa år som en buffert, så att du slipper använda fairlo fler gånger.
Tack för din kommentar! Tjänstepension har jag inte ens tänkt på. Har inga abonnemang och tänker inte teckna några nya. Men så klart inte roligt att man t ex inte kan handla via Klarna.

Jag har 3 stora lån: 230K hos Nordax, 220K hos Avida och 300K hos Resursbank, räntan är mellan 7 och 8,5 %. Återbetalningstid på 15-20 år. Plus osynlig lån hos Fairlo på 100K. Inga kreditkort. Jag vet inte vad jag kan göra mer. Har UC 3% och 1 UC förfrågan som försvinner i april nästa år. Då tänkte jag söka ett nytt samlingslån men jag tror inte att jag kommer få bättre ränta med så högt blancolån. Bor i hyresrätt. Ska göra skattejämkning.
 

Maria76

Viktig medlem
Poäng: 62
Blev medlem
13 Oktober 2022
Meddelanden
58
Mottagna reaktioner
15
Poäng
62

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 5 137
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
11 299
Mottagna reaktioner
7 557
Poäng
5 137
Tack för alla tips. Planerar inte ta några nya lån än till FK men jag vet att det kan hända något oväntat (bilen går sönder, akut besök hos tandläkare) och ibland räcker inte pengar till mat o då brukar jag alltid använda Fairlo om det krisar. Spara pengar - det går bara inte, jag har aldrig någonting kvar. Har inte ens köpt några kläder till mig, går i samma kläder hela tiden. Köper mat billigt på Lidl och Willys. Betala lägsta belopp på alla lån och skulder - hur menar du? Banker går inte med på att förlänga återbetalningstid eller frysa räntan. Eller menar du något annat som jag inte känner till. Tack
Med betala lägsta belopp menar jag att du inte ska betala mer än nödvändigt, inte amortera extra eller så. Betalfria månader kan utnyttjas men lägg undan beloppet på ett sparkonto istället.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 5 137
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
11 299
Mottagna reaktioner
7 557
Poäng
5 137
TAck för din kommentar och tack att du försöker hjälpa:)
Jag har 750K i blancolån, 100K osynlig lån hos Fairlo och ca 380K CSN lån. Lägenhet och räkningar är ca 12-12500 kr. Sen betalar jag nästan 11000 kr i manåden för blåncolån och ränta: 1750 lån Avida,1850 lån Nordax, 2700 lån Resurs bank, 2000 Fairlo, 1890 CSN. Alla lån är med ränta på 7-8%, återbetalningstid 15 och 20 år.
Så utgifter ligger på ca 23000 kr i månaden. Jag får in ca 34 000 kr. Det är 10-11000 kr kvar efter allt är betalt, och då ska det räcka till mat, bensin, kläder till barnen. Det känns som att det aldrig räcker till. Så fort pengarna kommer in betalas det räkningar hit o dit, ibland oförutsedda kostnader. Jag ska se om det hjälper lite att göra skattejämkning. Vet inte hur länge jag orkar kämpa.
Det är inte en omöjlig ekvation. Men förstår jag dig rätt? När du har betalat hyran, andra räkningar samt alla lån så har du kvar ca 10-11 000 kr?
Du borde kunna lägga undan lite. Du kanske kan få hjälp med att lägga upp en stram budget och hålla dig till den.
Inte knapra på Fairlo krediten, bara vid extrema situationer.
 

Streetspirit78

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 927
Blev medlem
5 Januari 2015
Meddelanden
2 644
Mottagna reaktioner
1 183
Poäng
927
Kan lägga till att du kan ta hjälp av kommunens budget -och skuldrådgivare om du behöver hjälp med att lägga upp en budget.
 

Bobster

Kunnig medlem
Poäng: 72
Blev medlem
24 Juli 2022
Meddelanden
167
Mottagna reaktioner
16
Poäng
72
Jag bestämde mig för att släppa allt för drygt ett år sedan och det är det bästa beslut jag fattat. Visst är det jobbigt med alla anmärkningar och så, men nu har jag pengar varje månad och slipper allt pusslande med mina räkningar. En frihet, trots att kfm tar det mesta av min lön.
Får jag fråga dig en sak? Jag har leasing vi jobbet hur gör jag då ska jag skriva in det? Får ja behålla mer pengar för det eller vet du nått om det?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp