• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Släppa allt till KFM eller fortsätta kämpa och ta nya krediter?

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 713
Mottagna reaktioner
1 717
Poäng
1 177
Hyran är 9200 kr i månaden. Förbehållsbelopp är 5138 kr för vuxen och 3308 kr per barn (jag har två) enligt KFM:s mall så det blir ca 11000 -12000 kr oavsett vad man betalar för hyran. Plus andra utgifter (jobbresor, medicin)
Men då ska du ju betala övriga räkningar med dom pengarna.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Maria76

Viktig medlem
Poäng: 62
Blev medlem
13 Oktober 2022
Meddelanden
58
Mottagna reaktioner
15
Poäng
62
Jag skulle inte släppt om jag var i din sits. För mig låter det som rena drömmen att ö h t ha pengar kvar efter att alla räkningar är betalda, busskorten inköpta etc.
Det känns som att du kan få bättre ekonomi på egen hand och snabbare än om du släpper allt till Kf.
Tack för din kommentar! Tänker på andra utgifter som kommer att öka nästa år (t ex el) och så kommer jag få återbetalningskrav från FK nästa år också. Känns hopplöst. Det blir att man lånar mer o mer. Jag har försökt få ner kostnader på allt möjligt alla dessa år men det känns som att det blir aldrig bättre. Summan på blancolån växer o växer varje år. För 4 år sedan hade jag 350K, nu är det 750K, mer än dubbelt så mycket. Jobbigt:((
 

Maria76

Viktig medlem
Poäng: 62
Blev medlem
13 Oktober 2022
Meddelanden
58
Mottagna reaktioner
15
Poäng
62
Men då ska du ju betala övriga räkningar med dom pengarna.
Ja men det är inte mer än 3000-4000 kr i månaden (telefon, bredband, försäkringar, barnomsorgen osv). Jag kommer betala bara 7000 kr i löneutmätning (skulder till banker om jag släpper till KFM). Och just nu betalar jag ca 10000 kr till tre olika banker. Så utgifter kommer vara minst 3000 kr mindre varje månad.

jag får ca 34000 kr i månaden (lön, barnbidrag, barnpension, underhåll) och betalar 10000 kr för blancolån o ränta

om jag får löneutmätnings så kommer de dra bara 7000 kr enligt provberäkning. Då kommer jag behålla 3000 kr mer
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 5 137
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
11 299
Mottagna reaktioner
7 557
Poäng
5 137
Tack för din kommentar! Tänker på andra utgifter som kommer att öka nästa år (t ex el) och så kommer jag få återbetalningskrav från FK nästa år också. Känns hopplöst. Det blir att man lånar mer o mer. Jag har försökt få ner kostnader på allt möjligt alla dessa år men det känns som att det blir aldrig bättre. Summan på blancolån växer o växer varje år. För 4 år sedan hade jag 350K, nu är det 750K, mer än dubbelt så mycket. Jobbigt:((
Vilka skulder har du?
Hur mkt har du kvar varje månad när allt är betalt?
Om du redan nu vet att det kommer återkrav nästa år kan du ev börja lägga undan redan nu?
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 5 137
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
11 299
Mottagna reaktioner
7 557
Poäng
5 137
Ja men det är inte mer än 3000-4000 kr i månaden (telefon, bredband, försäkringar, barnomsorgen osv). Jag kommer betala bara 7000 kr i löneutmätning (skulder till banker om jag släpper till KFM). Och just nu betalar jag ca 10000 kr till tre olika banker. Så utgifter kommer vara minst 3000 kr mindre varje månad.
Sätt in dessa 3000 kr i relation till löneutmätning (på hur lång tid?) och anmärkningar. Och känn efter om det är värt det. Tycker du att det är värt det så är det bara att släppa.
Annars gör upp en plan.
 

Maria76

Viktig medlem
Poäng: 62
Blev medlem
13 Oktober 2022
Meddelanden
58
Mottagna reaktioner
15
Poäng
62
Vilka skulder har du?
Hur mkt har du kvar varje månad när allt är betalt?
Om du redan nu vet att det kommer återkrav nästa år kan du ev börja lägga undan redan nu?
TAck för din kommentar och tack att du försöker hjälpa:)
Jag har 750K i blancolån, 100K osynlig lån hos Fairlo och ca 380K CSN lån. Lägenhet och räkningar är ca 12-12500 kr. Sen betalar jag nästan 11000 kr i manåden för blåncolån och ränta: 1750 lån Avida,1850 lån Nordax, 2700 lån Resurs bank, 2000 Fairlo, 1890 CSN. Alla lån är med ränta på 7-8%, återbetalningstid 15 och 20 år.
Så utgifter ligger på ca 23000 kr i månaden. Jag får in ca 34 000 kr. Det är 10-11000 kr kvar efter allt är betalt, och då ska det räcka till mat, bensin, kläder till barnen. Det känns som att det aldrig räcker till. Så fort pengarna kommer in betalas det räkningar hit o dit, ibland oförutsedda kostnader. Jag ska se om det hjälper lite att göra skattejämkning. Vet inte hur länge jag orkar kämpa.
 

Maria76

Viktig medlem
Poäng: 62
Blev medlem
13 Oktober 2022
Meddelanden
58
Mottagna reaktioner
15
Poäng
62
Sätt in dessa 3000 kr i relation till löneutmätning (på hur lång tid?) och anmärkningar. Och känn efter om det är värt det. Tycker du att det är värt det så är det bara att släppa.
Annars gör upp en plan.
Ja, det är sant också. Ska försöka göra skattejämkning, och så borde man få lite högre lön nästa år. Vet inte vad jag kan göra mer. Har ingen möjlighet att jobba extra just nu.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 5 137
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
11 299
Mottagna reaktioner
7 557
Poäng
5 137
Ja, det är sant också. Ska försöka göra skattejämkning, och så borde man få lite högre lön nästa år. Vet inte vad jag kan göra mer. Har ingen möjlighet att jobba extra just nu.
Jag förstår. I din situation skulle jag prioriterat att
1. Inte ta nya lån (bara till FK skulden)
2. Betala lägsta belopp på alla lån och krediter.
3. Spara varje månad

Leva snålt kanske ni redan gör, om inte så är det dags. Ta bort all onödig konsumtion.
 

Maria76

Viktig medlem
Poäng: 62
Blev medlem
13 Oktober 2022
Meddelanden
58
Mottagna reaktioner
15
Poäng
62
Jag förstår. I din situation skulle jag prioriterat att
1. Inte ta nya lån (bara till FK skulden)
2. Betala lägsta belopp på alla lån och krediter.
3. Spara varje månad

Leva snålt kanske ni redan gör, om inte så är det dags. Ta bort all onödig konsumtion.
Tack för alla tips. Planerar inte ta några nya lån än till FK men jag vet att det kan hända något oväntat (bilen går sönder, akut besök hos tandläkare) och ibland räcker inte pengar till mat o då brukar jag alltid använda Fairlo om det krisar. Spara pengar - det går bara inte, jag har aldrig någonting kvar. Har inte ens köpt några kläder till mig, går i samma kläder hela tiden. Köper mat billigt på Lidl och Willys. Betala lägsta belopp på alla lån och skulder - hur menar du? Banker går inte med på att förlänga återbetalningstid eller frysa räntan. Eller menar du något annat som jag inte känner till. Tack
 

Streetspirit78

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 927
Blev medlem
5 Januari 2015
Meddelanden
2 644
Mottagna reaktioner
1 183
Poäng
927
En del banker erbjudet betalningsfri månad och vissa andra går det kanske att prata sig till en betalfri månad. På så sätt kan du spara undan vad lånen annars skulle kosta dig för att kunna betala FK. Skattejämkning kan jag också rekommendera. Du har trots allt rätt goda marginaler med 10-11K kvar när allt är betalt. Jag skulle absolut inte släppa till KFM om jag var i dina kläder.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp