• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Zmarta - Jämför lån (ny)
3. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC
4. Binly - Lån utan UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Nätlån - Lån utan UC
9. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
10. Viaconto - Lån utan UC
11. Vivus - Lån utan UC

Släppa Lumify/vivus

furbin

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
11 April 2021
Meddelanden
119
Mottagna reaktioner
43
Poäng
157
Hej,

Försöker få reda på om hur dessa bolaget gör när man släpper lånen.
Går dom via inkassobolag eller skickar dom ärendet direkt till kronofogden? Någon som vet?

Är tacksam för svar.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 5 137
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
11 299
Mottagna reaktioner
7 557
Poäng
5 137
Lumify skickar till Kronofogden. Vivus säger att de skickar till Kf men skickade mitt till Gothia (två år sedan).
Hur de gör idag vet jag inte.
 

Nickos

Kunnig medlem
Poäng: 122
Blev medlem
5 Oktober 2022
Meddelanden
256
Mottagna reaktioner
29
Poäng
122
Dom hotar med Kf. Lumify skickade till inkasso efter typ 100 dagar, Vivus skickade aldrig innan jag betalade. Betalade med typ 120 dagar försening
 

furbin

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
11 April 2021
Meddelanden
119
Mottagna reaktioner
43
Poäng
157
Dom hotar med Kf. Lumify skickade till inkasso efter typ 100 dagar, Vivus skickade aldrig innan jag betalade. Betalade med typ 120 dagar försening

Dom har redan ringt mig en gång och då är lånet bara några dagar försenade. Jag svarade inte. Det bästa är väl att bara ignorera dom om man ändå ska släppa?

Då kan jag nog vara lugn att Lumify inte skickar direkt till kf
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 5 137
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
11 299
Mottagna reaktioner
7 557
Poäng
5 137
Dom har redan ringt mig en gång och då är lånet bara några dagar försenade. Jag svarade inte. Det bästa är väl att bara ignorera dom om man ändå ska släppa?

Då kan jag nog vara lugn att Lumify inte skickar direkt till kf
Om du söker på Lumify här på Forumet så har flera fått sin skuld skickad till Kf nyligen.
 

Ethi34

Kunnig medlem
Poäng: 111
Blev medlem
27 Juni 2024
Meddelanden
108
Mottagna reaktioner
23
Poäng
111
Dom har redan ringt mig en gång och då är lånet bara några dagar försenade. Jag svarade inte. Det bästa är väl att bara ignorera dom om man ändå ska släppa?

Då kan jag nog vara lugn att Lumify inte skickar direkt till kf
Jag fick mitt skickat till krm när jag cirka 120 dagar sen.
 

Jägob Lögoinen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 667
Blev medlem
16 Oktober 2019
Meddelanden
1 923
Mottagna reaktioner
631
Poäng
667
Tråkigt svar: Men om du är minsta orolig för att skickas till KFM som ju är ett steg närmare tingsrätt/utmätning/betalningsanmärkning med mera så skulle jag nog råda dig till att försöka betala av väl hos Lumify eller VIVUS.
Hur mycket pratar vi om att du behöver betala in per månad? Hur stora är skulderna med mera?

VIVUS skickar till inkasso och då (Gothia Inkasso) efter cirka 60-70 dagars förseningar men hotar gärna med att det eventuellt kan skickas direkt till KFM. Du kan även göra upp en avbetalningsplan om du kommer med rimliga förslag till belopp att betala in.

Hur Lumify gör idag vet jag inte. För ett par år sedan hade jag dom (cirka 3,5 år sedan). Skickades till inkasso (Gothia även dom) efter någon månads försening vill jag minnas. Kanske skickar direkt idag till KFM? Det vågar jag inte svara på.

Men jag uppmanar som sagt ändå till att försöka betala väl hos företagen om du har möjlighet och nu rädd för att det eventuellt ändå skall skickas direkt till KFM.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp