• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Skulle behöva lite hjälp i skuldträsket, UC Score, Samlingslån mm.

eka

Medlem
Poäng: 1
Blev medlem
14 Augusti 2024
Meddelanden
6
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Hej, skulle behöva lite tankar, tips och nya ögon på min situation om någon orkar.

Har idag:
Blanco - 263 000:-
Kredit - 50 000:-
Ca 80 000:- på lån utanför UC.
Privatlån - ca 50 000:-
Inkomst - ca 700 000
Har ett historiskt skuldsaldo som försvinner nu i September
Idag 5ff hos UC varav 1 försvinner nästa månad och den sista försvinner Maj 2025.
Inga anmärkningar
Min UC Riskprognos ligger på 39.9% idag, så inget vidare

Summan jag betalar nu i månaden är ca 23 000:- på alla lån.

Hade behövt få till ett bra samlingslån på ca 400 000:-

Min fråga först och främst som jag inte hittar något riktigt bra svar på, hur mycket påverkar egentligen ett historiskt skuldsaldo min UC? Kan jag förvänta mig en märkbar förändring efter September då det försvunnit?
Hur många ff räknas som "bra" i bankernas ögon, är det nån idé att försöka få ett samlingslån efter historiskt skuldsaldo är borta eller ska jag även vänta tills alla mina ff är borta de med?
Jag har ju uppenbarligen blivit beviljad lån med historiskt skuldsaldo tidigare, men ingen aning om vilken riskprognos jag legat på innan då jag köpte UC upplysning först förra veckan.

Tycker att min riskscore är väldigt hög, vad tror ni påverkar mest, summan av mina lån, antal förfrågningar eller det historiska skuldsaldot? Eller är det bara en stor soppa av allt gemensamt, något man kan försöka påverka eller är det bara att sitta still i båten och vänta ut tiden? Vill inte riskera att dra på mig en ff till om det ändå inte går vägen.
Eller är det kanske bättre att vända sig till sin egen bank som har lite mer insikt i mina inkomster och utgifter och försöka få till något, vad har ni för egna erfarenheter?

Tack på förhand.
/E
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

FunderligFinurlare

Kunnig medlem
Poäng: 146
Blev medlem
5 Augusti 2024
Meddelanden
109
Mottagna reaktioner
35
Poäng
146
Historiskt skuldsaldo diskvalificerar dig från att ta lån hos ungefär alla seriösa aktörer. Så jag skulle säga att det påverkar dig mest.

Vänta tills saldot försvinner och du är nere på 4 ff så kan du nog få ok erbjudanden är min gissning då din belåningsgrad ännu inte är så oerhört hemsk.
 

eka

Medlem
Poäng: 1
Blev medlem
14 Augusti 2024
Meddelanden
6
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Historiskt skuldsaldo diskvalificerar dig från att ta lån hos ungefär alla seriösa aktörer. Så jag skulle säga att det påverkar dig mest.

Vänta tills saldot försvinner och du är nere på 4 ff så kan du nog få ok erbjudanden är min gissning då din belåningsgrad ännu inte är så oerhört hemsk.
Tack ska du ha!
 

FunderligFinurlare

Kunnig medlem
Poäng: 146
Blev medlem
5 Augusti 2024
Meddelanden
109
Mottagna reaktioner
35
Poäng
146
Har du några planer på hur du ska betala ner skulderna? Jag har svårt att se hur du ska klara det om du t.ex. skulle bli sjuk eller arbetslös en längre tid.
 

eka

Medlem
Poäng: 1
Blev medlem
14 Augusti 2024
Meddelanden
6
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Har du några planer på hur du ska betala ner skulderna? Jag har svårt att se hur du ska klara det om du t.ex. skulle bli sjuk eller arbetslös en längre tid.
Planen just nu är väl kortsiktigt att först och främst bara försöka sänka månadskostnaden på alla dessa skitlån med hög ränta.
Långsiktigt blir det väl en utgift man bara får leva med tills man lyckats beta av lånet. Men hade ju gjort en jäkla skillnad att gå från ca 12 lån på drygt 23 000:-/månad till ett lån på kanske 5-6000:-, finns ju egentligen inte mycket mer att göra
Man får väl bara be till gudarna att man inte blir sjuk eller arbetslös..
 

FunderligFinurlare

Kunnig medlem
Poäng: 146
Blev medlem
5 Augusti 2024
Meddelanden
109
Mottagna reaktioner
35
Poäng
146
Om du budgeterade lite och fokuserade på att betala av så skulle du kunna vara skuldfri på några år
 

Bud

V.I.P
Poäng: 246
Blev medlem
25 Februari 2024
Meddelanden
329
Mottagna reaktioner
87
Poäng
246
Historisk skuldsaldo påverkat mycket men även antal ff speciellt i närtid. Om du kan vänta att alla dina ff försvinner och även historiska skuldsaldot då kommer du att ligga mkt bättre i Uc score. Förstår att de här utanför Uc och bianco ställer till, vet inte vad du har för ränta. Men att vänta ut alla ff är viktigt. Att prata med sin bank är inte fel heller, du kan ställa frågan utan att de tar Uc.
 

Hampus01

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
29 November 2022
Meddelanden
14
Mottagna reaktioner
3
Poäng
7
Hej, skulle behöva lite tankar, tips och nya ögon på min situation om någon orkar.

Har idag:
Blanco - 263 000:-
Kredit - 50 000:-
Ca 80 000:- på lån utanför UC.
Privatlån - ca 50 000:-
Inkomst - ca 700 000
Har ett historiskt skuldsaldo som försvinner nu i September
Idag 5ff hos UC varav 1 försvinner nästa månad och den sista försvinner Maj 2025.
Inga anmärkningar
Min UC Riskprognos ligger på 39.9% idag, så inget vidare

Summan jag betalar nu i månaden är ca 23 000:- på alla lån.

Hade behövt få till ett bra samlingslån på ca 400 000:-

Min fråga först och främst som jag inte hittar något riktigt bra svar på, hur mycket påverkar egentligen ett historiskt skuldsaldo min UC? Kan jag förvänta mig en märkbar förändring efter September då det försvunnit?
Hur många ff räknas som "bra" i bankernas ögon, är det nån idé att försöka få ett samlingslån efter historiskt skuldsaldo är borta eller ska jag även vänta tills alla mina ff är borta de med?
Jag har ju uppenbarligen blivit beviljad lån med historiskt skuldsaldo tidigare, men ingen aning om vilken riskprognos jag legat på innan då jag köpte UC upplysning först förra veckan.

Tycker att min riskscore är väldigt hög, vad tror ni påverkar mest, summan av mina lån, antal förfrågningar eller det historiska skuldsaldot? Eller är det bara en stor soppa av allt gemensamt, något man kan försöka påverka eller är det bara att sitta still i båten och vänta ut tiden? Vill inte riskera att dra på mig en ff till om det ändå inte går vägen.
Eller är det kanske bättre att vända sig till sin egen bank som har lite mer insikt i mina inkomster och utgifter och försöka få till något, vad har ni för egna erfarenheter?

Tack på förhand.
/E
Risken är stor att ditt score stiger i september.. kan du vänta ett halvår till ?
 

eka

Medlem
Poäng: 1
Blev medlem
14 Augusti 2024
Meddelanden
6
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Om du budgeterade lite och fokuserade på att betala av så skulle du kunna vara skuldfri på några år
Absolut, men finns inte så mycket utrymme för budgetering efter lån, hyra och levnadskostnader, det är därför jag vill försöka komma ner så mycket som möjligt så fort det går just för att kunna få lite luft.
 

eka

Medlem
Poäng: 1
Blev medlem
14 Augusti 2024
Meddelanden
6
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Risken är stor att ditt score stiger i september.. kan du vänta ett halvår
Alltså scoret stiger men risken sjunker?
Ja, det kan jag göra, det är ingen riktig panik än, så väntar nog ut ett par ff till och kanske kollar läget i Jan-Feb igen. Tack.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp