• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 007
Mottagna reaktioner
6 181
Poäng
3 937
Hur ser handläggarna på skuldsaneringen på att man är föräldraledig de lagstadgade 25% för barn under 8 år?

Tror inte att det uppskattas och att man därigenom inte gör allt för att själv försöka lösa sin situation...
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Ninna245

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
3 December 2019
Meddelanden
777
Mottagna reaktioner
395
Poäng
497
Tror inte att det uppskattas och att man därigenom inte gör allt för att själv försöka lösa sin situation...

Vi har fyra barn varav två med diagnostiserad funktionsnedsättning, den ena har en intellektuell utvecklingsstörning vilket gör att hon kräver dubbelt så mycket stöd i allt i livet som friska barn i hennes ålder och dessa barn kräver ju mer tid av oss föräldrar för att ens fungera i vardagen. Vi kan liksom inte jobba heltid för då försummas barnens bästa. Jag förstår att man ”bör” arbeta 100% för att dra sitt strå till stacken, men jag tycker det är fullkomligt orimligt att barnen ska bli lidande av det.

Man måste kunna resonera kring detta med handläggarna, det kan väl inte vara rakt av avslag -svart eller vitt- bara för att man är 25% föräldraledig till barn med särskilda behov?
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 007
Mottagna reaktioner
6 181
Poäng
3 937
Vi har fyra barn varav två med diagnostiserad funktionsnedsättning, den ena har en intellektuell utvecklingsstörning vilket gör att hon kräver dubbelt så mycket stöd i allt i livet som friska barn i hennes ålder och dessa barn kräver ju mer tid av oss föräldrar för att ens fungera i vardagen. Vi kan liksom inte jobba heltid för då försummas barnens bästa. Jag förstår att man ”bör” arbeta 100% för att dra sitt strå till stacken, men jag tycker det är fullkomligt orimligt att barnen ska bli lidande av det.

Man måste kunna resonera kring detta med handläggarna, det kan väl inte vara rakt av avslag -svart eller vitt- bara för att man är 25% föräldraledig till barn med särskilda behov?

Nu ger du ju lite mer info och då ändras ju självklart saker och ting. Mitt svar var enkom utifrån din första fråga, men om man har barn med funktionsnedsättningar, så är det ju helt annorlunda och då kan ju självklart Skusan ha överseende med att man arbetar mindre...
Jag kunde verkligen samtala/resonera med min handläggare, så det hoppas jag att Du kan göra med Din oxå... Lycka till :)
 

Ninna245

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
3 December 2019
Meddelanden
777
Mottagna reaktioner
395
Poäng
497
Nu ger du ju lite mer info och då ändras ju självklart saker och ting. Mitt svar var enkom utifrån din första fråga, men om man har barn med funktionsnedsättningar, så är det ju helt annorlunda och då kan ju självklart Skusan ha överseende med att man arbetar mindre...
Jag kunde verkligen samtala/resonera med min handläggare, så det hoppas jag att Du kan göra med Din oxå... Lycka till :)

Jag borde ha utvecklat min fråga direkt
Vad härligt att du fick en så bra handläggare. Jag hoppas verkligen vi ska få samma möjlighet. Måste man ha beviljat omvårdnadsbidrag från FK för att det ska anses skäligt att man gått ned i tid? Det vet du kanske inte men kanske någon annan är i liknande sits som kan svara isåfall
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 007
Mottagna reaktioner
6 181
Poäng
3 937
Jag borde ha utvecklat min fråga direkt
Vad härligt att du fick en så bra handläggare. Jag hoppas verkligen vi ska få samma möjlighet. Måste man ha beviljat omvårdnadsbidrag från FK för att det ska anses skäligt att man gått ned i tid? Det vet du kanske inte men kanske någon annan är i liknande sits som kan svara isåfall

Nä, detta kan jag inte svaret på, men desto mer underlag Du har, desto bättre borde Dina förutsättningar vara...
 

Sulanbulan

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
19 April 2020
Meddelanden
507
Mottagna reaktioner
376
Poäng
487
Fick tyvärr avslag på min ansökan om skuldsanering idag. :(
Men kände redan vid samtalet med handläggaren att det inte riktigt "klickade" eller hur man ska säga.
Jobbiga är att när jag ska förklara min situation så blir det som tunghäfta, jag får inte fram riktigt det jag vill få fram.
Tänker mer än jag pratar. Så i huvudet känns det bra, men när jag ska dra fram det i ord så blir det bara helt fel.


Redan när handläggaren frågade om jag har hjälp av en budget- och skuldrådgivare och sa nej så fick jag känslan att det kommer spricka då frågan var varför jag inte sökt hjälp där?
Sen när handläggaren sa att dom ej kan se alla mina skulder då jag inte har någon skuld liggandes hos dom kändes det inte heller riktigt som att jag
skulle vara en person för sanering.
Man hamnar i det där hjulet att ta nya lån med räntor från helvetet för att just inte hamna där..

Men men, bara upp på hästen igen och försöka kriga på!

Såg att det finns hjälp (kostar dock en slant såklart för att dom ska hjälpa en) från juristbyrå som arbetar kring detta och hjälper
en med allting och att det skulle betyda större chans att få beviljad sanering.
Någon som har erfarenhet kring detta?
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Fick tyvärr avslag på min ansökan om skuldsanering idag. :(
Men kände redan vid samtalet med handläggaren att det inte riktigt "klickade" eller hur man ska säga.
Jobbiga är att när jag ska förklara min situation så blir det som tunghäfta, jag får inte fram riktigt det jag vill få fram.
Tänker mer än jag pratar. Så i huvudet känns det bra, men när jag ska dra fram det i ord så blir det bara helt fel.


Redan när handläggaren frågade om jag har hjälp av en budget- och skuldrådgivare och sa nej så fick jag känslan att det kommer spricka då frågan var varför jag inte sökt hjälp där?
Sen när handläggaren sa att dom ej kan se alla mina skulder då jag inte har någon skuld liggandes hos dom kändes det inte heller riktigt som att jag
skulle vara en person för sanering.
Man hamnar i det där hjulet att ta nya lån med räntor från helvetet för att just inte hamna där..

Men men, bara upp på hästen igen och försöka kriga på!

Såg att det finns hjälp (kostar dock en slant såklart för att dom ska hjälpa en) från juristbyrå som arbetar kring detta och hjälper
en med allting och att det skulle betyda större chans att få beviljad sanering.
Någon som har erfarenhet kring detta?
Tyvärr så ökas inte chansen med att betala en jurist.
Sök dig till budget och skuldrådgivare istället.
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
3 086
Mottagna reaktioner
1 967
Poäng
1 307
Fick tyvärr avslag på min ansökan om skuldsanering idag. :(
Men kände redan vid samtalet med handläggaren att det inte riktigt "klickade" eller hur man ska säga.
Jobbiga är att när jag ska förklara min situation så blir det som tunghäfta, jag får inte fram riktigt det jag vill få fram.
Tänker mer än jag pratar. Så i huvudet känns det bra, men när jag ska dra fram det i ord så blir det bara helt fel.


Redan när handläggaren frågade om jag har hjälp av en budget- och skuldrådgivare och sa nej så fick jag känslan att det kommer spricka då frågan var varför jag inte sökt hjälp där?
Sen när handläggaren sa att dom ej kan se alla mina skulder då jag inte har någon skuld liggandes hos dom kändes det inte heller riktigt som att jag
skulle vara en person för sanering.
Man hamnar i det där hjulet att ta nya lån med räntor från helvetet för att just inte hamna där..

Men men, bara upp på hästen igen och försöka kriga på!

Såg att det finns hjälp (kostar dock en slant såklart för att dom ska hjälpa en) från juristbyrå som arbetar kring detta och hjälper
en med allting och att det skulle betyda större chans att få beviljad sanering.
Någon som har erfarenhet kring detta?
Men du har väl specat alla dina skulder? X kr med y% ränta hos Snålbanken, z kr med q% ränta hos Inkassobovarna osv. Varför tror de inte på det?
 

joolleroo

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
23 September 2019
Meddelanden
144
Mottagna reaktioner
59
Poäng
177
Tyvärr så ökas inte chansen med att betala en jurist.
Sök dig till budget och skuldrådgivare istället.

vad gör en budget och skuldrådgivare igentligen? Om vi ska söka skuldsanering ( har löneutmätning idag) ökar chanserna att få beviljat?
 

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 713
Mottagna reaktioner
1 717
Poäng
1 177
vad gör en budget och skuldrådgivare igentligen? Om vi ska söka skuldsanering ( har löneutmätning idag) ökar chanserna att få beviljat?
Vi gjorde ansökan själva till min mans sanering. Inga svårigheter alls, har läst om skuldrådgivare som inte har koll på saker och ting tyvärr. Leta på era skulder bara sen löser ni ansökan utan problem :)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp