• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Palace

Kunnig medlem
Poäng: 307
Blev medlem
31 Juli 2017
Meddelanden
272
Mottagna reaktioner
107
Poäng
307
Fick avslag på min skuldsanering,
anledningen var att man ej kunde se framåt om jag ev skulle kunna jobba ( är sjukskriven sedan många år) ja den chansen är väl minimal vilket jag förklarade för handläggaren men det hjälpte icke. Vet inte riktigt hur jag ska gå vidare , men pratade med en annan på handläggare kronan som sa att jag kanske ska ordna ett bra läkarintyg att ta med till nästa ansökan. (Sa dock till handläggaren i 1a ansökan då hon ringde mig att det fanns om det skulle
behövas ) bara söka igen då.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

glappolle

Kunnig medlem
Poäng: 307
Blev medlem
21 Februari 2015
Meddelanden
277
Mottagna reaktioner
101
Poäng
307
När skusan räknar på om man kan betala skulden inom 10-15 år, räknar dom räntefritt då eller tar dom en "hitta på" ränta?

Vad tror ni om chanserna för att få iaf inledande:
1.5M i skuld
3 barn
33.500 lön innan skatt / 25.000 efter
Sambo som nu har fast jobb
Alla lån är tagna pga i 10 år så har min inkomst varit den enda i hushållet, lånat ca 150.000/år för att täcka alla kostnader (barnkläder, räkningar etc)
Inget är lånat för att köpa onödiga saker

Har ca 40.000 i räkningar på alla lån innan hyra el försäkringar etc så det börjar sina nu
 
Senast ändrad:

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 948
Mottagna reaktioner
13 598
Poäng
10 387
;)
Nu är det snart klart.
En fordringsägare har invänt mot skuldsaneringsförslaget- SBAB.
Alla andra skrivit av eller godkänt. Helt fantastiskt.:folded:

Jag har skickat in mitt yttrande och får troligen slutgiltigt besked inom 10 dagar.

(Skickade in ansökan utan kommunens rådgivare, överklagade själv SÅ alla ni som är osäkra, DET går att sammanställa, skriva tydligt, konkret och få rätt. Framförallt- att vara ärlig och ha en bra dialog oavsett mående, bemötande el annat.
Handläggare efter överklagande har varit superb. Första vändan en ungdom (juridikstuderande) som fick bakläxa. Ja, så var det faktiskt).

Vad hade sbab för invändning?
 

Sillen

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
27 Januari 2019
Meddelanden
165
Mottagna reaktioner
48
Poäng
157
Jag har vart 25%sjukskriven sen 2002, och från 2016 50 % då min värk bara blivit värre med åren. kontaktat skuld och budgetrådgivare, tror de blir bättre så, att jag inte missar några skulder när jag ansöker själv. Men ser att många söker själva.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 5 137
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
11 299
Mottagna reaktioner
7 558
Poäng
5 137
Och många av skulderna är på totalt 30-50 000 kr. Behövs mer ekonomikunskap på gymnasiet helt klart. Det är andra tider nu så skolplanen måste också anpassa sig och möta de nya tiderna. Idag är det mkt lättare att skuldsätta sig än vad det har varit för 10 eller 20 år sedan. Och många ungdomar shoppar på nätet och det känns inte för stunden att man gjort av med 500 kr men de ska betalas så småningom och så är spiralen igång.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 5 137
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
11 299
Mottagna reaktioner
7 558
Poäng
5 137
Jag är inte förvånad. När jag mådde skit och innan min ekonomi var rent åt helvete var det lätt att sitta och klicka hem saker på kredit och tänka att man tar det sedan när det är bättre tider.
Tänkte faktiskt på dig när jag läste artikeln.
 

degish

Kunnig medlem
Poäng: 307
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
297
Mottagna reaktioner
121
Poäng
307
Och många av skulderna är på totalt 30-50 000 kr. Behövs mer ekonomikunskap på gymnasiet helt klart. Det är andra tider nu så skolplanen måste också anpassa sig och möta de nya tiderna. Idag är det mkt lättare att skuldsätta sig än vad det har varit för 10 eller 20 år sedan. Och många ungdomar shoppar på nätet och det känns inte för stunden att man gjort av med 500 kr men de ska betalas så småningom och så är spiralen igång.
Skulle det börjas undervisas om detta i skolan skulle den ”hållas ansvarig”. Detta är eget ansvar som vuxen att kunna bita sig i läppen när man får snabba och korta kickar.
 

HammarbyAlex

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
9 Maj 2019
Meddelanden
632
Mottagna reaktioner
399
Poäng
487
Tänkte faktiskt på dig när jag läste artikeln.

Hmm ja jag är ju en av dem det handlar om mer eller mindre även om mina skulder idag är uppe i 300 k minus några tusenlappar för det jag redan betalat in på skusan. Men ja.. När jag var liten redan förknippade jag att spendera pengar med att må bra. Även att äta.. Är väl tvärtom nu med min självsvält. Verkar än så länge som att jag eventuellt kommer bli godkänd.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp