• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 939
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Vi betalar på bolånet som vanligt, det omfattas inte av skuldsaneringen utan räknas som vår boendekostnad. Har två olika bolån där det ena lånet har hög ränta så kommer försöka bli av med det när skuldsaneringen är över. Vi betalar sammanlagt omkring 16000 till KF varje månad, inkomster runt 33000 i månaden.

Billånet menade jag
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Cobratiger

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
30 Januari 2020
Meddelanden
223
Mottagna reaktioner
40
Poäng
157
Min sambo och jag har beviljad skuldsanering och äger en villa. I vårt fall ansåg man inte att det fanns något övervärde i huset och man valde därför att inte gå vidare med eventuell värdering. Vi har lånat extra på huset under årens lopp (som ett sätt att klara räkningarna, ni vet kanske hur det är...) och vi bor i en del av Skåne där huspriserna är betydligt lägre än på många ställen. Vi hade också ett billån som vi fick behålla eftersom kontaktpersonen på KF förstod att kollektivtrafiken inte matchar arbetsplatsorten.
Vi har två barn under tio år, vet inte om det spelade någon roll. Jag googlade också en massa på detta och fick godtyckliga svar från både KF:s webbsidor och från andra sidor. Kanske för att de bedömer från fall till fall och går olika tillväga för att bedöma husets värde? Ett sätt är att kolla hur mycket motsvarande lägenheter i ditt område sålts för de senaste två åren (tex via hemnet).

Det är jättebra att du får hjälp med ditt spelmissbruk! Min sambo med liknande bakgrundshistoria fick ett läkarintyg att han fått kbt-behandling, kanske bra att kunna visa det för KF.

Om ni betalar lånet på bostaden och er månadsavgift blir ni inte automatiskt vräkta vid en löneutmätning. Din sambos inkomst kommer ju också bli inräknad i hushållets ekonomi. Den här biten kan nog andra på forumet bättre än jag.
 

Cobratiger

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
30 Januari 2020
Meddelanden
223
Mottagna reaktioner
40
Poäng
157
Min sambo och jag har beviljad skuldsanering och äger en villa. I vårt fall ansåg man inte att det fanns något övervärde i huset och man valde därför att inte gå vidare med eventuell värdering. Vi har lånat extra på huset under årens lopp (som ett sätt att klara räkningarna, ni vet kanske hur det är...) och vi bor i en del av Skåne där huspriserna är betydligt lägre än på många ställen. Vi hade också ett billån som vi fick behålla eftersom kontaktpersonen på KF förstod att kollektivtrafiken inte matchar arbetsplatsorten.
Vi har två barn under tio år, vet inte om det spelade någon roll. Jag googlade också en massa på detta och fick godtyckliga svar från både KF:s webbsidor och från andra sidor. Kanske för att de bedömer från fall till fall och går olika tillväga för att bedöma husets värde? Ett sätt är att kolla hur mycket motsvarande lägenheter i ditt område sålts för de senaste två åren (tex via hemnet).

Det är jättebra att du får hjälp med ditt spelmissbruk! Min sambo med liknande bakgrundshistoria fick ett läkarintyg att han fått kbt-behandling, kanske bra att kunna visa det för KF.

Om ni betalar lånet på bostaden och er månadsavgift blir ni inte automatiskt vräkta vid en löneutmätning. Din sambos inkomst kommer ju också bli inräknad i hushållets ekonomi. Den här biten kan nog andra på forumet bättre än jag.


Hej!

Jag har försökt belåna mer på bostadsrätten för att gardera mig mot en utmätning men min bank vägrar gå med på det p.g.a att vi har stora blancolån utan säkerhet

Känner ni någon bank som gör det ändå som kan belåna mer på bostadsrätten ?

Angående utmätningen på bostadsrätten kan KF ändå göra det om långivarna vill det.
 

Cobratiger

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
30 Januari 2020
Meddelanden
223
Mottagna reaktioner
40
Poäng
157
Att den inte kan utmätas om sanering inleds är inte så konstigt, det vore olagligt.

Hej!

Jag ställde frågan 2 ggr till KF både muntligt och skriftligt.

svaret nedanför fick jag:
om skulderna ännu inte hamnat hos oss och vi beslutar att inleda en skuldsanering för dej så kommer inte heller din bostadsrätt att bli föremål för eventuell utmätning.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 5 137
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
11 299
Mottagna reaktioner
7 557
Poäng
5 137
Hej!

Jag har samlat på mig stora skulder från 13 st långivare cirka 1,5 miljoner p.g.a mitt spelande( de senaste 15 åren).

Jag slutade spela för 3 månader sedan och stängt av mig från all spel och påbörjat en KBT behandling.

På sistone tog jag en massa snabblån dels för att betala mina lån

Jag mår riktigt dåligt psykiskt, besökt läkare och psykologer men fortsatt jobba i förhoppning om en lösning. Fortfarande dystert.


Nu har jag stora lånekostnader som överstiger min lön på 44000 kr i månaden.

Vi har även en bolån tillsammans på 1,1 miljoner (andel 50% var). Bostadsrätten är värd cirka 1.4 till 1,5 miljoner

Kan säga att jag har en fru och 3 barn (17,14,13).

Jag har försökt samla alla lån till ett men förgäves och även försökt förhandla med långivarna.

Jag även träffat kommunens skuldrådgivare och även hon har misslyckats göra upp en avbetalningsplan med mina fordringsägare.

Rådgivarens rekommendation att jag släpper alla betalningar till inkasso och försöka förhandla där. Hen tycker att det för tidigt och ansöka om en skuldsanering p.g.a mina nya lån så nära inpå.

Jag skulle vilja ansöka om en skuldsanering, enligt kommunens skuldrådgivare kan det vara svårt för mig dels på p.g.a att äger en bostadsrätt och dels för att tagit nya lån för nära i tiden.

Jag försöker inte rädda bostadsrätten, försöker rädda familjen så att de inte blir vräkta.
Eftersom det inte finns lediga hyresrätter trots 17 år i kön.

Jag har även pratat med Kronofogden, de har sagt att det blir ingen utmätning om de inleder en skuldsanering.

Jag läst om en nettovärde som överstiger 200 000 kr på en lös egendom (bostadsrätten).
Jag sökt så mycket på internet, vissa säger efter kapitalvinst och mäklararvode.
På vissa juristsidor och ett beslut hos kronofogden

Min fråga är :

Finns det någon på forumet som har sökt en skuldsanering trots en bostadsrätt och blivit beviljad en skuldsanering ?

Blir familjen vräkt om det blir en utmätning ?

Vart exakt kan man se värderingen på en bostadsrätten ?

Tacksam för tips.

Låter jobbigt med tanke på barnens ålder också. Hur är läget där hemma? Vet din fru om dina skulder och spelberoende? Hur ser er ekonomi ut? Antar att ni har gemensam ekonomi? Har ni gjort en budget på alla era utgifter och vad ni får in varje månad? 1,5 mille i skulder är väldigt mkt men nu gäller det att kavla upp ärmarna och börja sanera ekonomin. Om du har lust och tid så skriv hos vilka du har skulder och hur mkt. En nackdel om du släpper alla skulder till inkasso kan vara att om du t ex släpper ett lån på 200 000 kr så kommer inkassobolagen sannolikt vilja ha rätt så stora belopp i månaden, kanske 10-15 000 kr.
Jag skulle inte säga att det är kört men att det kommer bli tufft men ni klarar det!
Bra att du får hjälp och det viktigaste är att du inte spelar mer. Gör en budget, dra ner på allt som inte är nödvändigt. Jag förstår att det är tufft att vara skuldsatt med tonårsbarn men som sagt första stegen har du redan tagit! Och bra att du har hittat hit, här får man hjälp och tips :)

PS. Läste ditt inlägg en gång till och vill bara tillägga att löneutmätning kan vara bästa alternativet för dig så slipper du pussla med alla lån varje månad. Finns många här som har löneutmätning som kan svara på dina frågor.
 

Cobratiger

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
30 Januari 2020
Meddelanden
223
Mottagna reaktioner
40
Poäng
157
Låter jobbigt med tanke på barnens ålder också. Hur är läget där hemma? Vet din fru om dina skulder och spelberoende? Hur ser er ekonomi ut? Antar att ni har gemensam ekonomi? Har ni gjort en budget på alla era utgifter och vad ni får in varje månad? 1,5 mille i skulder är väldigt mkt men nu gäller det att kavla upp ärmarna och börja sanera ekonomin. Om du har lust och tid så skriv hos vilka du har skulder och hur mkt. En nackdel om du släpper alla skulder till inkasso kan vara att om du t ex släpper ett lån på 200 000 kr så kommer inkassobolagen sannolikt vilja ha rätt så stora belopp i månaden, kanske 10-15 000 kr.
Jag skulle inte säga att det är kört men att det kommer bli tufft men ni klarar det!
Bra att du får hjälp och det viktigaste är att du inte spelar mer. Gör en budget, dra ner på allt som inte är nödvändigt. Jag förstår att det är tufft att vara skuldsatt med tonårsbarn men som sagt första stegen har du redan tagit! Och bra att du har hittat hit, här får man hjälp och tips :)

PS. Läste ditt inlägg en gång till och vill bara tillägga att löneutmätning kan vara bästa alternativet för dig så slipper du pussla med alla lån varje månad. Finns många här som har löneutmätning som kan svara på dina frågor.

Hej!

SEB 176136
Avidafinance 200000
Marginalen Bank 13950
Remember 452229
Rebilla 271053
Swedbank Entercard 116841
Credento 50000
Forex Bank 40000
Tryggkredit 24127
Ferratum Bank 23606
Credway 30000
Vivus 12107
Risicium 38000

Jag kan absolut tänka mig löneutmätning, det finns en risk att de gör en utmätning på bostadsrätten.

Jag försöker inte rädda bostadsrätten utan försöker göra allt nu så att inte familjen hamnar på gatan.

Hyresrätter finns inte på tag just nu trots att jag har stått en massa år på kön.

Bristvara på lägenheter just nu, folk hyr andra, tredje hand nu
 

Matte

V.I.P
Poäng: 157
Blev medlem
29 Februari 2012
Meddelanden
311
Mottagna reaktioner
32
Poäng
157
De har tre veckor på sig att godkänna alt överklaga men vissa bolag drar ut på det så det kan ta månader.
Oj 3 veckor, jag har väntat säkert 2 månader efter jag godkänt min betalplan. Fortfarande inte klart. Inledd sanering den 31/7 2019 haha... galet va det tar tid för vissa. Då har jag inte hört om någon som invänt heller eller annat.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 5 137
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
11 299
Mottagna reaktioner
7 557
Poäng
5 137
Hej!

SEB 176136
Avidafinance 200000
Marginalen Bank 13950
Remember 452229
Rebilla 271053
Swedbank Entercard 116841
Credento 50000
Forex Bank 40000
Tryggkredit 24127
Ferratum Bank 23606
Credway 30000
Vivus 12107
Risicium 38000

Jag kan absolut tänka mig löneutmätning, det finns en risk att de gör en utmätning på bostadsrätten.

Jag försöker inte rädda bostadsrätten utan försöker göra allt nu så att inte familjen hamnar på gatan.

Hyresrätter finns inte på tag just nu trots att jag har stått en massa år på kön.

Bristvara på lägenheter just nu, folk hyr andra, tredje hand nu

Vad står det i kreddy att du har för betyg? Hur många ff har du?
Du bör bli av med Vivus och Ferratum och de andra små lånen, de är jättedyra och minskar knappt när man betalar lite varje månad. Vilka av dina lån har lägst ränta? Hur mkt betalar du för varje lån per månad och totalt per månad?
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 5 137
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
11 299
Mottagna reaktioner
7 557
Poäng
5 137
Hej!

SEB 176136
Avidafinance 200000
Marginalen Bank 13950
Remember 452229
Rebilla 271053
Swedbank Entercard 116841
Credento 50000
Forex Bank 40000
Tryggkredit 24127
Ferratum Bank 23606
Credway 30000
Vivus 12107
Risicium 38000

Jag kan absolut tänka mig löneutmätning, det finns en risk att de gör en utmätning på bostadsrätten.

Jag försöker inte rädda bostadsrätten utan försöker göra allt nu så att inte familjen hamnar på gatan.

Hyresrätter finns inte på tag just nu trots att jag har stått en massa år på kön.

Bristvara på lägenheter just nu, folk hyr andra, tredje hand nu

Har du möjlighet att skrapa ihop 200 000 kr och betala bort 6-7 av lånen? Om du kan låna av släktingar eller hur ser din frus ekonomi? Om hon vill hjälpa dig med ett lån?
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Oj 3 veckor, jag har väntat säkert 2 månader efter jag godkänt min betalplan. Fortfarande inte klart. Inledd sanering den 31/7 2019 haha... galet va det tar tid för vissa. Då har jag inte hört om någon som invänt heller eller annat.
Mitt tog också tid men ditt tar verkligen lång tid.
Varför.?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp