• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 713
Mottagna reaktioner
1 717
Poäng
1 177
Du menar att borgensmannen betalar resterande 50%? Loggar jag in på banken där jag har kvarstående skuld till faktureras det enligt vanligt månadsbelopp. Kommer denna då justeras för att bli hälften eller att lånet uppdateras så att det bara är kvarstående skuld (som inte saneras) som ska betalas av?

Det kommer inte fördelas 50/50…
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 517
Mottagna reaktioner
1 021
Poäng
867
Har ett lån på ca 200k. Jag ska betala under min sanering ca 97k. Antar då att resterande summa betalar min anhörig in som vanligt månadsvis. Är det inte 50/50?

Din anhörig måste ju betala hela månadskostnaden för lånet varje månad tills lånet är återbetalt.
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 907
Mottagna reaktioner
1 089
Poäng
867
Har ett lån på ca 200k. Jag ska betala under min sanering ca 97k. Antar då att resterande summa betalar min anhörig in som vanligt månadsvis. Är det inte 50/50?
Din anhörige kommer få betala hela månadsbeloppet..tills lånet blir betalt.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 955
Mottagna reaktioner
13 601
Poäng
10 387
Jag har haft inledande skuldsanering sedan våras. Har nu fått förslag om skuldsanering från KFM. Ett av dessa lån står en anhörig till mig som borgensman på och jag hade tänkt här att detta lån skulle undantas från skuldsanering enligt vad jag har kunnat läsa mig till tidigare då borgensmannen fortfarande är betalningsskyldig.

När jag tar del av förslaget om skuldsaneringen ser jag att bland alla lån är CSN undantaget vilket bör så vara då lånet inte har förfallit men detta lån jag syftade på ovan medtaget och att de ska få utbetalt 50% av den totala skuldbördan likt de andra borgenärerna.

Någon som vet hur detta funkar? Måste väl blivit något fel eller har de gjort någon bedömning att sanera även denna skuld? Ska ringa KFM imorgon så de inte tror att skulden är enbart på mig utan på min anhörig som är borgensman? Vad hade ni gjort?

Helt korrekt. Borgensmannen får betala det som är kvar.
 

Clark

Viktig medlem
Poäng: 51
Blev medlem
24 Maj 2022
Meddelanden
58
Mottagna reaktioner
13
Poäng
51
Hej, jag ansökte om skuldsanering i mitten av juni och i samma veva så valde jag att sluta betala på alla lån för det inte var hållbart längre.
Nu idag så fick jag första brevet från KFM om ett delgivningskvitto från ett inkasso bolag som dem vill att jag skickar in.

vad ska jag jag göra nu? Ska jag bara skicka in delgivningskvittot KFM och inte bestrida skulden?
Eller hur går liksom stegen till nu? Och hur lång tid tar det innan jag får utmätning från och med det jag skickar in delgivningskvittot?
 

Gamblewhore

V.I.P
Poäng: 417
Blev medlem
5 Juli 2019
Meddelanden
572
Mottagna reaktioner
230
Poäng
417
Hej, jag ansökte om skuldsanering i mitten av juni och i samma veva så valde jag att sluta betala på alla lån för det inte var hållbart längre.
Nu idag så fick jag första brevet från KFM om ett delgivningskvitto från ett inkasso bolag som dem vill att jag skickar in.

vad ska jag jag göra nu? Ska jag bara skicka in delgivningskvittot KFM och inte bestrida skulden?
Eller hur går liksom stegen till nu? Och hur lång tid tar det innan jag får utmätning från och med det jag skickar in delgivningskvittot?

Precis. Det enda du ska göra är att svara med delgivningskvitto å sen vänta. Å inte bestrida.

Är väl olika, men för mig. Från första kravet. Tills utmätning börja tog det flera månader. Runt 6mån.
 
Senast ändrad:

kaffesump

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
988
Mottagna reaktioner
379
Poäng
497
Allt stämmer. Det saneras men samtidigt betalar borgensmannen resten.

Så fungerar det inte för min fru och mig.

Vi står på två lån tillsammans som ligger under min skuldsanering och hon betalar inte en krona på dessa lån under min skuldsanering. Det som är det roliga i kråksången är att båda dessa skulder kommer inte vara nedbetalda efter saneringen är klar. Kommer att vara kvar cirka 185 tusen kronor. Ena inkasso i Norge kommer att söka upp min fru så hon får betala resten men det andra inkasso i Norge kommer avskriva skulden i sin helhet. Varför gör två inkasso olika?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp