• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Stryker

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
22 Mars 2015
Meddelanden
245
Mottagna reaktioner
95
Poäng
257
Säger du det får du stå för det.
Jag ser det annorlunda.
Men hur? Förklara för mig hur en bil som jag inte äger, men som står på mark jag äger kan utmätas? Jag påstår inte att jag vet, därför jag frågar.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 947
Mottagna reaktioner
13 596
Poäng
10 387
Men hur? Förklara för mig hur en bil som jag inte äger, men som står på mark jag äger kan utmätas? Jag påstår inte att jag vet, därför jag frågar.

Du verkar ju så tvärsäker.
Äger någon annan bilen är det lugnt. Men står den hos dig kan sen anses vara ägd av dig, och då kan den utmätas.
 

Stryker

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
22 Mars 2015
Meddelanden
245
Mottagna reaktioner
95
Poäng
257
Du verkar ju så tvärsäker.
Äger någon annan bilen är det lugnt. Men står den hos dig kan sen anses vara ägd av dig, och då kan den utmätas.
Absolut inte tvärsäker. Hade inte frågat annars? Så om grannen parkerar hos mig så skulle hans bil kunna utmätas godtyckligt? Låter helt orimligt. Hur kan KFM veta vem som verkligen använder en viss bil? Låter helt omöjligt att kunna ta reda på ju?

vill verkligen bara förstå hur detta funkar.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 947
Mottagna reaktioner
13 596
Poäng
10 387
Absolut inte tvärsäker. Hade inte frågat annars? Så om grannen parkerar hos mig så skulle hans bil kunna utmätas godtyckligt? Låter helt orimligt. Hur kan KFM veta vem som verkligen använder en viss bil? Låter helt omöjligt att kunna ta reda på ju?

vill verkligen bara förstå hur detta funkar.
Japp, helt godtyckligt, precis som polis kan gripa helt godtyckligt osv. Eller så beror det på att lagen är utformad så. Behöver inte ta reda på det heller, det ligger på gäldenären och den som tycker att den äger saken att visa hur det ligger till så kan det lösa sig.
 

Stryker

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
22 Mars 2015
Meddelanden
245
Mottagna reaktioner
95
Poäng
257
Japp, helt godtyckligt, precis som polis kan gripa helt godtyckligt osv. Eller så beror det på att lagen är utformad så. Behöver inte ta reda på det heller, det ligger på gäldenären och den som tycker att den äger saken att visa hur det ligger till så kan det lösa sig.
Japp, helt godtyckligt, precis som polis kan gripa helt godtyckligt osv. Eller så beror det på att lagen är utformad så. Behöver inte ta reda på det heller, det ligger på gäldenären och den som tycker att den äger saken att visa hur det ligger till så kan det lösa sig.
fattar inte alltid dina svar. Att man KAN göra en sak är ju inte samma sak som att man faktiskt gör så i praktiken. Polisen kan ju t.ex. göra husrannsakan hos både dig och mig vid minsta misstanke. Men det sker ju inte pga vilka brott som helst. Lika lär det väl ändå vara med KFM? Kan ju knappast vara vanligt att man utmäter vilken bil som helst, och sen får allt lösa sig bäst det vill. Om bilen står på en parkering till ett hyreshus kan ju KFM knappast utmäta alla bilar bara för att jag (eller TS) bor i något av husen i närheten. KFM har ju knappast CIAs resurser att spåra folk?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 947
Mottagna reaktioner
13 596
Poäng
10 387
Det är ok, det behöver du inte göra heller.
 

HallonGroda

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
11 April 2018
Meddelanden
326
Mottagna reaktioner
324
Poäng
477
Om jag lånar en bil av en vän och har den helt i "min" ägo och har skulder som kräver indrivning så är det en risk. För jag antar att vid detta fulltidslån av bilen så behöver den som lånar bilen heltid (dvs är huvudsaklig förare av bilen) faktiskt vara skriven som ägare av bilen om försäkringar ska gälla. Och därav att då kan KFM anse att bilen då är egendom man kan utmäta.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 947
Mottagna reaktioner
13 596
Poäng
10 387
Om jag lånar en bil av en vän och har den helt i "min" ägo och har skulder som kräver indrivning så är det en risk. För jag antar att vid detta fulltidslån av bilen så behöver den som lånar bilen heltid (dvs är huvudsaklig förare av bilen) faktiskt vara skriven som ägare av bilen om försäkringar ska gälla. Och därav att då kan KFM anse att bilen då är egendom man kan utmäta.

Ingen aning vad du ville ha fram nu. Är egendomen i gäldenärens besittning kan den utmätas.
 

Fadedfromblack

Aktiv medlem
Poäng: 7
Blev medlem
30 Oktober 2021
Meddelanden
28
Mottagna reaktioner
2
Poäng
7
Relevant är om bilen är betald eller om det finns skuld på den. Lika relevant är det om bilen står skriven på någon annan än den som söker skuldsanering. Jag och min fru hade en bil när jag sökte skuldsanering och bilen står skriven på henne så då brydde Kf inte sig om den alls. Värde då ca 65 0000 kr. Sen tror jag det beror lite på om behovet av bil, men det kan nog variera från handläggare till handläggare på Kf hur man det bedöms.
Bilen är betald, finns inga lån på den. Den står skriven på mig (min sambo funderade på om det var lönt att skriva över den på henne men jag ville vara ärlig för att inte riskera eventuell skuldsanering).
Vi är inte i definitivt behov av att ha bil för att ta oss till och från jobbet annat än att bibehålla det psykiska välmåendet. Det skulle spara enorm tid och stress i och med att få två heltidsjobb (varierande arbetstider) samt barnomsorg att gå ihop.
 

007

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
18 September 2016
Meddelanden
13
Mottagna reaktioner
4
Poäng
7
Bilen är betald, finns inga lån på den. Den står skriven på mig (min sambo funderade på om det var lönt att skriva över den på henne men jag ville vara ärlig för att inte riskera eventuell skuldsanering).
Vi är inte i definitivt behov av att ha bil för att ta oss till och från jobbet annat än att bibehålla det psykiska välmåendet. Det skulle spara enorm tid och stress i och med att få två heltidsjobb (varierande arbetstider) samt barnomsorg att gå ihop.
Du ska vara 100% ärlig när du pratar med handläggaren. Det kan gå på två sätt, antingen får du behålla bilen med de motiveringar du har, eller får handläggaren tala om för dig vad du ska göra. Vet inte om din ansökan kan "pausas" så får tid att sälja bilen och köpa en billigare. Kanske någon annan här på forumet har något tips?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp