• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 517
Mottagna reaktioner
1 021
Poäng
867
Jag är gäldenär och skyldig dem pengar precis som banker. Att det inte saneras helt kan jag förstå men de måste åtminstone få tillbaka lika mycket varje månad som andra borgenärer med samma belopp under saneringen. Men kanske för detta måste de skicka in fordran till kf och begära få utbetald via dem. Vilka handlingar måste de skicka in? Kontoutdrag?
Min särbo tog ett lån i sitt namn för att hjälpa mig med mina skulder, det lånet ingår i min sanering. Min särbo måste betala på lånet varje månad men får sedan utbetalat från kronofogden en gång per år som alla andra borgenärer. Min särbo kommer få tillbaka ungefär hälften av lånet när dom fem åren har gått.

Du uppger helt enkelt dina föräldrars lån i din ansökan om skuldsanering. Min särbo behövde inte skicka in något, jag tror att kronofogden tog kontakt bara.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Nomad

Aktiv medlem
Poäng: 12
Blev medlem
11 April 2022
Meddelanden
46
Mottagna reaktioner
4
Poäng
12
Min särbo tog ett lån i sitt namn för att hjälpa mig med mina skulder, det lånet ingår i min sanering. Min särbo måste betala på lånet varje månad men får sedan utbetalat från kronofogden en gång per år som alla andra borgenärer. Min särbo kommer få tillbaka ungefär hälften av lånet när dom fem åren har gått.

Du uppger helt enkelt dina föräldrars lån i din ansökan om skuldsanering. Min särbo behövde inte skicka in något, jag tror att kronofogden tog kontakt bara.
Alltså mycket hjälpsam av er alla som svarade.
det är skönt att höra att de kommer få åtaminstone någonting tillbaka.
Jag visste inte att alla borgenärer får pengar bara en gång om året, trodde faktiskt att de får in pengar varje månad när man betalar in det till krofogden månadsvis.
 

Nomad

Aktiv medlem
Poäng: 12
Blev medlem
11 April 2022
Meddelanden
46
Mottagna reaktioner
4
Poäng
12
Dom får inga pengar varje månad. 1 gång/år betalas det ut från din sanering och hur mycket det är beror på din betalningsförmåga. Dom kommer få betala hela summan varje månad och får sen tillbaka en liten del en gång/år. Dock måste dom skicka in att dom har en fodring på dig så det kommer med i saneringen.
Jag ser till att det också ingår i saneringen. Då måste jag ta csn lån och plugga under saneringen för att kunna betala deras månadsbetalningar med csn studiemedel i så fall.
Föräldrarna kommer inte kunna betala månadsbetalningar, jag måste sköta det själv.
CSN är den enda lösning i mitt fall med tanke på att studiemedel inte utmäts så jag kan få den utöver mitt existens minimum.
 

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 517
Mottagna reaktioner
1 021
Poäng
867
Jag ser till att det också ingår i saneringen. Då måste jag ta csn lån och plugga under saneringen för att kunna betala deras månadsbetalningar med csn studiemedel i så fall.
Föräldrarna kommer inte kunna betala månadsbetalningar, jag måste sköta det själv.
csn är den enda lösning i mitt fall.

Hur ser din situation ut i övrigt? Har du jobb? Hur tänker du att du ska få en sanering beviljad och samtidigt betala dina föräldrar med csn?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 957
Mottagna reaktioner
13 604
Poäng
10 387
Jag ser till att det också ingår i saneringen. Då måste jag ta csn lån och plugga under saneringen för att kunna betala deras månadsbetalningar med csn studiemedel i så fall.
Föräldrarna kommer inte kunna betala månadsbetalningar, jag måste sköta det själv.
CSN är den enda lösning i mitt fall med tanke på att studiemedel inte utmäts så jag kan få den utöver mitt existens minimum.

Har du någon lön så går det ju att få löneutmätning på den trots skuldsanering..
 

Nomad

Aktiv medlem
Poäng: 12
Blev medlem
11 April 2022
Meddelanden
46
Mottagna reaktioner
4
Poäng
12
Hur ser din situation ut i övrigt? Har du jobb? Hur tänker du att du ska få en sanering beviljad och samtidigt betala dina föräldrar med csn?
Ser helt mörkt ut. Jag arberar natt heltid och får ut typ runt 27k efterskatt. Månadsbetalning för skulderna var så pass höga att jag trotts 27k gick minus 10-12k varje månad. Sedan förra månaden har jag slutat betala och gett upp helt enkelt.
jag har arbetat 150% och mer de senaste åren för att överleva månadsbetalningar men kroppen har bröjat ge sig så jag inte klarar jobba mer än heltid längre.
och med enbart heltid så går jag minus varje månad, så därför har jag börjat släppa lånen.
och utöver dessa så har dragit på mig lånen som jag tog från föräldrarna som vi tidigare pratade om.
Jag måste gå ner till 80% och börjar plugga på deltid så att jag får csn annars går det inte.
Värre än det här kan det inte bli.
Jag har förlorat nästan en halv miljon i det där jävla Sinch skit aktiebolag som också verkar gå i konkurs snart.
Saneringen är den enda vägen ut.
 

Snurre

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
21 Januari 2022
Meddelanden
249
Mottagna reaktioner
51
Poäng
177
Jag ser till att det också ingår i saneringen. Då måste jag ta csn lån och plugga under saneringen för att kunna betala deras månadsbetalningar med csn studiemedel i så fall.
Föräldrarna kommer inte kunna betala månadsbetalningar, jag måste sköta det själv.
CSN är den enda lösning i mitt fall med tanke på att studiemedel inte utmäts så jag kan få den utöver mitt existens minimum.
Inte för att vara den som är den men räknas inte det som gynnande utav borgenär?
Jag är ganska säker på att man inte får återbetala på någon skuld separat under skuldsaneringen.
 

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
963
Mottagna reaktioner
520
Poäng
577
Inte för att vara den som är den men räknas inte det som gynnande utav borgenär?
Jag är ganska säker på att man inte får återbetala på någon skuld separat under skuldsaneringen.
Jag har tänkt studera + jobb under saneringen för att få lite bättre förutsättningar, man hamnar ju under radarn med den ”inkomsten”/lånet och vad man sedan gör med det är nog svårt för någon utomstående att granska.
 

Snurre

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
21 Januari 2022
Meddelanden
249
Mottagna reaktioner
51
Poäng
177
Jag har tänkt studera + jobb under saneringen för att få lite bättre förutsättningar, man hamnar ju under radarn med den ”inkomsten”/lånet och vad man sedan gör med det är nog svårt för någon utomstående att granska.
Invändningar / omprövning utav borgenären där dom framför viss bevisning som leder till att KFM vill ha kontoutdrag av dig.

Sen att sluta jobba (om jag tolkar dig rätt) för att sen studera istället kan leda till avslag på sitt inledande.
 

lex

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
31 Januari 2019
Meddelanden
1 011
Mottagna reaktioner
611
Poäng
637
Ser helt mörkt ut. Jag arberar natt heltid och får ut typ runt 27k efterskatt. Månadsbetalning för skulderna var så pass höga att jag trotts 27k gick minus 10-12k varje månad. Sedan förra månaden har jag slutat betala och gett upp helt enkelt.
jag har arbetat 150% och mer de senaste åren för att överleva månadsbetalningar men kroppen har bröjat ge sig så jag inte klarar jobba mer än heltid längre.
och med enbart heltid så går jag minus varje månad, så därför har jag börjat släppa lånen.
och utöver dessa så har dragit på mig lånen som jag tog från föräldrarna som vi tidigare pratade om.
Jag måste gå ner till 80% och börjar plugga på deltid så att jag får csn annars går det inte.
Värre än det här kan det inte bli.
Jag har förlorat nästan en halv miljon i det där jävla Sinch skit aktiebolag som också verkar gå i konkurs snart.
Saneringen är den enda vägen ut.
Är avsevärt svårare att få skuldsanering om man inte jobbar heltid, framförallt om man valt det själv.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp