• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
963
Mottagna reaktioner
520
Poäng
577
Jo jag såg att frågan gällde studier, jag tänkte mest på att om man kan jobba men väljer att inte göra det så bör det ses som att man inte gör allt man kan och i så fall ses som negativt när man har en skuldsanering.
Det förstår jag, men alternativet för mig är att isf arbeta 75%, leva under förbehållet och ändå begära omprövning till 0:-. Då tänker jag att det kanske är bättre (för mig) att fortsätta jobba halvtid och skola om mig om det ändå blir samma utfall för borgenärerna och att jag slipper leva ännu fattigare.
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Ninna245

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
3 December 2019
Meddelanden
777
Mottagna reaktioner
395
Poäng
497
Det förstår jag, men alternativet för mig är att isf arbeta 75%, leva under förbehållet och ändå begära omprövning till 0:-. Då tänker jag att det kanske är bättre (för mig) att fortsätta jobba halvtid och skola om mig om det ändå blir samma utfall för borgenärerna och att jag slipper leva ännu fattigare.
Fråga kronofogden
 

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
963
Mottagna reaktioner
520
Poäng
577
Via kundtjänst menar du? Har fått så olika svar där kontra här så vettetusan om det skulle göra mig klokare. Det hela slutar ju med omprövning oavsett och det är ju endast där jag får konkret beslut tänker jag...?
Att ompröva lägre pga att a-kassedagar tar slut kan väl inte vara något ovanligt, det är ju att jag ska börja plugga som verkar ligga mig till last men behöver man ens uppge det? Mitt inledandebeslut var ursprungligen som helt arbetslös.
 

Ninna245

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
3 December 2019
Meddelanden
777
Mottagna reaktioner
395
Poäng
497
Via kundtjänst menar du? Har fått så olika svar där kontra här så vettetusan om det skulle göra mig klokare. Det hela slutar ju med omprövning oavsett och det är ju endast där jag får konkret beslut tänker jag...?
Att ompröva lägre pga att a-kassedagar tar slut kan väl inte vara något ovanligt, det är ju att jag ska börja plugga som verkar ligga mig till last men behöver man ens uppge det? Mitt inledandebeslut var ursprungligen som helt arbetslös.
Jo jag vet att man får hundra olika svar hos kundtjänst men det kan ju inte skada att fråga ett par ggr.. Har man inte räknat med i beslutet redan att dagarna tar slut under skuldsaneringstiden?
 

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
963
Mottagna reaktioner
520
Poäng
577
Jo jag vet att man får hundra olika svar hos kundtjänst men det kan ju inte skada att fråga ett par ggr.. Har man inte räknat med i beslutet redan att dagarna tar slut under skuldsaneringstiden?
Ja och nej. Inledandebeslutet grundade sig på heltidsarbetslös och då hade jag nästan 3 år i a-kassedagar och nollplan. Under tiden fick jag jobb och meddelade detta, beslutet ändrades med ny inkomst men planen för a-kassans tid ligger kvar i beslutet.
Dock får man bara kombinera jobb och a-kassa i max 60 veckor oavsett hur många dagar man har. Därefter måste jag antingen säga upp mig själv eller avstå akassa.
Sedan beslutet har jag även beviljats omvårdnadsbidrag för ett barns funktionsnedsättning och kommer förmodligen inte kunna/är berättigad till att inte arbeta mer än 75% fram till 2026, samtidigt som skuldsaneringens slut. Hur jag än vrider på det blir betalplanen noll och vill väl försöka göra det bästa av det.
 
Senast ändrad:

Idapida

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
30 September 2017
Meddelanden
143
Mottagna reaktioner
50
Poäng
157
Hej på er! Länge sen man va här nu. Det som har hänt under senaste året är att jag omskolat mig, hade inget val pga min diagnos. Omskola sig eller förtidspension och mitt val var enkelt.
Har utmätning fortfarande och ska ansöka om skuldsanering för fjärde gången inom de närmaste dagarna. Känner hur hjärtklappningen sakta kommer tillbaka.
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 911
Poäng
1 247
Hej på er! Länge sen man va här nu. Det som har hänt under senaste året är att jag omskolat mig, hade inget val pga min diagnos. Omskola sig eller förtidspension och mitt val var enkelt.
Har utmätning fortfarande och ska ansöka om skuldsanering för fjärde gången inom de närmaste dagarna. Känner hur hjärtklappningen sakta kommer tillbaka.
Lycka till!
 

isis

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
25 April 2012
Meddelanden
196
Mottagna reaktioner
37
Poäng
147
Är det någon som vet vad som händer efter att betalplanen är slut men skuldsaneringen är kvar.
Jag har en plan där jag ska betala i 3 år.
Men försöker hitta info om vad som händer efter dessa 3 år. I nuläget har jag en ganska hög hyra men när skuldsaneringen är klar skulle jag gärna vilja byta boende och få ner den, har även planer på att flytta ihop med min kille.
Självklart så får man ju en bättre ekonomi när skuldsaneringen är klar och man inte betalar längre.
Men kan då borgenärerna överklaga? (då kan dom ju alltid göra det efter att man inte betalar längre)
Ska man anmäla om man får bättre ekonomi efter att betalplanen är klar? Att jag får betalplan på 3 år är ju för att jag har ett minderårigt barn och det kommer jag ha i fyra år till.
Känns som det inte går att läsa sig till någon info om vad som gäller efter dessa tre år.
 

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
963
Mottagna reaktioner
520
Poäng
577
Är det någon som vet vad som händer efter att betalplanen är slut men skuldsaneringen är kvar.
Jag har en plan där jag ska betala i 3 år.
Men försöker hitta info om vad som händer efter dessa 3 år. I nuläget har jag en ganska hög hyra men när skuldsaneringen är klar skulle jag gärna vilja byta boende och få ner den, har även planer på att flytta ihop med min kille.
Självklart så får man ju en bättre ekonomi när skuldsaneringen är klar och man inte betalar längre.
Men kan då borgenärerna överklaga? (då kan dom ju alltid göra det efter att man inte betalar längre)
Ska man anmäla om man får bättre ekonomi efter att betalplanen är klar? Att jag får betalplan på 3 år är ju för att jag har ett minderårigt barn och det kommer jag ha i fyra år till.
Känns som det inte går att läsa sig till någon info om vad som gäller efter dessa tre år.
Jag håller med och undrar också. Vad jag förstått på en tidigare skribent här så gick hens lön upp 9000:- år 3 av 5 och gjorde omprövning, med 3-årig betalplan och ca 6 mån kvar av betalplanen. Den omprövningen avslogs med motiveringen att det inte fanns grund för att betalplanen skulle förlängas.
Vet faktiskt inte vad som isf skulle vara grund till det.
 

Guilty_99

V.I.P
Poäng: 437
Blev medlem
26 Juni 2020
Meddelanden
476
Mottagna reaktioner
290
Poäng
437
Jag håller med och undrar också. Vad jag förstått på en tidigare skribent här så gick hens lön upp 9000:- år 3 av 5 och gjorde omprövning, med 3-årig betalplan och ca 6 mån kvar av betalplanen. Den omprövningen avslogs med motiveringen att det inte fanns grund för att betalplanen skulle förlängas.
Vet faktiskt inte vad som isf skulle vara grund till det.
9000:- om året?
Det ger en varaktig ökning med endast 750:-/månad vilket inte uppfyller kraven för omprövning.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp