• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

babygirl78

Kunnig medlem
Poäng: 216
Blev medlem
8 Mars 2021
Meddelanden
228
Mottagna reaktioner
74
Poäng
216
Jag kommer inte se så mycket där eftersom dom flesta skulder inte hade hunnit nå kfm ens , har endast ett skuld saldo på 13.000kr ca vilket känns konstigt när skuldberget är över miljonen , sen är det några som är fastställda men står ej under skulder.
Oavsett så är det inget jag inte känner igen utan alla finns med i min betalplan för saneringen så jag blickar framåt 4,5 år kvar
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Sulanbulan

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
19 April 2020
Meddelanden
507
Mottagna reaktioner
376
Poäng
487
Jag kommer inte se så mycket där eftersom dom flesta skulder inte hade hunnit nå kfm ens , har endast ett skuld saldo på 13.000kr ca vilket känns konstigt när skuldberget är över miljonen , sen är det några som är fastställda men står ej under skulder.
Oavsett så är det inget jag inte känner igen utan alla finns med i min betalplan för saneringen så jag blickar framåt 4,5 år kvar

Var samma här. En del skulder som ej "hunnit" komma in, en del som låg och väntade på utslag och några som gått så långt så jag hade fått ett skuldsalo.
Men då kan du kolla när dina 13k försvinner från ditt skuldsaldo så kan du korka upp skumpan! :)
 

babygirl78

Kunnig medlem
Poäng: 216
Blev medlem
8 Mars 2021
Meddelanden
228
Mottagna reaktioner
74
Poäng
216
Var samma här. En del skulder som ej "hunnit" komma in, en del som låg och väntade på utslag och några som gått så långt så jag hade fått ett skuldsalo.
Men då kan du kolla när dina 13k försvinner från ditt skuldsaldo så kan du korka upp skumpan! :)
Ser så fram emot det ;)
 

isis

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
25 April 2012
Meddelanden
196
Mottagna reaktioner
37
Poäng
147
Är det någon som vet vad som händer efter att betalplanen är slut men skuldsaneringen är kvar.
Jag har en plan där jag ska betala i 3 år.
Men försöker hitta info om vad som händer efter dessa 3 år. I nuläget har jag en ganska hög hyra men när skuldsaneringen är klar skulle jag gärna vilja byta boende och få ner den, har även planer på att flytta ihop med min kille.
Självklart så får man ju en bättre ekonomi när skuldsaneringen är klar och man inte betalar längre.
Men kan då borgenärerna överklaga? (då kan dom ju alltid göra det efter att man inte betalar längre)
Ska man anmäla om man får bättre ekonomi efter att betalplanen är klar? Att jag får betalplan på 3 år är ju för att jag har ett minderårigt barn och det kommer jag ha i fyra år till.
Känns som det inte går att läsa sig till någon info om vad som gäller efter dessa tre år.
Skrev och frågade KFM och fick detta i min mening luddiga svar.


En skuldsanering pågår i 5 år. Om du har en betalplan på 3 år så har du därmed 2 år med skuldsanering men utan betalplan.
Därmed så spelar det ungen roll om du får löneökning under år 4 och 5.
Jag vill dock vara tydlig med att det i vissa delar finns osäkerheter i detta. Anledningen till att en betalplan förkortas är att barnen inte ska behöva leva i fattigdom under stor del av deras barndom. OM en förbättring skulle ske av annan anledning än vanliga inkomstökningar så KAN det finnas anledning att ändra betalplanen trots tidigare förkortning.

Jag tänker då på ett större arv eller annan engångsökning. Det saknas tillräckligt med vägledande rättsfall för att svara på denna fråga med absolut säkerhet.
Men för normala löneökningar under år 4 och 5 så kommer inte betalplanen ändras.

Löneökning är ju en sak, men min tanke är ju att dra ner min hyra som är väldigt hög (det borde väl dock funka inom ramen av löneökning tänker jag) Att flytta ihop kan jag väl dock glömma de närmast fyra åren :-(
 

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
963
Mottagna reaktioner
520
Poäng
577
Skrev och frågade KFM och fick detta i min mening luddiga svar.


En skuldsanering pågår i 5 år. Om du har en betalplan på 3 år så har du därmed 2 år med skuldsanering men utan betalplan.
Därmed så spelar det ungen roll om du får löneökning under år 4 och 5.
Jag vill dock vara tydlig med att det i vissa delar finns osäkerheter i detta. Anledningen till att en betalplan förkortas är att barnen inte ska behöva leva i fattigdom under stor del av deras barndom. OM en förbättring skulle ske av annan anledning än vanliga inkomstökningar så KAN det finnas anledning att ändra betalplanen trots tidigare förkortning.

Jag tänker då på ett större arv eller annan engångsökning. Det saknas tillräckligt med vägledande rättsfall för att svara på denna fråga med absolut säkerhet.
Men för normala löneökningar under år 4 och 5 så kommer inte betalplanen ändras.

Löneökning är ju en sak, men min tanke är ju att dra ner min hyra som är väldigt hög (det borde väl dock funka inom ramen av löneökning tänker jag) Att flytta ihop kan jag väl dock glömma de närmast fyra åren :-(
Varför kan ni inte flytta ihop menar du? :)
 

isis

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
25 April 2012
Meddelanden
196
Mottagna reaktioner
37
Poäng
147
Varför kan ni inte flytta ihop menar du? :)
Känns ju inte så roligt om man då plötsligt måste betala igen fast man trodde det var klart. Har ingen lust att min kille ska behöva stå för mina skulder heller om det räknas om. Och ett annat jobbigt scenario är ju om skuldsaneringen hävs för att min ekonomi ändras.
 

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
963
Mottagna reaktioner
520
Poäng
577
Alltså nu kanske det blir moralisk pajkastning här, och jag kan ta det, men jag som går i studera-tankar har reflekterat över det här med Csn.
Nu har jag i dagsläget ett halvtidsjobb som jag isf tänkt ha kvar och kombinera med heltidsstudier. Var in och kikade på planen för csn och jag skulle kunna ha ett maxlån med bidrag och arbeta halvtid, vilket ger en inkomst på 27 000:-/mån som jag förstått inte ses som inkomst.
Skulle jag lägga undan 10tkr per månad under 30 månader/3 års studietid ger det i teorin ett ”sparande” på 300tkr med ett väldigt förmånligt lån på 380tkr, en bra utbildning, har kunnat levt ok under saneringen och har en slant att tex lägga in i en bostad när saneringen är över istället för ett vanligt bolån. Eller har jag en tankevurpa här någonstans?
 

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
963
Mottagna reaktioner
520
Poäng
577
Känns ju inte så roligt om man då plötsligt måste betala igen fast man trodde det var klart. Har ingen lust att min kille ska behöva stå för mina skulder heller om det räknas om. Och ett annat jobbigt scenario är ju om skuldsaneringen hävs för att min ekonomi ändras.
Ah, fast som du själv skrev är det mycket orimligt att den skulle hävas så länge du omprövar själv, oavsett ändringarna.
 

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 713
Mottagna reaktioner
1 717
Poäng
1 177
Alltså nu kanske det blir moralisk pajkastning här, och jag kan ta det, men jag som går i studera-tankar har reflekterat över det här med Csn.
Nu har jag i dagsläget ett halvtidsjobb som jag isf tänkt ha kvar och kombinera med heltidsstudier. Var in och kikade på planen för csn och jag skulle kunna ha ett maxlån med bidrag och arbeta halvtid, vilket ger en inkomst på 27 000:-/mån som jag förstått inte ses som inkomst.
Skulle jag lägga undan 10tkr per månad under 30 månader/3 års studietid ger det i teorin ett ”sparande” på 300tkr med ett väldigt förmånligt lån på 380tkr, en bra utbildning, har kunnat levt ok under saneringen och har en slant att tex lägga in i en bostad när saneringen är över istället för ett vanligt bolån. Eller har jag en tankevurpa här någonstans?
Man får väl bara tjäna en viss summa/halvår när man studerar?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp