• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 007
Mottagna reaktioner
6 181
Poäng
3 937
Alltså förlåt, med risk för att bli kritiserad måste jag ändå få skriva det här.

Jag har läst den här tråden från första inlägget till sista och gång på gång har personer skickat in om omprövning för mindre belopp och inget har förändrats.
Jag minns att det är runt 3-4000 netto i stadigvarande inkomst som gäller för omprövning och runt 20-30.000 i engångssumma (utöver slutlön) sa min handläggare när min sanering vann laga kraft för lite mer än ett år sen.

För större summor kan jag förstå oron men för några hundra i månaden?
Sen undrar folk varför det är sån sjuk väntetid på omprövning till och från...
Jag blir faktiskt ärligt förundrad över tankegångarna hos vissa ibland.
Håller med Dig fullständigt i Ditt resonemang.
Jag anser precis som Du att många är ”onödigt oroliga”.
Jag har all respekt för att man inte vill äventyra sin skuldsanering, sitt livs chans att få börja om, men som sagt, en hel del är som sagt, onödigt oroliga !

Sedan KF uppdaterade sin hemsida, så har även ytterligare förtydliganden gjorts inom inte minst skäl för omprövning. Man bör gå in där och läsa på… :)
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

lex

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
31 Januari 2019
Meddelanden
1 011
Mottagna reaktioner
611
Poäng
637
Du ska betala varje månad i 5 år (utom de 2 betalfria varje år då)
Det är inte en pott som ska fyllas, utan det är betalningar som ska ske varje vid varje tillfälle, meningen är som del i en ekonomisk rehabilitering att man ska lära sig att betala räkningar vid rätt tidpunkt.

Får du ihop allt och kan betala in direkt är ju jättebra, då kan du begära om prövning så får du en stor engångsbetalning och får fortsätta med månadsvisa betalningar sedan efter igen.

säg att jag kommer få ett arv innan tiden är slut och begär omprövning och skulden blir betald till 100% med dem pengarna, blir det då 0:- att betala resten av saneringen?

förstår det som att saneringen inte avslutas om man själv begär omprövning.

arvet räcker inte om saneringen avslutas och de ackumulerade räntorna läggs på också…
 

lazytrack

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
24 Augusti 2020
Meddelanden
472
Mottagna reaktioner
307
Poäng
477
Nä det kan jag hålla med om, hade inte jag haft bostadsbidrag som krånglat till det hade beslutet känts lättare.
Och det blir ju lite paradoxalt, hade riktlinjerna varit mer exakt och tydliga hade ju folk sluppit ringa och ta tid från andra ärenden.
Inte ens skuldsaneringslagen känns jättetydlig och finns ju flera exempel här på att den kan tolkas olika.

Såååå med det sagt ringde jag en tredje gång till en handläggare och fick ett tredje svar (OCH Försäkringskassan, jag är en vilde jag vet), och ber med det på förhand om ursäkt till den som får beslut på måndag istället för igår, det var nog mitt samtal som var orsak till att det kom en dag för sent… ;)
Haha älskar din teasning :faceheart:
Lycka till, skriv gärna vid svar hur utfallet blev. Sjukt märkligt att få så många olika svar till höger och vänster...

Håller med Dig fullständigt i Ditt resonemang.
Jag anser precis som Du att många är ”onödigt oroliga”.
Jag har all respekt för att man inte vill äventyra sin skuldsanering, sitt livs chans att få börja om, men som sagt, en hel del är som sagt, onödigt oroliga !

Sedan KF uppdaterade sin hemsida, så har även ytterligare förtydliganden gjorts inom inte minst skäl för omprövning. Man bör gå in där och läsa på… :)
Ska in och kolla vid tillfälle, tack för heads up! ^^:face3hearts:
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
säg att jag kommer få ett arv innan tiden är slut och begär omprövning och skulden blir betald till 100% med dem pengarna, blir det då 0:- att betala resten av saneringen?

förstår det som att saneringen inte avslutas om man själv begär omprövning.

arvet räcker inte om saneringen avslutas och de ackumulerade räntorna läggs på också…
Så bör det bli.
 

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
963
Mottagna reaktioner
520
Poäng
577
Haha särskilt orolig är jag inte, för egen del handlar det mest om strategi och att ligga steget före… och att med lite flyt få behålla ev överskott.
 

Kalle8888

V.I.P
Poäng: 367
Blev medlem
24 Mars 2021
Meddelanden
458
Mottagna reaktioner
176
Poäng
367
Ska det räknas på något slags schablonbelopp av resekostnad vid skuldsanering? Eller ska det vara det faktiska beloppet?
 

Kalle8888

V.I.P
Poäng: 367
Blev medlem
24 Mars 2021
Meddelanden
458
Mottagna reaktioner
176
Poäng
367
tackar!

ja jag fick ju avslag på min sanering, men har överklagat. Men hur blir det nu, kommer utmätning påbörjas direkt igen?
Eller avvaktas det
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp