• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

lex

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
31 Januari 2019
Meddelanden
1 011
Mottagna reaktioner
611
Poäng
637
Alltså förlåt, med risk för att bli kritiserad måste jag ändå få skriva det här.

Jag har läst den här tråden från första inlägget till sista och gång på gång har personer skickat in om omprövning för mindre belopp och inget har förändrats.
Jag minns att det är runt 3-4000 netto i stadigvarande inkomst som gäller för omprövning och runt 20-30.000 i engångssumma (utöver slutlön) sa min handläggare när min sanering vann laga kraft för lite mer än ett år sen.

För större summor kan jag förstå oron men för några hundra i månaden?
Sen undrar folk varför det är sån sjuk väntetid på omprövning till och från...
Jag blir faktiskt ärligt förundrad över tankegångarna hos vissa ibland.

Beror nog mycket på hur mycket man betalar redan, har ökat min inkomst så att i princip är på gränsen för överprövning, men betalar redan 17000 i månaden. Har haft flera borgenärer som tagit upplysning på mig, men ingen som begärt överprövning. Kan tänka mig däremot att borgenärerna skickar in till fogden om man har ett "nollbeslut" och ökar sin inkomst med flera tusen i månaden.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

lazytrack

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
24 Augusti 2020
Meddelanden
472
Mottagna reaktioner
307
Poäng
477
Beror nog mycket på hur mycket man betalar redan, har ökat min inkomst så att i princip är på gränsen för överprövning, men betalar redan 17000 i månaden. Har haft flera borgenärer som tagit upplysning på mig, men ingen som begärt överprövning. Kan tänka mig däremot att borgenärerna skickar in till fogden om man har ett "nollbeslut" och ökar sin inkomst med flera tusen i månaden.
Fast det är ju en helt annan sak, har du nollplan och sen börjar jobba och får en högre inkomst är det ju självklart du omprövar...
Jag syftar mer på de som betalar flera tusen och får en högre inkomst på typ 1000 kr netto. Det kommer inte bli någon förändrad betalplan, det kan man räkna ut med arslet och en krita. Så varför skicka in ansökan så det tar längre tid för någon annan som faktiskt är i större behov av omprövning för att hen tex blivit av med jobbet...

Jag bytte jobb förra månaden, fick en slutlön på strax över 50 brutto. Efter skatt osv så fick jag ut ca. 10 mer i netto, jag gjorde ingen omprövning då jag vet att det inte kommer bli någon förändrad betalplan då all info som finns talar emot det.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Jag fick höra av min första handläggare att jag skulle kontakta henne ifall jag fick över 20’000:- i engångssumma.
Vad skulle poängen vara med det? Efter beslutet gör ju handläggaren absolut ingenting med ärendet oavsett hur mycket folk ringer
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Alltså förlåt, med risk för att bli kritiserad måste jag ändå få skriva det här.

Jag har läst den här tråden från första inlägget till sista och gång på gång har personer skickat in om omprövning för mindre belopp och inget har förändrats.
Jag minns att det är runt 3-4000 netto i stadigvarande inkomst som gäller för omprövning och runt 20-30.000 i engångssumma (utöver slutlön) sa min handläggare när min sanering vann laga kraft för lite mer än ett år sen.

För större summor kan jag förstå oron men för några hundra i månaden?
Sen undrar folk varför det är sån sjuk väntetid på omprövning till och från...
Jag blir faktiskt ärligt förundrad över tankegångarna hos vissa ibland.

Det kommer in många omprövningar och det är inte jättemånga som handlägger dessa, sen är det ga ska mycket tid i telefon om omprövningarna, folk som ringer och undrar saker, den tiden går ju inte använda till beslutande..
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Ok, förlåt, hon sade väl att jag skulle kontakta KF då och inte henne personligen.

Ingen poäng att kontakta heller, det är bara en omprövning som kan ge definitivt besked i frågan.
 

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
963
Mottagna reaktioner
520
Poäng
577
Alltså förlåt, med risk för att bli kritiserad måste jag ändå få skriva det här.

Jag har läst den här tråden från första inlägget till sista och gång på gång har personer skickat in om omprövning för mindre belopp och inget har förändrats.
Jag minns att det är runt 3-4000 netto i stadigvarande inkomst som gäller för omprövning och runt 20-30.000 i engångssumma (utöver slutlön) sa min handläggare när min sanering vann laga kraft för lite mer än ett år sen.

För större summor kan jag förstå oron men för några hundra i månaden?
Sen undrar folk varför det är sån sjuk väntetid på omprövning till och från...
Jag blir faktiskt ärligt förundrad över tankegångarna hos vissa ibland.
Jag känner mig träffad :D
Eftersom jag är en av dem du nämner med några få hundra, även om det blir lite taget ur sitt sammanhang.
Och jag fattar poängen, däremot så stämmer inte grejen med den magiska gränsen 3-4tkr för mig, mitt beslut ändrades pga ynka +1000:-/mån. Och jag tänker inte avstå att ompröva med hänsyn av andras behov, dels för att jag förmodligen är egoistisk och vill inte riskera hävning och dels för att det inte heller är mitt ansvar att KFM isf är underbemannade.
 

lex

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
31 Januari 2019
Meddelanden
1 011
Mottagna reaktioner
611
Poäng
637
Fast det är ju en helt annan sak, har du nollplan och sen börjar jobba och får en högre inkomst är det ju självklart du omprövar...
Jag syftar mer på de som betalar flera tusen och får en högre inkomst på typ 1000 kr netto. Det kommer inte bli någon förändrad betalplan, det kan man räkna ut med arslet och en krita. Så varför skicka in ansökan så det tar längre tid för någon annan som faktiskt är i större behov av omprövning för att hen tex blivit av med jobbet...

Jag bytte jobb förra månaden, fick en slutlön på strax över 50 brutto. Efter skatt osv så fick jag ut ca. 10 mer i netto, jag gjorde ingen omprövning då jag vet att det inte kommer bli någon förändrad betalplan då all info som finns talar emot det.

Precis det jag menade. hade aldrig skickat in om omprövning för några tusenlappar...
 

lazytrack

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
24 Augusti 2020
Meddelanden
472
Mottagna reaktioner
307
Poäng
477
Jag känner mig träffad :D
Eftersom jag är en av dem du nämner med några få hundra, även om det blir lite taget ur sitt sammanhang.
Och jag fattar poängen, däremot så stämmer inte grejen med den magiska gränsen 3-4tkr för mig, mitt beslut ändrades pga ynka +1000:-/mån. Och jag tänker inte avstå att ompröva med hänsyn av andras behov, dels för att jag förmodligen är egoistisk och vill inte riskera hävning och dels för att det inte heller är mitt ansvar att KFM isf är underbemannade.
Var inte direkt menat mot dig om än det var din undran som väckte tanken på nytt :p
Jag förstår oron över hävning men mig veterligen krävs det att man hoppar betalningarna 4 månader eller mer, alternativt att man vinner en saftig summa pengar/får en riktigt hög löneförhöjning som man ignorerar att delge kfm. Annars är det förlängning av betalplan som gäller vilket i sig inte heller är särskilt kul förstås.

Fattar inte varför kfm inte bara skriver svart på vitt på sin hemsida exakt vad som gäller, spekulationerna blir många som det är nu....
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp