• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
963
Mottagna reaktioner
520
Poäng
577
Nu har jag fått ett beslut om utbetalning retroaktivt från Försäkringskassan, engångsbelopp á 8500:- och har tänkt begära omprövning.
Har någon fått behålla liknande belopp?
Räknar jag ut ökningen på året är det ca 700:-/mån och kanske inte kräver omprövning?
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 007
Mottagna reaktioner
6 181
Poäng
3 937
Nu har jag fått ett beslut om utbetalning retroaktivt från Försäkringskassan, engångsbelopp á 8500:- och har tänkt begära omprövning.
Har någon fått behålla liknande belopp?
Räknar jag ut ökningen på året är det ca 700:-/mån och kanske inte kräver omprövning?
Det står tydligt på många ställen att det skall vara en stadigvarande ökning om mellan 4-5000kr/mån för att det ska anses vara fog för omprövning!
Alternativt ett större arv, vinst etc.
 

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
963
Mottagna reaktioner
520
Poäng
577
Det står tydligt på många ställen att det skall vara en stadigvarande ökning om mellan 4-5000kr/mån för att det ska anses vara fog för omprövning!
Alternativt ett större arv, vinst etc.
Mm jag vet, därav min undran. Du hade inte begärt omprövning alltså…?
Står verkligen i valet och kvalet. Även om en borgenär kollar årsinkomsten så har den ”bara” ökat med 500:-/mån i år. Vilket motsäger infon jag fått i mitt beslut om en stadigvarande ökning på +4000:-.

Men. Ringde nyss till Kundservice på KFM för att rådfråga och hon kollade med flera handläggare och menade att omprövning var bäst för min egen skull om en borgenär skulle begära upplysning. Men sannolikheten för att en aktör agerar på +500:-/mån är kanske inte så stor…?
Jag ”vet” såklart att det säkraste sättet är att ompröva, samtidigt som det krasst sagt känns onödigt om jag får betala in det överflödigt så att säga.
 

Guilty_99

V.I.P
Poäng: 437
Blev medlem
26 Juni 2020
Meddelanden
476
Mottagna reaktioner
290
Poäng
437
Mm jag vet, därav min undran. Du hade inte begärt omprövning alltså…?
Står verkligen i valet och kvalet. Även om en borgenär kollar årsinkomsten så har den ”bara” ökat med 500:-/mån i år. Vilket motsäger infon jag fått i mitt beslut om en stadigvarande ökning på +4000:-.

Men. Ringde nyss till Kundservice på KFM för att rådfråga och hon kollade med flera handläggare och menade att omprövning var bäst för min egen skull om en borgenär skulle begära upplysning. Men sannolikheten för att en aktör agerar på +500:-/mån är kanske inte så stor…?
Jag ”vet” såklart att det säkraste sättet är att ompröva, samtidigt som det krasst sagt känns onödigt om jag får betala in det överflödigt så att säga.
Jag får en liten julbonus från jobbet och kontaktade KFM och fick samma svar.
Så för att vara på den säkra sidan så gjorde jag en omprövning. Vill inte riskera något...
Väntar med spänning på besked!
 

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
963
Mottagna reaktioner
520
Poäng
577
Fan nu ringde jag Kundtjänst igen, ny handläggare, och frågade istället denna gång inför omprövning för framtida ökning om 500:-/mån. Hennes svar var ett tydligt nej, det låga beloppet behöver du inte ansöka omprövning för. Hon sade också att det retroaktiva slås ut per månad så inte heller där behövs omprövning, 4000:- är riktlinjen för stadigvarande ökning.
Jaha.
 
Senast ändrad:

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
963
Mottagna reaktioner
520
Poäng
577
Jag får en liten julbonus från jobbet och kontaktade KFM och fick samma svar.
Så för att vara på den säkra sidan så gjorde jag en omprövning. Vill inte riskera något...
Väntar med spänning på besked!
Jag vill inte heller riskera något, men vill heller inte betala in extra i onödan… Kul med julbonus! Hur mycket fick du/begärde omprövning för? :) Om jag får fråga.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Mm jag vet, därav min undran. Du hade inte begärt omprövning alltså…?
Står verkligen i valet och kvalet. Även om en borgenär kollar årsinkomsten så har den ”bara” ökat med 500:-/mån i år. Vilket motsäger infon jag fått i mitt beslut om en stadigvarande ökning på +4000:-.

Men. Ringde nyss till Kundservice på KFM för att rådfråga och hon kollade med flera handläggare och menade att omprövning var bäst för min egen skull om en borgenär skulle begära upplysning. Men sannolikheten för att en aktör agerar på +500:-/mån är kanske inte så stor…?
Jag ”vet” såklart att det säkraste sättet är att ompröva, samtidigt som det krasst sagt känns onödigt om jag får betala in det överflödigt så att säga.
En klumpsumma behandlas nog annorlunda än inkomstökning så det är bättre att ompröva.
 

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
963
Mottagna reaktioner
520
Poäng
577
Är ju så ”speciellt” i mitt fall eftersom jag också har bostadsbidrag. Så även om jag får 11000:- utbetalt för omvårdnadsbidrag så uppstår med det en skuld på 3000:- för återbetalning av bostadsbidrag. Sånt som borgenärer kanske inte ser.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 007
Mottagna reaktioner
6 181
Poäng
3 937
En klumpsumma behandlas nog annorlunda än inkomstökning så det är bättre att ompröva.
Förvisso, men det står att läsa en STÖRRE vinst, ett större arv, etc…
Kan på ingalunda villkor tro att ett engångsbelopp om 8500kr skulle leda till att att beslut ändras… Bara dumheter !
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp