• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 938
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Men någon på myndigheten måste väl kunna utreda de bedrägerier han utsätter oskyldiga för? Hur kan det vara lagligt att belägga människor med skulder som inte finns?
Bedrägerier utreds av polisen, inte kronofogden.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 707
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 140
Mottagna reaktioner
2 525
Poäng
1 707
Genom avtalet man signerade när man gjorde ansökan som jag förstått det
Därom råder det tveksamheter, han har ändrat villkoren massor av gånger i efterhand och har vid anmodan i rätten inte kunnat visa upp något tidigare, men vem vet vad han förfalskar.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 938
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Därom råder det tveksamheter, han har ändrat villkoren massor av gånger i efterhand och har vid anmodan i rätten inte kunnat visa upp något tidigare, men vem vet vad han förfalskar.

Det är ju lite konstigt att ingen sökt upp personen vid det här laget..
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Jag har sparat alla papper från alla lånen och innan jag släppte allting så skrev jag även ner summan för alla lån för just den dagen och vad räntan låg på.
Dessa satte jag in i en pärm + alla papper som damp ner i brevlådan från både lånebolagen och inkasso. :) Så har stenkoll på vilka man är skyldig.

Så blir spännande att höra vad som kan ha "felat".
Återkoppla gärna när du pratat med dom.
 

Ninna245

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
3 December 2019
Meddelanden
777
Mottagna reaktioner
395
Poäng
497
Bedrägerier utreds av polisen, inte kronofogden.
Självklart, men det ska väl utredas av er när en borgenär (som inte är en borgenär) försöker lura till sig pengar. Precis som att en skuldsaneringsansökan ska utredas måste väl felaktiga uppgifter om lån kunna utredas. Eller kan alltså vem som helst helt sonika anmäla påhittade skulder hos er och få del av skuldsaneringar och ni rycker på axlarna och säger ”absolut, kom med här”?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 938
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Självklart, men det ska väl utredas av er när en borgenär (som inte är en borgenär) försöker lura till sig pengar. Precis som att en skuldsaneringsansökan ska utredas måste väl felaktiga uppgifter om lån kunna utredas. Eller kan alltså vem som helst helt sonika anmäla påhittade skulder hos er och få del av skuldsaneringar och ni rycker på axlarna och säger ”absolut, kom med här”?
I en skuldsanering kan dom besluta att inte ta med skulder som är uppenbart ogrundade tror jag det kallas. Hur det utreds vet jag inte. Har han tex ett utslag eller något signerat avtal så är det nog kanske fortfarande ogrundat men kanske inte uppenbart.

Vid verkställighet utreds inte om skulder är korrekta eller ej, det finns inte lagstöd för det då. Det är upp till gäldenären att invända om hen tycker något är fel, då kan en begränsad utredning göras.
Annars är det vid betalningsföreläggande man ska agera, innan utslag.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp