• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 007
Mottagna reaktioner
6 181
Poäng
3 937
Hennes inkomst påverkas inte alls. Hon kommer nog i praktiken att gå ta ett större grepp om era gemensamma kostnader
Beroende på deras inkomster… Har Dom samma inkomster, så fördelas det ju 50/50…
Som i mitt fall där min sambo efter jobb reseavdrag ligger med samma inkomst som mig. När KF då beräknade våra gemensamma kostnader, så blev det en fördelning om 50% lika…
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 007
Mottagna reaktioner
6 181
Poäng
3 937
Hur fungerade den ”gamla” jämfört med den som är nu?

Med den gamla skuldsaneringen, så har man inga betalfria månader!
Man betalar även själv in till alla borgenärer månadsvis, vilket självklart kan vara svårt om man har många olika borgenärer…
Kan tänka mig att detta är ångestframkallande att risken finns att man gör något fel gällande alla inbetalningar man själv skall hantera. Säkerligen har man fått listor av KF att följa med olika belopp, etc, men som sagt, risken att de kan bli fel vid alla olika betalningar är nog ytterst obehagligt… Inte minst då man vet att en borgenär då direkt kan gå in och söka upphävning alternativt förlängning av skuldsaneringen vid ett ”felsteg”.
 

Kalle8888

V.I.P
Poäng: 367
Blev medlem
24 Mars 2021
Meddelanden
458
Mottagna reaktioner
176
Poäng
367
Med den gamla skuldsaneringen, så har man inga betalfria månader!
Man betalar även själv in till alla borgenärer månadsvis, vilket självklart kan vara svårt om man har många olika borgenärer…
Kan tänka mig att detta är ångestframkallande att risken finns att man gör något fel gällande alla inbetalningar man själv skall hantera. Säkerligen har man fått listor av KF att följa med olika belopp, etc, men som sagt, risken att de kan bli fel vid alla olika betalningar är nog ytterst obehagligt… Inte minst då man vet att en borgenär då direkt kan gå in och söka upphävning alternativt förlängning av skuldsaneringen vid ett ”felsteg”.
Tack för svar.
Ok, nä vilken skillnad mot vad som gäller nu. Att bara behöva betala in en summa varje månad så och ha dessa två betalningsfria månader.

bara att slippa behöva se raden ”utmätning” på lönespecen är ju sjukt skönt. Ja det hade alltså inget med den gamla att göra, bara för skuldsanering generellt
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Beroende på deras inkomster… Har Dom samma inkomster, så fördelas det ju 50/50…
Som i mitt fall där min sambo efter jobb reseavdrag ligger med samma inkomst som mig. När KF då beräknade våra gemensamma kostnader, så blev det en fördelning om 50% lika…

Jaha

Jag tror att sambon i praktiken kommer få ta större ansvar för de gemensamma kostnaderna i hushållet
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
3 086
Mottagna reaktioner
1 967
Poäng
1 307
Med den gamla skuldsaneringen, så har man inga betalfria månader!
Man betalar även själv in till alla borgenärer månadsvis, vilket självklart kan vara svårt om man har många olika borgenärer…
Kan tänka mig att detta är ångestframkallande att risken finns att man gör något fel gällande alla inbetalningar man själv skall hantera. Säkerligen har man fått listor av KF att följa med olika belopp, etc, men som sagt, risken att de kan bli fel vid alla olika betalningar är nog ytterst obehagligt… Inte minst då man vet att en borgenär då direkt kan gå in och söka upphävning alternativt förlängning av skuldsaneringen vid ett ”felsteg”.
Dessutom började tiden inte ticka vid inledande utan vid beslut. Och listorna över vem som skulle ha betalt stämde bara tills bolagen sålde skulderna vidare och man fick ett litet brev att nu skulle man betala till bolag x istället.
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
3 086
Mottagna reaktioner
1 967
Poäng
1 307
Jaha

Jag tror att sambon i praktiken kommer få ta större ansvar för de gemensamma kostnaderna i hushållet
Som sagt, beror ju på de enskilda individerna. Jag tex fick fortsätta ta allt ansvar för de gemensamma kostnaderna.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Tack för svar.
Ok, nä vilken skillnad mot vad som gäller nu. Att bara behöva betala in en summa varje månad så och ha dessa två betalningsfria månader.

bara att slippa behöva se raden ”utmätning” på lönespecen är ju sjukt skönt. Ja det hade alltså inget med den gamla att göra, bara för skuldsanering generellt

Den gamla skuldsaneringen hade ett större inslag av ekonomisk rehabilitering, att lära sig betala till rätt ställe med rätt belopp osv.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 007
Mottagna reaktioner
6 181
Poäng
3 937
Jaha

Jag tror att sambon i praktiken kommer få ta större ansvar för de gemensamma kostnaderna i hushållet

Förstår inte hur Du resonerar nu? I vårt fall är det inte så iallafall…
Det står väl i relation till vad man tjänar?
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Förstår inte hur Du resonerar nu? I vårt fall är det inte så iallafall…
Det står väl i relation till vad man tjänar?
Det är nog det han menar att sambon tjänar mer och i och med det så större ansvar/del att betala.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Förstår inte hur Du resonerar nu? I vårt fall är det inte så iallafall…
Det står väl i relation till vad man tjänar?

Om en i ett hushåll har löneutmätning eller skuldsanering och den andra har inkomst och inte skuldsanering eller löneutmätning så blir det nog ganska ofta att den som har lönen ograverad kommer stå för mer av det gemensamma. Proportioneringen får bara full effekt om bägge har skuldsanering eller löneutmätning
 
  • Gilla
Reaktioner: Mea
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp