• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

EVNA

Viktig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
2 Juli 2020
Meddelanden
72
Mottagna reaktioner
43
Poäng
147
Lycka till! Min man ansökte 28e april så han väntar. Hoppas att han med får sitt samtal snart.
Jag ansökte 20/4 så han borde vara på g riktigt snart - och tack!! Fick sms:et 11.50 och han har inte ringt än så jag håller på att gå under av nervositet
 
  • Gilla
Reaktioner: Mea
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Felicia_H

Medlem
Poäng: 87
Blev medlem
8 Januari 2021
Meddelanden
19
Mottagna reaktioner
21
Poäng
87
Hej!

Tänkte berätta om mina förutsättningar, som idag ledde till avslag på min ansökan. Kanske kan det hjälpa någon annan som sitter i samma situation som mig.=)

Skulder: 2,1 miljoner blanco
Inkomst: 47000 brutto
Barn: 2
Ensamstående
Orsak till skulder: spelmissbruk

Jag skickade in ansökan den 19 april, och fick idag först ett sms därefter ett samtal från en handläggare på KF.

Jag ringde upp några timmar senare för att korrigera summorna på ett antal lån, och fick då veta att hon valt att ge avslag på min ansökan.
Det finns bara en anledning till avslag, vilket var skäligheten - i mitt fall att de anser de helt enkelt att ett halvår är för kort tid som spelfri, och de vill helt enkelt se att beteendeförändringen är bestående innan de beviljar en skuldsanering.

Jag har alltså inte spelat eller tagit nya lån i december -20.

Jag har gjort följande för att bryta/förändra mitt beteendemönster:
  • Berättat om mitt missbruk för alla i min närhet, inklusive min arbetsgivare
  • Överlämnat kontrollen över min ekonomi till närstående
    - Inget bank-id på telefonen, kan ej signera låneansökningar eller transaktioner på egen hand
    - Endast tillgång till ett konto där min närstående har full insyn, med endast en liten summa pengar på. Vid behov av mer pengar måste jag ringa till min närstående och motivera den extra överföringen.
  • Veckovisa möten med Spelberoendes Riksförbund
  • Månadsvisa samtal med psykolog
  • Skrivit in mig på beroendemottagning, dock är deras KBT-behandling för tillfället pausad pga Corona.
  • Påbörjad KBT-behandling via E-stöd (1177), dock avslutat denna när KBT
  • Påbörjat en ett-årig KBT-behandling via Ljung & Sjöberg (beroendebehandling till företag, som bekostas av min arbetsgivare)
  • Möte med skuldrådgivare
  • Upprättat och underhåller en detaljerad översikt i Excel över mina skulder

Avslaget var ingen överraskning, då jag efter att ha frågat andra deltagare på de spelmöten jag går på inte har hört om en enda person som har fått sanering beviljad innan minst ett år har gått. Jag fick bekräftat av handläggaren att jag uppfyller alla andra krav de har, och att om jag fortsätter som jag gör nu så är det bara en tidsfråga innan jag blir beviljad igen - hon rekommenderade mig att skicka in en ny ansökan om ett halvår.

Nu är jag nyfiken på att höra era kloka tankar/input om det här!

Kan ni se någon vinning med att överklaga KF:s beslut, eller är det klokare att helt enkelt avvakta och skicka in en ny ansökan i slutet av året?

Har ni hört/läst om något fall där någon har fått ett avslag på liknande grunder som mig, och vunnit i tingsrätten? Det jag ser som en liten möjlighet till det, är just att lägga tonvikten på det jag gör för att hålla mig spelfri enligt de punkter jag listat ovan, och att man faktiskt ser ett tydligt brytdatum där mitt spelande upphörde.

Tacksam för input/tankar!
 

Felicia_H

Medlem
Poäng: 87
Blev medlem
8 Januari 2021
Meddelanden
19
Mottagna reaktioner
21
Poäng
87
Jag ansökte 20/4 så han borde vara på g riktigt snart - och tack!! Fick sms:et 11.50 och han har inte ringt än så jag håller på att gå under av nervositet
Jag fick sms:et kl 8:30 idag, och samtalet kom 10:44. Om jag inte missminner mig stänger de kl 16, så innan dess bör du ha fått ditt samtal. Och du, var inte orolig - det är för det mesta trevliga människor, och de kommer att ställa väldigt konkreta frågor där du svarar kort och koncist. De är inga terapeuter, och förväntar sig inte att du ska berätta din livshistoria - det här är bara en första bedömning där de går igenom en checklista för att se om du uppfyller kriterierna för att bli beviljad en skuldsanering. Det kommer att gå bra!
 

EVNA

Viktig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
2 Juli 2020
Meddelanden
72
Mottagna reaktioner
43
Poäng
147
Jag fick sms:et kl 8:30 idag, och samtalet kom 10:44. Om jag inte missminner mig stänger de kl 16, så innan dess bör du ha fått ditt samtal. Och du, var inte orolig - det är för det mesta trevliga människor, och de kommer att ställa väldigt konkreta frågor där du svarar kort och koncist. De är inga terapeuter, och förväntar sig inte att du ska berätta din livshistoria - det här är bara en första bedömning där de går igenom en checklista för att se om du uppfyller kriterierna för att bli beviljad en skuldsanering. Det kommer att gå bra!
Jag hoppas verkligen att de ringer idag. Har oroat mig hela dagen och imorgon jobbar jag och kan inte ta telefonen så det hade ju passat så bra. Tack
 

Felicia_H

Medlem
Poäng: 87
Blev medlem
8 Januari 2021
Meddelanden
19
Mottagna reaktioner
21
Poäng
87
Jag hoppas verkligen att de ringer idag. Har oroat mig hela dagen och imorgon jobbar jag och kan inte ta telefonen så det hade ju passat så bra. Tack
Handläggaren har ju skrivit sitt direktnr i sms:et - du skulle kunna testa att ringa på det, och säga att du själv ringde upp eftersom du ska iväg på ett läkarbesök eller liknande.=)
 

EVNA

Viktig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
2 Juli 2020
Meddelanden
72
Mottagna reaktioner
43
Poäng
147
Handläggaren har ju skrivit sitt direktnr i sms:et - du skulle kunna testa att ringa på det, och säga att du själv ringde upp eftersom du ska iväg på ett läkarbesök eller liknande.=)
Nu är det klart. Otroligt trevlig handläggare och det kändes bra. Fick dock noll grepp om hur det gick och han kunde inte säga något. Han ska ringa min sambo nu, vi har sökt båda två. Sedan väntar typ två veckors väntan på besked
 

Felicia_H

Medlem
Poäng: 87
Blev medlem
8 Januari 2021
Meddelanden
19
Mottagna reaktioner
21
Poäng
87
Nu är det klart. Otroligt trevlig handläggare och det kändes bra. Fick dock noll grepp om hur det gick och han kunde inte säga något. Han ska ringa min sambo nu, vi har sökt båda två. Sedan väntar typ två veckors väntan på besked
Skönt att ha det gjort, det är alltid som mest nervöst INNAN. Två veckor låter som lång tid, till mig sade handläggaren att hon lämnar besked samma dag eller dagen efter, men antar att det kan vara olika beroende på förutsättningar. Jag fick ju avslag, så det kanske räknades som ett enkelt beslut..;-) Hoppas att det går bättre för er!
 

Sulanbulan

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
19 April 2020
Meddelanden
507
Mottagna reaktioner
376
Poäng
487
Skönt att ha det gjort, det är alltid som mest nervöst INNAN. Två veckor låter som lång tid, till mig sade handläggaren att hon lämnar besked samma dag eller dagen efter, men antar att det kan vara olika beroende på förutsättningar. Jag fick ju avslag, så det kanske räknades som ett enkelt beslut..;-) Hoppas att det går bättre för er!

Jag håller med. 2 veckor var länge. Jag fick beslut om inledande samma dag (fredag), dock såg jag inte det förens på Måndagen på POIT. Men där var det snabba puckar. :)
 

EVNA

Viktig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
2 Juli 2020
Meddelanden
72
Mottagna reaktioner
43
Poäng
147
Skönt att ha det gjort, det är alltid som mest nervöst INNAN. Två veckor låter som lång tid, till mig sade handläggaren att hon lämnar besked samma dag eller dagen efter, men antar att det kan vara olika beroende på förutsättningar. Jag fick ju avslag, så det kanske räknades som ett enkelt beslut..;-) Hoppas att det går bättre för er!
Otroligt skönt, har haft sådan ångest för detta. Han sa upp till två veckor men vi får väl se
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp