• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

lazytrack

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
24 Augusti 2020
Meddelanden
472
Mottagna reaktioner
307
Poäng
477
Lyckades du inte spara något från den betalningsfria månaden? Vet inte hur länge du har haft sanering?

Men om du behöver ta ut vab får du ju ändå en viss ersättning, menar du att det sänker lönen så pass mycket att du inte kan följa betalplanen? Du har inte möjlighet att jobba övertid ibland eller liknande för att jämna ut bortfallet? Vet såklart inte heller vad du jobbar med.
Nej, juni betalade jag för maj för i maj behövde jag låna privat för att kunna betala hyran..
Har haft två år i vinter

Jo, jag får ju ersättning för VAB men jag slog i fsk's tak för länge sen så det är ju inte i närheten av vad jag får om jag jobbar...
Jag har fri övertid nu på nya jobbet och kommer jobba så mycket över jag kan de veckor jag inte har grabben så det kommer nog jämna ut sig..

Nu löste det sig på ett sätt jag själv inte trivs med den här månaden - mor min täcker upp saneringen så får jag avbetala till henne sen.. Känner mig dock som världens största röv då hon redan gått igenom en sanering och inte ska behöva täcka upp för mig för att jag gick inkomstlös hela våren... Absolut inte självmant men ändå..
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 517
Mottagna reaktioner
1 021
Poäng
867
Nej, juni betalade jag för maj för i maj behövde jag låna privat för att kunna betala hyran..
Har haft två år i vinter

Jo, jag får ju ersättning för VAB men jag slog i fsk's tak för länge sen så det är ju inte i närheten av vad jag får om jag jobbar...
Jag har fri övertid nu på nya jobbet och kommer jobba så mycket över jag kan de veckor jag inte har grabben så det kommer nog jämna ut sig..

Nu löste det sig på ett sätt jag själv inte trivs med den här månaden - mor min täcker upp saneringen så får jag avbetala till henne sen.. Känner mig dock som världens största röv då hon redan gått igenom en sanering och inte ska behöva täcka upp för mig för att jag gick inkomstlös hela våren... Absolut inte självmant men ändå..

Vad skönt ändå att det löste sig.

Försök jobba lite extra när tillfälle ges utan att för den delen komma upp i summor så du behöver ompröva och börja på en gång att bygga en buffert. Om du så bara kan spara en hundring i månaden så är det bättre än ingenting, med tiden blir det större summor och det behöver man under en skuldsanering. Hoppas din närmsta tid fortskrider utan större hinder i vägen iaf!
 

lazytrack

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
24 Augusti 2020
Meddelanden
472
Mottagna reaktioner
307
Poäng
477
Vad skönt ändå att det löste sig.

Försök jobba lite extra när tillfälle ges utan att för den delen komma upp i summor så du behöver ompröva och börja på en gång att bygga en buffert. Om du så bara kan spara en hundring i månaden så är det bättre än ingenting, med tiden blir det större summor och det behöver man under en skuldsanering. Hoppas din närmsta tid fortskrider utan större hinder i vägen iaf!
Tack :face3hearts:

Jo, jag hade en gedigen buffert innan min provanställning avslutades men den slukades rätt fort.. Eller gedigen och gedigen, hade så jag klarade nästan två månader med alla utgifter.. Hade förhoppning om att kunna boosta den bufferten men ibland vill livet annat.

Bara börja på ny kula, köra all in när jag kan på jobbet och investera det jag kan så smart jag kan.
Tack för din lyckönskning <3
 

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 517
Mottagna reaktioner
1 021
Poäng
867
Tack :face3hearts:

Jo, jag hade en gedigen buffert innan min provanställning avslutades men den slukades rätt fort.. Eller gedigen och gedigen, hade så jag klarade nästan två månader med alla utgifter.. Hade förhoppning om att kunna boosta den bufferten men ibland vill livet annat.

Bara börja på ny kula, köra all in när jag kan på jobbet och investera det jag kan så smart jag kan.
Tack för din lyckönskning <3

Det låter som en bra plan, ibland kastar ju tyvärr livet motgångar mot en i alldeles för hög fart. Man får göra sitt bästa för att parera och sen resa sig igen. Bara blicka framåt mot lösningar och bättre tider, för nog fan ska det komma någon gång. (Sa en inbiten pessimist/realist) Väntar själv på en paus från eländet, men fan vad stark man är som tar sig igenom skiten. Alltid en liten tröst. ;)
 

lazytrack

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
24 Augusti 2020
Meddelanden
472
Mottagna reaktioner
307
Poäng
477
Det låter som en bra plan, ibland kastar ju tyvärr livet motgångar mot en i alldeles för hög fart. Man får göra sitt bästa för att parera och sen resa sig igen. Bara blicka framåt mot lösningar och bättre tider, för nog fan ska det komma någon gång. (Sa en inbiten pessimist/realist) Väntar själv på en paus från eländet, men fan vad stark man är som tar sig igenom skiten. Alltid en liten tröst. ;)
Hehe, ja du har helt rätt i det.. Om livet skulle vara en räkmacka skulle man ju krevera av punka på hojen...

Nåväl, hoppas allt löser sig för dig med rätt snart! ^^ Tänker osökt på ett motto som följt med mig genom större delen av min uppväxt: "Fall seven times, stand up eight". Så sjukt träffsäkert
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Jag skulle tro att de inte får ge någon typ av förhandsbesked innan beslutet är taget. Och antagligen är det inte han ensam som kan avgöra utan de kan ha någon form av kvalitetssäkring av besluten. Att maila och ringa och tjata skyndar förmodligen inte på beslutet överhuvudtaget.

Beslut tar handläggarna själv när det inte finns invändningar, aldrig hört något annat.

Rätt att dom inte ger förhandsbesked. Myndigheten kan bli bunden till ett sånt förhandsbesked. Man får veta hur beslutet är (för själva beslutet i sig kan vara både taget och författat) när beslutet meddelas.

Att maila och framförallt ringa skyndar inte på något beslut alls, det snarare försenar det och andras beslut. Handläggaren har ju ett visst antal timmar att jobba om dagarna. Blir det långa samtal om saker som redan avhandlats och efterfrågan efter beslut flera timmar om dagen blir det mindre tid över att göra beslutet och längre väntetider.
 

Ninna245

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
3 December 2019
Meddelanden
777
Mottagna reaktioner
395
Poäng
497
Ja så kan man ju också göra då sanerar man ju bort en del av lånet automatiskt. Men då kan man inte studera med csn om man nu skulle önska det.
Jo jag kunde det. Hade 70k i förfallet till CSN som ingår i min sanering. Nu pluggar jag igen med CSN.
 

Engel

Medlem
Poäng: 1
Blev medlem
18 Augusti 2022
Meddelanden
5
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Får man fråga varför du inte valde att sjukskriva dig en ”längre” period och under tiden sökte nya arbeten istället för att bara säga upp dig?

Ville inte vara en belastning för min arbetsgivare?
Ingen arbetsgivare gillar en vek jävel som är sjuk stup i kvarten.

Jag kan gå runt med lite svarta inkomster men det enda jag ville veta är om jag bör ompröva med min kommande A-kassa inkomst som är 80% och jag ville då veta vad risken är. Att jag får godkänt att betala mindre men att saneringen istället förlängs ett år? Det vore katastrofalt, då gnetar jag hellre ihop pengarna som jag ska betala nu. Nekar dom jag är skyldig pengar så är man kvar på samma? Ingenting avbryts så länge man betalar?

Alltså riskerar man förlängt eller något om man omprövar? Eller kan man i värsta fall återgå till det man ska betala enligt plan baserad på min heltidstjänst?
 
Senast ändrad:

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Tror jag får hoppa min idé med skuldsanering. Kommer inte få den beviljad av två skäl.

1: Dels för att jag använder vinsten utav lägenhetsförsäljningen (ca 400.000) till att betala bort mina sista privata skulder. Det får man inte göra för då prioriterar man vissa och det får man visst inte göra. Det behöver inte enbart vara ett problem men detta i kombination med....

2:....jag kommer ju att åka på vinstskatt+restskatt. Dessa kommer väl vara på 200.000-250.000 totalt och då kommer ju KFM fullt rimligt komma med invändningen att jag borde tagit pengarna ifrån vinsten och betalat vinstskatten med dom istället för att prioritera privata skulder.

Tråkigt, men kommer ändå släppa allt till KFM
Du får betala på skulder fram till inledande men det andra kanske blir problem just att du inte betalar skatten.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp