• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Nystartpåriktigt

Aktiv medlem
Poäng: 87
Blev medlem
9 Mars 2021
Meddelanden
27
Mottagna reaktioner
22
Poäng
87
Hej!

Jag har vänt mig till kommunens budget- och skuldrådgivare, tyvärr så är det inget större hjälp och få där.

Det enda budget- och skuldrådgivare sa till mig var bra och släppa på allt till Kronofogden och söka skuldsanering.

Hen sa till mig du verkar ha koll på dina budget och sammanställningen av dina skulder , du vet och kan mer än mig. Jag stötta dig med ansökan till skuldsanering.

Så jag sökte själv skuldsanering första gången men fick avslag p.g.a. färska skulder enligt KF.

Mina skulder uppgår nu till 2,6 miljoner kronor och jag har löneutmätning.

Vad är" färska skulder" och hur länge måste det passera inte ens KF kan svara på det konkret ?

Sen tror jag det är bara lotteri om man får det beviljad eller inte p.g.a. vilken handläggare man får på kronofogden.

Därför vill jag använda mig av juridiska rådgivare och de får ta striden ifall det blir avslag igen, de kostar 299 kr i månaden . inget bindande betalar max för 7 månader.
Okej, hoppas det går bättre denna gång. Såg nu att du skrev att den färskaste skulden var på ca 15mån.
Jag hade också en rätt färsk skuld ca 1,5år gammal, det var ett ihopsamlingslån. Mina skulder uppgick till 1,3milj.
Det handläggaren på kronofogden sa var att jag borde släppt allt och inte försökt slå knut på mig själv. Det ökar tydligen också chanserna att få det beviljat, Nu gick det vägen ändå, kunde berätta om vad gjorde för att lyckas hålla mig ovanför vattenytan, typ extrajobb, lån av föräldrar, osv. Jag har inte haft några spelproblem, då kan det nog också se lite annorlunda ut. Vet ej om du har det
Håller tummarna för dig!!
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 713
Mottagna reaktioner
1 717
Poäng
1 177
Jag tänkte att de kan lagen ,vet hur de skall formulera ,motivera och ifrågasätta ett avslag och enligt de så är det de skall ha direkta kontakten med handläggaren på skuldsaneringen.

Kan inte se nåt positivt med detta alls. Tråkigt att dom utnyttjar folk i såna här situationer
 

Cobratiger

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
30 Januari 2020
Meddelanden
223
Mottagna reaktioner
40
Poäng
157
Okej, hoppas det går bättre denna gång. Såg nu att du skrev att den färskaste skulden var på ca 15mån.
Jag hade också en rätt färsk skuld ca 1,5år gammal, det var ett ihopsamlingslån. Mina skulder uppgick till 1,3milj.
Det handläggaren på kronofogden sa var att jag borde släppt allt och inte försökt slå knut på mig själv. Det ökar tydligen också chanserna att få det beviljat, Nu gick det vägen ändå, kunde berätta om vad gjorde för att lyckas hålla mig ovanför vattenytan, typ extrajobb, lån av föräldrar, osv. Jag har inte haft några spelproblem, då kan det nog också se lite annorlunda ut. Vet ej om du har det
Håller tummarna för dig!!
Hej!

Tack

Mina skulder har uppkommit p.g.a. spelmissbruk, pågått i 20 år, nya lån tog jag också för att finansiera mina skulder.

Jag betalade 40 tkr varje månad bara på mina lån.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 047
Mottagna reaktioner
13 783
Poäng
9 547
Hur länge har du varit spelfri?
 

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 665
Mottagna reaktioner
2 122
Poäng
1 367
Hej!

Tack

Mina skulder har uppkommit p.g.a. spelmissbruk, pågått i 20 år, nya lån tog jag också för att finansiera mina skulder.

Jag betalade 40 tkr varje månad bara på mina lån.
I ditt fall med spelmissbruk så är det bra att kunna visa upp att man gått i behandling. Gärna kunna visa upp intyg från behandlare och därmed kunna påvisa sin spelfrihet under en (längre) period.
 

Malex

Medlem
Poäng: 1
Blev medlem
11 Augusti 2022
Meddelanden
7
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Tjenare alla!

En fråga: Om man söker skuldsanering, och på ett av lånen är det en medlåntagare, ska man strunta i att skriva med den på ansökan då? Eller ska man ta med den iaf?

Vad händer om man struntar i att skriva med den och vad händer med medlåntagaren om man skriver med, får den personen en betalningsanmärkning osv?


Tack på förhand!
 

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 713
Mottagna reaktioner
1 717
Poäng
1 177
Tjenare alla!

En fråga: Om man söker skuldsanering, och på ett av lånen är det en medlåntagare, ska man strunta i att skriva med den på ansökan då? Eller ska man ta med den iaf?

Vad händer om man struntar i att skriva med den och vad händer med medlåntagaren om man skriver med, får den personen en betalningsanmärkning osv?


Tack på förhand!

Personen får ingen anmärkning. Men hen får betala månadssumman varje månad. Lånet ingår automatiskt i din sanering.
 

Cobratiger

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
30 Januari 2020
Meddelanden
223
Mottagna reaktioner
40
Poäng
157
I ditt fall med spelmissbruk så är det bra att kunna visa upp att man gått i behandling. Gärna kunna visa upp intyg från behandlare och därmed kunna påvisa sin spelfrihet under en (längre) period.
Jag har gått en kognitiv beteendeterapi (KBT) för spelberoende och deltagit på möte och dessutom stoppat mig på spelpaus

När jag ansökte första gången skuldsanering så skickade jag alla dokument och läkarutlåtande samt ett personligt brev.

Såklart så var det ingen på kronofogden som tittade på det.

När jag blev uppring då förklarade jag för handläggaren att jag skrivit till de och mitt i ansökningsprocessen så byter KF handläggaren dessutom.
 

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 517
Mottagna reaktioner
1 021
Poäng
867
Hej!

Jag ansökte första gången för drygt 28 månader sedan innan skulderna hade hamnat hos kronofogden, då låg de flesta lånen hos inkasso och då var senaste lånen 6 månader gammalt

Mitt senaste lån är nu 15 månader gammalt och nu är alla mina skulder hos kronofogden i princip

Så du lånade igen mellan första ansökan och den ansökan du skickat in nu?
 

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 665
Mottagna reaktioner
2 122
Poäng
1 367
Jag har gått en kognitiv beteendeterapi (KBT) för spelberoende och deltagit på möte och dessutom stoppat mig på spelpaus

När jag ansökte första gången skuldsanering så skickade jag alla dokument och läkarutlåtande samt ett personligt brev.

Såklart så var det ingen på kronofogden som tittade på det.

När jag blev uppring då förklarade jag för handläggaren att jag skrivit till de och mitt i ansökningsprocessen så byter KF handläggaren dessutom.
När KF får ansökan tittar man på insolvens (skuld) samt skälighet. Om ansökan faller pga för nya lån t ex så går man inte vidare med utredningen. Jag gissar starkt att det var så i ditt fall. Utifrån det du skrivit nu så kan ju detta ha ändrats och att skälighet och kvalificerad insolvens betraktas annorlunda, dvs, man gör en djupare utredning med din nya ansökan.
Däremot är det inte till din fördel att du tagit lån mellan den förra och den nya ansökan.
 
Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp