• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 907
Mottagna reaktioner
1 089
Poäng
867
Är det någon eller några slm har fått skuldsanering beviljad fast man arbetar deltid?
och vilken arbetsgrad har/hade ni då? 50%,60%,70%?
Jag behöver gå ner i tjänsten och har hört från några att det minskar chansen för sanering då man har avsiktligt gått ner i tjänsten vilket kan innebära att man inte har gjort sin bästa.
är det verkligen så? Har ingen med deltid arbete fått sanering?
Jag har ju blivit klar med min sanering nu i maj. Men jag jobbade ca 66 % då jag fick min beviljad. Fick lite ökad tjänst nu sista året, ca 70 %. Innan saneringen jobbade jag nog mer än heltid. Tog alla pass jag kunde o fick under flera års tid tills kroppen började säga ifrån.
Min handläggare i Kalmar ifrågasatte aldrig detta genom att kräva att jag behövde jobba heltid som jag ju sett i denna långa tråd att många fått avslag för.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Clark

Viktig medlem
Poäng: 51
Blev medlem
24 Maj 2022
Meddelanden
58
Mottagna reaktioner
13
Poäng
51
Jag har ju blivit klar med min sanering nu i maj. Men jag jobbade ca 66 % då jag fick min beviljad. Fick lite ökad tjänst nu sista året, ca 70 %. Innan saneringen jobbade jag nog mer än heltid. Tog alla pass jag kunde o fick under flera års tid tills kroppen började säga ifrån.
Min handläggare i Kalmar ifrågasatte aldrig detta genom att kräva att jag behövde jobba heltid som jag ju sett i denna långa tråd att många fått avslag för.
Grattis till en avklarad skuldsanering, det måste känns helt underbart och befriande?
om man jobbar extra under en skuldsanering får man då behålla dem pengarna eller har KFM tillgång till ditt bankkonto?
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 907
Mottagna reaktioner
1 089
Poäng
867
Grattis till en avklarad skuldsanering, det måste känns helt underbart och befriande?
om man jobbar extra under en skuldsanering får man då behålla dem pengarna eller har KFM tillgång till ditt bankkonto?
Ja det är fantastiskt skönt! Tror inte jag fattat än...
Jag jobbade lite extra under min sanering men höll koll på att inte komma över 5000 kr netto/mån. Då hade jag begärt omprövning.
Skuldsaneringen har inte tillgång till ens bankkonto. När en sanering är fastslagen o vunnit laga kraft så är inte kfm längre inblandad mer än att det är dit man betalar.
 

Zoolie

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
13 Juli 2020
Meddelanden
109
Mottagna reaktioner
55
Poäng
177
Hej , har nu skickat in min ansökan om skuldsanering. Mår illa hur mkt pengar de var !!!
Har läst tråden men undrar lite hur man gör innan man får svar om inledande . Betalar man sina lån som vanligt ? Kommer inte att ha råd att betala alla dock , hur har ni andra gjort ?

Detta forum har verkligen hjälpt en och att fler har samma helvete och skit ♥️
 

Källa

Viktig medlem
Poäng: 187
Blev medlem
25 Februari 2021
Meddelanden
81
Mottagna reaktioner
61
Poäng
187
Hej , har nu skickat in min ansökan om skuldsanering. Mår illa hur mkt pengar de var !!!
Har läst tråden men undrar lite hur man gör innan man får svar om inledande . Betalar man sina lån som vanligt ? Kommer inte att ha råd att betala alla dock , hur har ni andra gjort ?

Detta forum har verkligen hjälpt en och att fler har samma helvete och skit ♥️
Hej hej!
Jag släppte allt. Betalade inget, för att inte gynna någon, men alla gör nog lite olika.
Lycka till nu!!
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Hej!

Jag har ansökt om skuldsanering och väntar på svar. Men en fråga, de har från KF tidigare bedömt att jag inte kan utmätas via lön och nu vill de utreda igen, jag har för mig att avdelningarna inte pratar med varandra. Ska ringa dem när jag gått av mitt pass på jobbet men om jag informerar om att jag sökt skuldsanering, vill de ändå gå vidare med en eventuell löneutmätning?
Ja att du sökt skuldsanering påverkar ingenting.
 

Källa

Viktig medlem
Poäng: 187
Blev medlem
25 Februari 2021
Meddelanden
81
Mottagna reaktioner
61
Poäng
187
Han du få löneutmätning innan du fick beslut om skuldsanering?
Nope. Fanns dock varken hos inkasso eller KFM när jag ansökte om skuldsanering. Släppte allt i oktober 2020 och fick inledande fyra månader senare. :)
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
De motiverade en förlängning till sju år med att deras borgenärer inte får tillräckligt med pengar under en skuldsanering och att mina skulder som ligger hos dom har uppkommit i närtid men jag bevisade motsatsen. Så därför skickar dom nya fakturor hela tiden med påförd ränta i min frus namn eftersom dom är tjuriga på kfm.

Jag har pratat med kfm ett flertal gånger om just den här skulden och dom har sagt till mig att "kommer den till oss så bestrider du den bara och då händer ingenting med den".
Bestrida kan innebära att skulden blir tvisteskuld och då ingår den inte i din sanering. Det är bättre att bara hänvisa till att du har skuldsanering utan att bestrida.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Grattis till en avklarad skuldsanering, det måste känns helt underbart och befriande?
om man jobbar extra under en skuldsanering får man då behålla dem pengarna eller har KFM tillgång till ditt bankkonto?
De har inte tillgång utan det är upp till dig att ompröva om inkomsten ökar så mycket som ca 4-5000 kr efter skatt. Annars kan borgenärerna begära en omprövning med ev förlängd skuldsanering som resultat.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp