• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

EVNA

Viktig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
2 Juli 2020
Meddelanden
72
Mottagna reaktioner
43
Poäng
147
Exakta anledningen jag också sitter i situationen jag gör. Jag har skickat in en ansökan i början av Juni så om du/ni klarar att avvakta så kanske du får en liten hint vad du kan vänta dig.

Har gjort så i 11 år räkna jag fram till så kommer bli jobbigt att ta fram info om alla lån jag har haft dessa 11 år, kommer inte ens ihåg hälften av dom..
Hej, håller tummarna att du får igenom den. Vi tänkte avvakta lite så jag blir gärna uppdaterad när du får besked. Kan vara intressant men någon i samma sits. Tack.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

boxofrocks

Ny medlem
Poäng: 6
Blev medlem
4 Juli 2020
Meddelanden
3
Mottagna reaktioner
3
Poäng
6
Hej

Ny här, men halvvägs igenom min skuldsanering. Funderar på att byta bil... Det jag undrar över är om man får ha en dyrare bil än när skuldsaneringen startade? Min bil var då värd 30 000, men har sparat och sålt lite så skulle nog kunna köpa en bil (med min nuvarande som inbyte) i kanske 60-80 000 klassen. Får man det?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 937
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Hej

Ny här, men halvvägs igenom min skuldsanering. Funderar på att byta bil... Det jag undrar över är om man får ha en dyrare bil än när skuldsaneringen startade? Min bil var då värd 30 000, men har sparat och sålt lite så skulle nog kunna köpa en bil (med min nuvarande som inbyte) i kanske 60-80 000 klassen. Får man det?

Man riskerar möjligen borgenärers omprövingar om man börjar skaffa dyra egendomar
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
3 086
Mottagna reaktioner
1 967
Poäng
1 307
Hej

Ny här, men halvvägs igenom min skuldsanering. Funderar på att byta bil... Det jag undrar över är om man får ha en dyrare bil än när skuldsaneringen startade? Min bil var då värd 30 000, men har sparat och sålt lite så skulle nog kunna köpa en bil (med min nuvarande som inbyte) i kanske 60-80 000 klassen. Får man det?
Det finns inga regler för vad du får eller inte får göra för dina pengar när du har skuldsanering. Du får spara ihop till en dyrare bil, eller sälja den du har.
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
3 086
Mottagna reaktioner
1 967
Poäng
1 307
Man riskerar möjligen borgenärers omprövingar om man börjar skaffa dyra egendomar
Skulle inte tro att de bryr sig om man byter bil till något i den prisklassen. Och hur skulle de ens kunna få veta det?
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Min handläggare svarade mig på när jag ställde frågan om ett sparande under skuldsaneringen att det är upp till mig, vill jag leva snålt och spara pengar är det mitt beslut och inget en borgenär kan invända mot och det borde vara detsamma med en bil.
Däremot om ens årsinkomst stuckit i höjden el om man blir sambo alternativt flyttar till billigare boende och inte gör en omprövning så kan det såklart protesteras.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 937
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Skulle inte tro att de bryr sig om man byter bil till något i den prisklassen. Och hur skulle de ens kunna få veta det?

Det är möjligt, jag svarade på vad som möjligt kan hända.
Genom uppgifter från bilregistret.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 937
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Min handläggare svarade mig på när jag ställde frågan om ett sparande under skuldsaneringen att det är upp till mig, vill jag leva snålt och spara pengar är det mitt beslut och inget en borgenär kan invända mot och det borde vara detsamma med en bil.
Däremot om ens årsinkomst stuckit i höjden el om man blir sambo alternativt flyttar till billigare boende och inte gör en omprövning så kan det såklart protesteras.

Skillnaden är att sparade pengar är inget dom kan se. Handläggaren avgör inte vad borgenärer begär ompröving över heller
 
Senast ändrad:

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
3 086
Mottagna reaktioner
1 967
Poäng
1 307
Skillnaden är att sparade pengar är inget dom kan se. Handläggaren avgör inte vad borgenärer begär ompröving över heller
Men de avgör om det finns skäl för omprövning. Varför tror du att borgenärer sitter och slår i bilregistret för att hitta skäl för omprövning? De kollar inkomsten då och då för att kontrollera att den inte har skjutit i höjden, men att kolla vilka bilar folk har och jämföra värdet mot den bil man hade från början låter extremt långsökt om det inte finns andra indikationer på skäl för omprövning.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 937
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Men de avgör om det finns skäl för omprövning. Varför tror du att borgenärer sitter och slår i bilregistret för att hitta skäl för omprövning? De kollar inkomsten då och då för att kontrollera att den inte har skjutit i höjden, men att kolla vilka bilar folk har och jämföra värdet mot den bil man hade från början låter extremt långsökt om det inte finns andra indikationer på skäl för omprövning.

Nej det gör dom inte heller, det är juristerna som gör det.
Kanske är långsökt. Igen, jag svarar på vad följden kan bli, det vore ju tråkigt om skuldsaneringen stjälptes av råd här.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp