• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

glappolle

Kunnig medlem
Poäng: 307
Blev medlem
21 Februari 2015
Meddelanden
277
Mottagna reaktioner
101
Poäng
307
Eftersom det verkar vara det som avslaget beror på (för nya lån) så borde det få gå iallafall 6 mån innan du ansöker igen. Å andra sidan så har ju vissa fått godkänd sanering fast lånen var nytagna. Men det är som ett lotteri, beror mycket på vilken handläggare man får tydligen.
Håller med dig där, verkar vara lotteri med handläggare/humöret den är på just vid överblicken
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

glappolle

Kunnig medlem
Poäng: 307
Blev medlem
21 Februari 2015
Meddelanden
277
Mottagna reaktioner
101
Poäng
307
Sista lånen var tagen i november förra året för att kunna betala mina lån.

Mina lån har de flesta hamnat hos inkasso och förhandlat avbetalningsplaner där, som sagt inga har hamnat hos kronofogden ännu
Skicka in en ansökan igen. Eller anses det som negativt att man har flera ansökningar?
 

hollygolightly

Kunnig medlem
Poäng: 477
Blev medlem
18 Mars 2018
Meddelanden
268
Mottagna reaktioner
326
Poäng
477
Hej!

Denna vecka fick jag besked på min ansökan, fick avslag på min ansökan om skuldsanering.

Kronofogdens bedömning
Att du har skuldsatt dig med stora belopp nära inpå din ansökan talar emot en skuldsanering för dig.
Detta eftersom du har skuldsatt dig nära i tiden, när du dessutom redan var skuldsatt och inte hade möjlighet och betala.

Kronofogden ser positivt på de ansträngningar du har gjort för att försöka komma till rätta med din ekonomiska situation.
Vid helhetsbedömning av din situation finns det flera omständigheter som talar emot en skuldsanering för dig. Vi bedömer i dagsläget inte är skäligt att bevilja skuldsanering för dig.

Jag skrev ett personligt brev till de att mitt spelproblem pågick från 2005 till 2019, samma sak med skulderna.

Jag har sökt handläggaren för en bättre förklaring vad hen menar med (vid helhetsbedömning av din situation finns det flera omständigheter som talar emot en skuldsanering för dig), hon är på semestern,

Jag har några frågor till er på forumet som har ansökt om skuldsanering:

Handläggaren som ringde upp mig är inte samma person som gav mig besked skriftligt. Borde det inte vara samma person ?

Hur skall man tolka bedömningen (vid helhetsbedömning av din situation finns det flera omständigheter som talar emot en skuldsanering för dig) och hur länge måste man vänta på att ansöka på nytt

Ni som har haft spelmissbruk och ansökt om skuldsanering.

Har ni tips och råd, hur länge man måste vänta för att ansöka på nytt

Så störigt!

Min sambo fick beviljad skuldsanering trots relativt nya lån (tagna för att betala gamla lån) och spelmissbruk. Han kunde visa läkarintyg på att han sökt hjälp mot missbruket. När vi ansökte (jag som medberoende) var väntetiden lång innan de ens plockade upp ansökan, så är det kanske inte längre, men jag tror inte du behöver vänta mer än ett halvår innan du skickar in igen och börjar om.
Det verkar väldigt godtyckligt hur de bedömer. Du är ju uppenbarligen överskuldsatt och fyller det kravet iallafall.
Ge inte upp!
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 707
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 140
Mottagna reaktioner
2 525
Poäng
1 707
Håller med dig där, verkar vara lotteri med handläggare/humöret den är på just vid överblicken
Sant, jag har hjälpt en del med skuldsaneringsansökningar och bl a har de fått följande motivering till avslag:
  • Man kan inte räkna ränta på ränta, jaha tänker man, det är ju så det räknat hittills, kommer inkassobolagen att räkna annorlunda bara för att man ansökt om skuldsanering och den blivit avslagen?
  • En man som snart fyller 60 år och med god inkomst, men som ändå inte skulle bli skuldfri de närmsta 20 åren, fick avslag med följande motivering " NN har en hög inkomst och kan förväntas öka sin inkomst avsevärt de närmsta åren". Vaaa, en 60-åring får vara glad om hen får behålla jobbet, det är inte tal om några större löneökningar. För att få rejäla löneökningar så krävs det att man byter arbetsgivare och 60-åringar är inte särskilt attraktiva på den marknaden i Sverige, man är nästan föredetting redan vid 50.
Det är lite si och så med räknekunskaper både hos KFM och Tingsrätten är ytterligare en faktor som påverkar negativt.
 

EVNA

Viktig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
2 Juli 2020
Meddelanden
72
Mottagna reaktioner
43
Poäng
147
Hej alla, ny här. Både jag och min sambo har dragit på oss rejäla skulder efter varsin skilsmässa och en ond cirkel av kortsiktiga lån och hopbakslån. Det känns helt tröstlöst och vi går på knäna hela tiden. Jag har runt 650000 i lån och min sambo runt 950000. Vi är båda i 45 årsåldern. Har två barn boende hemma.

Har börjat tänka tanken på att ansöka om skuldsanering men vet inte hur/om det är möjligt. Vi har inte hamnat hos inkasso eller KF än men snart går det inte längre. Kan man ansöka om skuldsanering ändå? Trots att man inte har hamnat hos KF?
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Hej alla, ny här. Både jag och min sambo har dragit på oss rejäla skulder efter varsin skilsmässa och en ond cirkel av kortsiktiga lån och hopbakslån. Det känns helt tröstlöst och vi går på knäna hela tiden. Jag har runt 650000 i lån och min sambo runt 950000. Vi är båda i 45 årsåldern. Har två barn boende hemma.

Har börjat tänka tanken på att ansöka om skuldsanering men vet inte hur/om det är möjligt. Vi har inte hamnat hos inkasso eller KF än men snart går det inte längre. Kan man ansöka om skuldsanering ändå? Trots att man inte har hamnat hos KF?
Ja det kan man. Jag gjorde det och har idag en beviljad skuldsanering.
 

EVNA

Viktig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
2 Juli 2020
Meddelanden
72
Mottagna reaktioner
43
Poäng
147
Ja det kan man. Jag gjorde det och har idag en beviljad skuldsanering.

åh, hur såg det ut för dig? Var det svårt att få igenom? Funderar också på om det går att ansöka båda två vid samma tidpunkt? Vill så desperat börja om och få en chans
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
åh, hur såg det ut för dig? Var det svårt att få igenom? Funderar också på om det går att ansöka båda två vid samma tidpunkt? Vill så desperat börja om och få en chans
Jag fick en ganska tuff handläggare och fick redovisa i detalj vad lånen gått till med kontoutdrag, när de var tagna med låneavier, mejl mm.
Flera bolag hade lämnat in felaktiga uppgifter men även förfalskat att jag hade mer än ett lån hos dom men jag hade sparat alla uppgifter på alla lån osv så jag kunde motbevisa så jag fick igenom min sanering.
För mig var det en tuff period men nu ser jag en framtid som jag inte såg innan.
 

EVNA

Viktig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
2 Juli 2020
Meddelanden
72
Mottagna reaktioner
43
Poäng
147
Jag fick en ganska tuff handläggare och fick redovisa i detalj vad lånen gått till med kontoutdrag, när de var tagna med låneavier, mejl mm.
Flera bolag hade lämnat in felaktiga uppgifter men även förfalskat att jag hade mer än ett lån hos dom men jag hade sparat alla uppgifter på alla lån osv så jag kunde motbevisa så jag fick igenom min sanering.
För mig var det en tuff period men nu ser jag en framtid som jag inte såg innan.

Ok, det har varit en ond cirkel med hopbakslån och sedan mindre lån igen för att gå runt - har inte köpt så mycket utan mest betalat räkningar och köpt mat mm. Har inte kvar gamla lånehandlingar etc - bara de senaste. Tänkte prata med kommunens skuldrådgivare också, de kanske har lite tips.

Tack för ditt svar, ha en fin helg
 

Cobratiger

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
30 Januari 2020
Meddelanden
223
Mottagna reaktioner
40
Poäng
157
Skicka in en ansökan igen. Eller anses det som negativt att man har flera ansökningar?
Hej!

Jag håller med er att det verkar vara ett lotteri.

De bytte handläggare utan att informera mig.

Jag tog kontakt med första handläggaren eftersom andra var på semestern.

Och ställde frågan när det kan vara aktuellt skicka in ny ansökan.

Skusan hade inget rakt svar.

Tror att jag provar på nytt om 2-3 månader igen för att det tar ytterligare 3 månader tills de öppnar ärendet
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp