• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Jcat

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
28 Maj 2020
Meddelanden
1
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Hej, jag hade utmätning av lönen innan jag fick inledande skuldsanering.

Nu har jag blivit nekad skuldsanering efter några månader och undrar om löneutmätningen automatiskt går igång igen med den gamla summan?

Eller gör dom en ny utredning inför löneutmätningen?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

lia20

Viktig medlem
Poäng: 247
Blev medlem
25 Augusti 2019
Meddelanden
68
Mottagna reaktioner
97
Poäng
247
Har en fråga, det kanske finns liknande svar i tråden men jag kunde inte hitta dem. Jag har ansökt om skuldsanering och väntar svar, har köpt en bil av en vän för 18.000kr som är värd ca 15.000kr på kvd mm. Den står fortfarande kvar på min kompis men jag måste ställa över den på mig, vi bor centralt så jag är eg inte i behov av bilen för att ta mig runt här MEN min dotters pappa bor i Stockholm och har henne varannan helg, då måste i mötas eller hämta/lämna på plats och jag måste då ha bilen. Hon är bara 3år så hon kan inte åka själv. Kan de ta bilen om jag ställer över den på mig?
Jag tror inte värdet på bilen blir ett hinder. Tror, märk väl. Sedan tar ju skuldsaneringen aldrig bilar, eller annat, det enda som kan hända är att det bidrar till avslag på ansökan. Jag hade själv en bil värd ca 28 000, ingen sade något om det under skuldsaneringshandläggningen.

Vill också nämna att jag har barn som varannan helg har umgänge med sin pappa, han bor 3 mil bort. Barnperspektivet ska beaktas, och jag fick i min uträkning behålla ersättning för bensin vid umgängesresor.
 

Deamon

Medlem
Poäng: 26
Blev medlem
7 Maj 2020
Meddelanden
18
Mottagna reaktioner
5
Poäng
26
Hej, jag hade utmätning av lönen innan jag fick inledande skuldsanering.

Nu har jag blivit nekad skuldsanering efter några månader och undrar om löneutmätningen automatiskt går igång igen med den gamla summan?

Eller gör dom en ny utredning inför löneutmätningen?
Det görs med all säkerhet en ny bedömning.
Vad var motivet för ditt avslag?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 955
Mottagna reaktioner
13 601
Poäng
10 387
Hej, jag hade utmätning av lönen innan jag fick inledande skuldsanering.

Nu har jag blivit nekad skuldsanering efter några månader och undrar om löneutmätningen automatiskt går igång igen med den gamla summan?

Eller gör dom en ny utredning inför löneutmätningen?

Skickas en ny redogörelse innan
 

goingdown

Viktig medlem
Poäng: 102
Blev medlem
25 Maj 2020
Meddelanden
93
Mottagna reaktioner
24
Poäng
102
Skulle tro att dom inte bryr sig om bilen alls med tanke på värdet.
Men om dom börjar mäta avstånd till jobb så kanske dom tar den om dom anser du bor för nära för att få åka bil

Jag är arbetslös, jag bor i Linköping och han Stockholm så borde inte vara problem
 

goingdown

Viktig medlem
Poäng: 102
Blev medlem
25 Maj 2020
Meddelanden
93
Mottagna reaktioner
24
Poäng
102
Jag tror inte värdet på bilen blir ett hinder. Tror, märk väl. Sedan tar ju skuldsaneringen aldrig bilar, eller annat, det enda som kan hända är att det bidrar till avslag på ansökan. Jag hade själv en bil värd ca 28 000, ingen sade något om det under skuldsaneringshandläggningen.

Vill också nämna att jag har barn som varannan helg har umgänge med sin pappa, han bor 3 mil bort. Barnperspektivet ska beaktas, och jag fick i min uträkning behålla ersättning för bensin vid umgängesresor.

Tack för info, bra att veta. Vi har ju 20 mil mellan varandra som vi ska lösa med lillan så jag är ju i behov av bilen. Värderade den fel men ligger runt 17-18.000 kr
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 955
Mottagna reaktioner
13 601
Poäng
10 387
Jag tror inte värdet på bilen blir ett hinder. Tror, märk väl. Sedan tar ju skuldsaneringen aldrig bilar, eller annat, det enda som kan hända är att det bidrar till avslag på ansökan. Jag hade själv en bil värd ca 28 000, ingen sade något om det under skuldsaneringshandläggningen.

Vill också nämna att jag har barn som varannan helg har umgänge med sin pappa, han bor 3 mil bort. Barnperspektivet ska beaktas, och jag fick i min uträkning behålla ersättning för bensin vid umgängesresor.

Det sista var intressant, det får man uttryckligen inte vid löneutmätning
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 955
Mottagna reaktioner
13 601
Poäng
10 387
Jag fick också behålla för umgängesresor för ett av mina barn under skuldsanering.

Dom räknar lite annorlunda. Vi får ej räkna med det. Vi får bara umgängestillägg på 40 kr per dygn i beräkningen
 

lia20

Viktig medlem
Poäng: 247
Blev medlem
25 Augusti 2019
Meddelanden
68
Mottagna reaktioner
97
Poäng
247
Det sista var intressant, det får man uttryckligen inte vid löneutmätning
Det är egentligen märkligt, speciellt sedan barnkonventionen blev lag. Ex. artikel 9, som handlar om att respektera rätten för barn som är skilt från den ena eller båda föräldrarna att regelbundet upprätthålla kontakt. Att då ta hänsyn till det och främja umgänge genom att låta resekostnad förbehållas tycker jag faktiskt är rimligt.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp