• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Det var just det med utmätning som jag hade hoppats klara mig ifrån. Får jag utmätning nu så kommer jag väll ha det under saneringen sen också? Istället för att få betala in till dem som jag hellre gör.
Utmätningen upphör vid inledande skuldsanering.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 517
Mottagna reaktioner
1 021
Poäng
867
Jag fick avslag. Hon jag pratade med verkade väldigt ung och ny. Så vet ej om det påverkade. Så vet inte vad som är smartast om man ska överklaga eller bara ansöka på nytt igen. Man kan väll ansöka hur många gånger som helst?

Åldern (som du mest troligt gissade) har nog ingenting med ditt beslut att göra. Att du tagit ett lån kort innan att du ansökte är nog det som ligger dig i fatet. Det kan ju i detta läget vara bättre att vänta iaf ett halvår och sen skicka in en ansökan igen eftersom att handläggningstiden är så pass lång så kommer ju ditt senaste lån automatiskt hamna längre bak i tiden.

Att ansöka gång på gång utan att åtgärda det som du fick avslag för ökar ju inte dina chanser för att få en sanering. I ditt fall gör du nog bäst att avvakta några månader innan en ny ansökan. Skulle du sen efter flera månader få avslag igen pga. nya lån så kan du ju överklaga och påvisa att du betalat på andra lån men då har du ju isf visat på att du inte skuldsatt dig mer sedan den första ansökan.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 953
Mottagna reaktioner
13 600
Poäng
10 387
Det kräver väl någon högskoleexamen att jobba på KFM eller räcker det med gymnasial utbildning?
Att jobba på kfm räcker med gymnasial, vissa som jobbat otroligt länge har inte ens det.

Om det behövs högskoleutbildning eller högskoleexamen för skuldsaneringshandläggare vet jag inte.
Är ju dock fullt möjligt att ha en kandidat innan man fyller 22.
 

Clark

Viktig medlem
Poäng: 51
Blev medlem
24 Maj 2022
Meddelanden
58
Mottagna reaktioner
13
Poäng
51
Om du har sanering så har du inte utmätning samtidigt ( om du inte har trasslat till det för dej) . Tror du att du kan hålla dej från utmätning utan att ta nya lån?
Nej, jag bestämde ju mig för att släppa alla lån i samband med att jag skickade in ansökan så det blir väldigt dyrt nu att betala av alla räkningar.
 

Clark

Viktig medlem
Poäng: 51
Blev medlem
24 Maj 2022
Meddelanden
58
Mottagna reaktioner
13
Poäng
51
Åldern (som du mest troligt gissade) har nog ingenting med ditt beslut att göra. Att du tagit ett lån kort innan att du ansökte är nog det som ligger dig i fatet. Det kan ju i detta läget vara bättre att vänta iaf ett halvår och sen skicka in en ansökan igen eftersom att handläggningstiden är så pass lång så kommer ju ditt senaste lån automatiskt hamna längre bak i tiden.

Att ansöka gång på gång utan att åtgärda det som du fick avslag för ökar ju inte dina chanser för att få en sanering. I ditt fall gör du nog bäst att avvakta några månader innan en ny ansökan. Skulle du sen efter flera månader få avslag igen pga. nya lån så kan du ju överklaga och påvisa att du betalat på andra lån men då har du ju isf visat på att du inte skuldsatt dig mer sedan den första ansökan.
Men vet inte hur jag ska kunna betala av på andra lån nu när flera skulder redan gått till inkasso och det kommer bara att komma mer eftersom jag släppte allt när jag ansökte om skuldsanering.
 

Clark

Viktig medlem
Poäng: 51
Blev medlem
24 Maj 2022
Meddelanden
58
Mottagna reaktioner
13
Poäng
51
Funtar på att skaffa jobb i Thailand och bara flytta dit istället. Redan förstört flera år av mitt liv och om jag ska vänta 1 år med att skicka in en ny ansökning så kommer minst 6 år till att försvinna av mitt liv. Nu har man iallafall gjort vad man kunnat
 

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 713
Mottagna reaktioner
1 717
Poäng
1 177
Men vet inte hur jag ska kunna betala av på andra lån nu när flera skulder redan gått till inkasso och det kommer bara att komma mer eftersom jag släppte allt när jag ansökte om skuldsanering.
Du har nog inte riktigt förstått… löneutmätning eller skuldsanering = du betalar ungefär samma månadsbelopp. Du betalar inte på bägge. Så jag förstår inte riktigt ditt problem. Kör på utmätning ett tag och sök igen så ska du se det går vägen.
 

Life on a ledge

Viktig medlem
Poäng: 207
Blev medlem
18 November 2021
Meddelanden
64
Mottagna reaktioner
74
Poäng
207
Funtar på att skaffa jobb i Thailand och bara flytta dit istället. Redan förstört flera år av mitt liv och om jag ska vänta 1 år med att skicka in en ny ansökning så kommer minst 6 år till att försvinna av mitt liv. Nu har man iallafall gjort vad man kunnat
Du kan ju inte bara ge upp för att du fått avslag första gången.... Själv fick jag avslag första gången jag ansökte om sanering, då haft en trasslig ekonomi i ca 20 år!
Lät de gå till löneutmätning i ca 6 mån innan ansökning 2 skickades in. O den gick igenom, nu betat av 1 år av sanering!
 

kaffesump

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
988
Mottagna reaktioner
379
Poäng
497
Kfm har räknat på en lön före skatt på 10.000:-/månaden på min fru och när man tjänar minst 5000:- mer i månaden ska en omprövning skickas in men då är min fråga: hur länge ska man tjäna 5000:- mer i månaden innan en omprövning ska in?

Säg att man går på timmar och ena månaden får man 17.000 före skatt, månaden efter 9.000 före skatt och den tredje månaden 12.000 före skatt. Hur länge ska hon för exempel tjäna 15.000 kr före skatt i månaden i sträck innan en omprövning ska sändas in? Pratar vi tre månader eller ett halvår?
 

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 713
Mottagna reaktioner
1 717
Poäng
1 177
Kfm har räknat på en lön före skatt på 10.000:-/månaden på min fru och när man tjänar minst 5000:- mer i månaden ska en omprövning skickas in men då är min fråga: hur länge ska man tjäna 5000:- mer i månaden innan en omprövning ska in?

Säg att man går på timmar och ena månaden får man 17.000 före skatt, månaden efter 9.000 före skatt och den tredje månaden 12.000 före skatt. Hur länge ska hon för exempel tjäna 15.000 kr före skatt i månaden i sträck innan en omprövning ska sändas in? Pratar vi tre månader eller ett halvår?
Om man slår ut det på ett år och summan inte överstiger det/månad behövs nog ingen omprövning.
Dock är det lite luddigt med den där summan för omprövning…
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp