• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Elsin

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 447
Blev medlem
9 Mars 2020
Meddelanden
1 315
Mottagna reaktioner
244
Poäng
447
Vad tror ni, jag ska kolla på en lägenhet i byn där barnen går i skola och har sina vänner osv! Hyran kommer garanterat öka vet ej hur mkt men säkert 2500 tusen. Bränsle kanske minskar med 600-800. Jag har inte fått beslut än? Tror ni de kommer bli problem.
ett problem vet jag kommer va är när man ska betala dubbla hyror men de kan jag säkert spara av den fria månaden nu i juni!
hur känsligt är det att byta till en dyrare lägenhet?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Vad tror ni, jag ska kolla på en lägenhet i byn där barnen går i skola och har sina vänner osv! Hyran kommer garanterat öka vet ej hur mkt men säkert 2500 tusen. Bränsle kanske minskar med 600-800. Jag har inte fått beslut än? Tror ni de kommer bli problem.
ett problem vet jag kommer va är när man ska betala dubbla hyror men de kan jag säkert spara av den fria månaden nu i juni!
hur känsligt är det att byta till en dyrare lägenhet?
Du kommer förmodligen få stå för den mellanskillnaden själv. Det fick jag när jag skaffade en dyrare lägenhet med ungefär samma hyresskillnad.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 955
Mottagna reaktioner
13 601
Poäng
10 387
Kan man inte betala så kan man inte (eller väljer att leva utanför systemet).
O efter några år får man skuldsanering så slipper man bördan över att vara skuldsatt
 

kaffesump

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
988
Mottagna reaktioner
379
Poäng
497
Jag hade ungefär som du, dock runt 900,000 i skulder. Jag hade nyare små lån än 6 månader, fast dessa var som dina enbart för att kunna betala gamla lån.
Jag sökte skuldsanering samma dag som jag bestämde mig att släppa allt, dvs inget var hos KF/inkasso innan.
Min ansökan gick iallafall igenom, och även om jag hade relativt nya lån så godkändes det eftersom de va gjorda för att betala gamla lån, men att jag sen gjorde ett tydligt stopp när det inte längre gick och släppte allt.
Tror mycket är hur lånen uppstod och inte när de togs. Jag 0 spelade utan åkte dit på överkonsumtion och sen hamnade i lånkarusellen som bara växte och växte

På din andra fråga så tror jag det är lika bra att släppa allt, det gjorde jag iallafall.
Men ja, Oavsett så kommer du till KF även om det inte går igenom.
Även om löneutmätning och annan utmätning är tråkig, så släppte all stressen för mig när jag väl valde att släppa allt.
Jag blockerade dolda nummer och svarade inte på okända nummer, och blockerade dem 1 efter 1 när de började ringa. Tänk bara på att direkt svara på KF breven när de börja komma så du inte strular med det.

Mina skulder på 1,4 miljoner är konsumtionslån nästan allting. Mycket av lånen är också tagna för att lösa andra lån.

Jag skickade in min ansökan hösten 2020 och fortsatte att betala mina skulder till och med mars 2021 då jag fick inledande. I mars 2021 betalade jag ingenting på mina skulder och i april började jag att betala på min skuldsanering. Hösten 2021 fick jag beslut på skuldsanering.

Hade en som motsatte sig min skuldsanering (ett norskt inkasso) och dom ville förlänga sanering till sju år och inte fem år. Plus att dom ansåg att skulderna var tagna nära inpå tiden och det bevisade jag för min handläggare att det var felaktigt. Skulderna till detta inkassobolag uppkom 2015 och inte 2019-2020.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Mina skulder på 1,4 miljoner är konsumtionslån nästan allting. Mycket av lånen är också tagna för att lösa andra lån.

Jag skickade in min ansökan hösten 2020 och fortsatte att betala mina skulder till och med mars 2021 då jag fick inledande. I mars 2021 betalade jag ingenting på mina skulder och i april började jag att betala på min skuldsanering. Hösten 2021 fick jag beslut på skuldsanering.

Hade en som motsatte sig min skuldsanering (ett norskt inkasso) och dom ville förlänga sanering till sju år och inte fem år. Plus att dom ansåg att skulderna var tagna nära inpå tiden och det bevisade jag för min handläggare att det var felaktigt. Skulderna till detta inkassobolag uppkom 2015 och inte 2019-2020.
Var det innan beslut de ville förlänga ?
 

wiran

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
4 Juni 2015
Meddelanden
830
Mottagna reaktioner
304
Poäng
497
Någon som råkat ut för detta?
Om du har kontokrediter och konton med pengar i samma bank, har banken rätt att ta pengar till betalning på krediten. Det kan banken göra tills det finns ett slutligt beslut om skuldsanering.
 

viggeloo

V.I.P
Poäng: 357
Blev medlem
5 Augusti 2019
Meddelanden
721
Mottagna reaktioner
174
Poäng
357
Ska skicka in ansökan idag spärrat mig (igen) anmält mig till KBT behandling inriktning spelmissbruk. Idag tar jag tag i mitt liv. Är 31 år barn på 5, 3 och en som kommer om en månad. Har kvar barn o familj (än så länge) . Får jag igenom skuldsaneringen får jag en andra chans i livet. Har förstört mammas (lånat ut 700 000) till mig hon går snart i pension, min familjs liv också frun kan inte gå till tandläkaren för hennes man spelat bort alla pengar. Känner mig som ett svin mot alla i min närhet. Nu är det dags o ge tillbaka.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Någon som råkat ut för detta?
Om du har kontokrediter och konton med pengar i samma bank, har banken rätt att ta pengar till betalning på krediten. Det kan banken göra tills det finns ett slutligt beslut om skuldsanering.
Nej har du inledande så kan de inte ta pengarna då ingen borgenärer får gynnas och skulden ingår i din skuldsanering.
 

wiran

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
4 Juni 2015
Meddelanden
830
Mottagna reaktioner
304
Poäng
497
Hmm, detta kom från kf. Kanske de menar innan allt kommit dit?
 

Luma

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
2 Juni 2022
Meddelanden
4
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Vad ska man göra?

Har skuldsanering sen 2 år tillbaka o har fått inkasso nu nyligen på ett par tusen kronor från något som heter Luma Finans AB / Gothia inkasso.
Avser en skuld från 2018-2019. Alltså en skuld från typ 2 år innan skuldsaneringen vann laga kraft.

Ska man bara ignorera den i Kivra? Kontakta handläggaren hos Kf? Skriva till Gothia att man redan har skuldsanering?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp