• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 007
Mottagna reaktioner
6 181
Poäng
3 937
Det är lite klurigt det där…
Jag blev tillsagd av budget och skuldrådgivaren inte betala något av det som jag ansökt skuldsanering för, oavsett storlek.
I mitt fall så hade jag en del små skulder som hann bli extremt mycket större under de kommande 3 månaderna efter jag skickade in ansökan.
I mitt fall inleddes skuldsaneringen så det kvittade, men ifall jag hade fått avslag så hade ett par små skulder på 2-3000:- helt plötsligt blivit 6-7000:- och skulle då betalas direkt…

Nu har KF ändrat sitt arbete så dom fått ner tiden mellan ansökan till inledande till 2 månader, vilket jag antar att dom gjort för att ”vanliga KF” ska slippa hantera den enorma mängd med förelägganden som hinner komma in under 3 månader.
I mitt fall lade KF tid på på att handlägga 11 skulder innan skuldsaneringen inleddes, vilket varit bortkastad tid eftersom allt nu kommer ingå i skuldsaneringen ändå.
Handläggningstiden står nog i relation till hur många ansökningar som inkommer.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Pippi71

Aktiv medlem
Poäng: 6
Blev medlem
7 November 2021
Meddelanden
28
Mottagna reaktioner
3
Poäng
6
Finns det någon som har sökt skuldsanering tillsammans med make/maka men bara en av er blivit beviljad?
 

lazytrack

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
24 Augusti 2020
Meddelanden
472
Mottagna reaktioner
307
Poäng
477
Betalade du bort småskulder under inledande? Det får man väl inte?
Precis innan inledande, skrev lite tokigt tidigare idag... :p
Tror jag sålde bilen månaden före inledande och betalade bort kreditkortsskulder och dylikt någon vecka före inledande.
I min ansökan hade jag angett allt men när hen ringde från skusan hade jag betalat bort typ 4 borgenärer så hen ändrade ansökan så den bara innehöll de två som var kvar (som var de största) och efter det gick det fort till inledande.
 

Pippi71

Aktiv medlem
Poäng: 6
Blev medlem
7 November 2021
Meddelanden
28
Mottagna reaktioner
3
Poäng
6
Vad menas med kostnader för sjukdom upp till högkostnadsskydd?
Är det läkarbesök och kostnad för mediciner upp till att man får frikort?
 

Ninna245

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
3 December 2019
Meddelanden
777
Mottagna reaktioner
395
Poäng
497
Finns det någon som har sökt skuldsanering tillsammans med make/maka men bara en av er blivit beviljad?
Vi sökte samtidigt, jag fick avslag pga leasingbil och sambon fick godkänd sanering. Nu har även jag inledande ett år senare.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Aha, vi har också Leasingbil... Hur kunde det vara anledning till avslag?
Onödig kostnad som kunde läggas på att betala borgenärer tror jag samt att vid en skuldsanering så får man inte behålla pengar för att finansiera sin leasingbil och det blir svårt när när man lever på existensminimum.
@Kimsan72 du har koll på detta.
 

Pippi71

Aktiv medlem
Poäng: 6
Blev medlem
7 November 2021
Meddelanden
28
Mottagna reaktioner
3
Poäng
6
Vi har en del privata skulder till familjemedlemmar. Det står att de får räknas med i ansökan om skuldsanering. Men hur bevisar man skulden? Ett papper eller bankutdrag på när man fick pengarna?
 

Pippi71

Aktiv medlem
Poäng: 6
Blev medlem
7 November 2021
Meddelanden
28
Mottagna reaktioner
3
Poäng
6
Onödig kostnad som kunde läggas på att betala borgenärer tror jag samt att vid en skuldsanering så får man inte behålla pengar för att finansiera sin leasingbil och det blir svårt när när man lever på existensminimum.
@Kimsan72 du har koll på detta.
Jag förstår. Vi hade kanske kunnat hitta någon som "hyr" bilen av oss men inte som kan ta över avtalet. Kan kronofogden se att man har avtalet om man inte säger något?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp